Send artiklen Aktiv dødshjælp er ikke vejen frem til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aktiv dødshjælp er ikke vejen frem


End lidelsen, ikke livet, skriver Tove Videbæk i denne uges "Etisk set"

- Arkivfoto.

Fakta

Om forfatteren

Etisk set bliver skrevet på skift af tidligere formand for Det Etiske Råd Erling Tiedemann,...
Læs mere
flexblock
Forstør Send Print

Ja, der skal gøres en ende på lidelsen, men ikke på livet, skriver Tove Videbæk i denne uges etik-klumme

DET ER HJERTESKÆRENDE at læse om den telefonopringning, som sygeplejerske Lisbeth Arbøl refererer til i kronikken ”Nu har jeg også som sygeplejerske fået nok!” i Kristeligt Dagblad den 23. juni.

LÆS OGSÅ: Nu har jeg også som sygeplejerske fået nok!

En grådkvalt herre, som var alvorligt syg og havde oplevet mange svigt, fejl og mangler, både på hospitaler, hos praktiserende læger og i hjemmeplejen, sluttede samtalen med et: ”Jeg kan ikke mere!”.

Utroligt, at alvorligt syge mennesker behandles sådan. Men endnu værre er det dog, at Lisbeth Arbøl stille konkluderer, at det nævnte tilfælde ”på ingen måde er enestående”.

Annonce
På samme tid følger vi i medierne en 60-årig søn, som netop er blevet dømt for aktiv dødshjælp i forhold til sin meget syge og ifølge hans udsagn livstrætte far. Sønnen udtaler: ”Jeg kommer aldrig til at fortryde det”.

Diskussionen om aktiv dødshjælp blusser op igen, og vi får at vide, at 7 ud af 10 danskere går ind for aktiv dødshjælp. Hvad er det dog, der sker?

LÆS OGSÅ: Læger og sundhedspersonale siger nej til aktiv dødshjælp

Ønsker vi virkelig, at lægerne skal aflive syge mennesker? Eller ønsker vi, at læger og andre dygtige sundhedspersoner skal bruge al deres viden og kunnen til at lindre menneskers smerter, enten de er fysiske, psykiske, sociale eller åndelige?

De tværfaglige teams af læger, sygeplejersker, fysioterapeuter og præster med videre på hospicer og i palliative teams er specialister i at lindre. De kan det. Og vi har midlerne til det.

Jeg ville sådan ønske, at mange af de ”7 ud af 10” i den danske befolkning, som er for aktiv dødshjælp, ville besøge et hospice og ved selvsyn opleve, hvad der kan gøres, og hvad der bliver gjort for at lindre og give mennesker med en livstruende sygdom en virkelig smuk, værdig og livsbekræftende afslutning på livet.

En tid, hvor man forbereder sig på det uafvendelige, er sammen med sine kære og får løst eventuelle problemer. Et besøg på et hospice er en livsbekræftende oplevelse!

Flere debattører har i den senere tid talt for, at vi skal have flere hospicer. Og det er rigtigt, det skal vi, især hvis vi ønsker, at der på hospicer også skal være plads til mennesker med andre diagnoser end kræft. Men vi ved også, at der sikkert ikke bliver plads nok til alle, som kunne have glæde af et ophold på hospice.

Derfor må der arbejdes hen imod at udbrede den filosofi og den omsorg, som kendetegner hospicerne, til alle de steder, hvor mennesker med livstruende sygdomme befinder sig. Enten det er på sygehus, på et plejecenter eller i deres eget hjem. Som jeg ser det, er det her, etikken ligger gemt.

LÆS OGSÅ: Det mener sundhedsordførerne om aktiv dødshjælp

Når man bliver informeret om sager som refereret af Lisbeth Arbøl ovenfor, hvor et menneske i store lidelser ikke får den hjælp, vedkommende har behov for, så står vi pludselig midt i et etisk dilemma, hvor mange vil konkludere, at så er det bedre at gøre en ende på lidelsen.

Ja, der skal gøres en ende på lidelsen, men ikke ved at gøre en ende på livet. Der skal gøres en ende på lidelsen ved, at alle mennesker med livstruende sygdomme og deres pårørende får adgang til den rette omsorg og støtte, når de har behov for det, uanset hvor de befinder sig.

LÆS OGSÅ: 10 vigtigste ting at vide om aktiv dødshjælp

Det var den tanke, der drev Dame Cicely Saunders til at etablere det første moderne hospice i London i 1967. Etisk set må det da også være det mest anstændige!

TEMA: Aktiv dødshjælp

FACEBOOK: Bliv ven med Etik.dk

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
flexblock

Digitalisering medfører standardisering

Hvornår mister mennesket sin værdighed?

Hvilken etisk holdning kører du rundt i?

Var Maria verdens første rugemoder?

Kriminalitet og kunst – et mentalt skiftespor

Fremtidsforskning er ubegavet

Birkler om behandlingsrejser: Er etikken helt toldfri?

Tyskland hiver nazismens rædsler frem i lyset

Tiedemann: Findes etikkens gyldne snit?

Designerbabyer: En etisk komponent i fremtidens patenter?

Birkler: Når etikken spænder ben for sig selv

16.000 kors udfordrer os til at tænke nyt

Kan vidensdeling blive et etisk dilemma?

Livet i en rumkapsel

Værkstedsovervejelser i Det Etiske Råd

Advarsel! Botox nedsætter evnen til medfølelse

Flere med demens giver flere dilemmaer

DR er ikke båtnakket

"Dødshjælp": Pressens uimodståelige magt

Fremtidens adoptioner sker før fødslen

Tidens største etiske problem er, at vi ikke ser hinanden

Skal teenagerne ofres i den frie hashs navn?

Når alting bliver til sportsjournalistik

Velfærdsstaten afløses nu af konkurrencestaten

Formand for Det Etiske Råd: I dag tåler vi ikke den mindste skavank

Rettigheder går forud for etik

Slaveriet er tilbage i Danmark

Fundamentet for Danmark er tillid mellem borgerne

Videbæk: Vi har brug for hvert eneste barn i Danmark

Vi må sætte grænser for donation og adoption af befrugtede æg

Vi mangler forståelse af døden

Organdonation som tilvalg eller fravalg

Døende patienter skal have sandheden at vide

Aktiv dødshjælp: I visse tilfælde er døden ikke en ond fjende

Margrethe Vestagers fire berygtede ord: Sådan er dét jo

Birkler: Etik angår relationen mellem mennesker

Tove Videbæk: Vi er ved at miste de kristne værdier

Tiedemann: Medierne svigter, når de lader en ekspert tegne hele billedet

Videnskabelig dødsforagt – på alles vegne

Etisk set: Børn skal ikke bare komme fra en 'pose sæd'

Etisk set: Omskæringsdebat er en omvendt Platon

Etik på de sociale medier

Debatten om robotter i plejesektoren er præget af propaganda

Hvor langt vil vi gå i forsvaret for troskab i parforholdet?

Man kan ikke helgardere sig her i tilværelsen

Et voldsmonopol er selvtægtens modsætning

Kan det være forkert at leve?

Opkoblet – men frakoblet menneskeligt nærvær

Fixerum eller behandling i stedet?

Kender du typen?

Forældrenes, statens eller barnets ret?

Graviditetsindustriens globalisering

Seksuelle forhold i familien: Hvor skal lovgivningen sætte grænser?

Rugemoderskab er en etisk tvivlsom idé

Har et samfund ret til at optræde som bøddel?

Kan du tælle til 90?

Når spurven tjipper ”solforrykt i sind”

Formand for Det Etiske Råd: Fremtidens fostertest er problematisk

Kunstig befrugtning med sæd fra en død mand

"Vågn op: Ytringsfriheden har åndsfriheden som forudsætning"

Tiedemann: ACTA udstiller internettets dilemma

Kommentar: Sundhed indtil vi dør – af det

Anti-fortvivlikum vil aldrig kunne opfindes

De etiske dilemmaer står i kø

En nation i krise – både økonomisk og kulturelt

Cpr-nummeret har fordele - men pas på!

Hvorfor er det blevet så fint at være storforbruger?

Ville du købe en dødspille?

Det ville glæde Sarah at modtage et æg

Abort til etisk eftersyn

Skal – skal ikke? Tiggeri udgør et etisk dilemma

To vidt forskellige menneskesyn

Tiedemann: Kildebeskyttelsen bør respekteres

Det ”velfærdsteknologiske” hokuspokus

Værtindegavens størrelse er et etisk regnestykke

Fri heroin og fixerum er et hårdt dilemma

Kan man teste sin etiske intelligenskvotient?

Den daglige hjælp gør forskellen

Tag filantroper alvorligt

Naturlig og unaturlig omgang med døden

De unges alkoholvaner bør ændres

Viden forpligter – og belaster!

Tiedemann: Tvivl skal spille en større rolle

Den ustoppelige sundhedspolitik

Når etikken kommer tæt på

KLUMMEN: Lykkelig uvidenhed

Gratis e-bog med Erling Tiedemanns etik-klummer

Valgkampen er foreløbig noget af en prøvelse

Gå aldrig på kompromis?

Er børn med tre genetiske forældre på vej?

Ydmyghed er en sand dyd

Den visse uvished

Sene aborter og frit valg? Det er en myte

Let det værdimæssige anker!

SYNSPUNKT: Humanistisk Samfund er god underholdning

Sproget er ustyrligt, heldigvis

Fri os fra det unaturlige

Aktiv livshjælp indtil der skal gives slip

Videnskab som markedsgøgl

Retssamfund eller bodega-domstol?

DEBAT: Far, hvem er du i grunden?

Tal til kongen og ikke stodderen i dit medmenneske

Tænk, hvis der var et yndigt land

Hvad er et menneske?

Du må ikke have andre guder end mig

Realsatire anno 2011

Må man slå en tyran som Gaddafi ihjel?

Lone Frank og det etiske rod

Det Etiske Råds natur

Økonomi styrer politik

Glæden gør godt i den mørke tid

Pas på din nabo

Vi vil selv, men kan vi selv?

Etik og politik hører sammen

Den etiske oprustning i sundhedsvæsenet er på afveje

Fanget i et etisk dilemma

Magtens bærme

"Diagnose søges" er et mantra i tiden

flexblock
flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​