Send artiklen Et voldsmonopol er selvtægtens modsætning til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et voldsmonopol er selvtægtens modsætning

Politiet har ret og pligt til at bruge vold. Det har monopol på volden i det dansk demokrati. Og hvad indebærer det så, spørger Erling Tiedemann. -- Foto: Kristian Djurhuus. foto:

Fakta

Om forfatteren

Etisk set bliver skrevet på skift af tidligere formand for Det Etiske Råd Erling Tiedemann,...
Læs mere
flexblock
Forstør Send Print

”Politiet vendte bare ryggen til,” er ikke en replik, vi ønsker at komme til at høre i en retsstat, og talen om bydele, der er ”no go-zone” for politi og brandvæsen, er ødelæggende for tilliden til myndighederne, skriver Erling Tiedemann i denne uges Etisk Set

FORPLIGTER voldsmonopolet? Ja, naturligvis, det gør i øvrigt de fleste monopoler i denne verden, men måske især netop voldsmonopolet.

Begrebet dækker, at statsmagten har monopol på voldsanvendelse, dels internt, hvor monopolet forvaltes af politiet, dels eksternt, hvor monopolet er betroet forsvaret.

En politibetjent må bruge vold i sin tjeneste, en kirkegårdsbetjent må ikke. Naturligvis skal der tilføjes nuancer til denne forkromede fremstilling. For det første er politiets voldsanvendelse kun acceptabel, hvis den udøves på monopolets betingelser, det vil sige inden for de grænser, som lovgivningen afstikker, og under ansvar over for domstolene.

For det andet er monopolet ikke til hinder for, at den enkelte borger kan bruge vold under legitimt selvforsvar. Og så videre og så videre – flere grænser, endnu flere nuancer.

Annonce
Men til det grundlæggende hører stadig det helt enkle, at voldsmonopolet afskærer andre end de bemyndigede fra lovligt at bruge vold. Etisk set er voldsmonopolet således også selvtægtens modsætning.

TEMA: Forbrydelse og straf

VOLDSMONOPOLETS målsætning er befolkningens tryghed. Og tryghed er et så basalt behov for mennesker, at de færreste i et demokrati og en retsstat betænker sig på at betragte tryghed som en menneskeret. Det er en hovedopgave for staten at sikre familiernes og personernes tryghed.

Vold er tvang, men voldsmonopolet er i et demokrati ikke beregnet på at gennemtvinge holdninger, men på at beskytte sådanne. I modsætning til lande, hvor volds­magten angriber fredelige demonstrationer for at kvæle deres anliggende, går politiet her til lands ind mellem forskellige demonstrationstog med modsat rettede budskaber for at beskytte begge parters ytringsfrihed – samt for at beskytte den sagesløse omverden mod voldelige udbrud, hvis en demonstrations fredelighed slipper op.

Det bliver selvfølgelig alt sammen debatteret i et demokrati, og både i det ekstreme højre og det ekstreme venstre findes der kræfter, som fantaserer om ret til voldsanvendelse mod et samfund, som de betragter som grundlæggende uretfærdigt, og hvis voldsmonopol de derfor bestrider.

PÅ DET SENESTE trænger en anden problemstilling sig imidlertid på, og utrygheden vokser blandt ganske almindelige borgere, hvem enhver ekstremisme ligger fjernt. Thi statens voldsmonopol er vel ikke bare en eneret for de bemyndigede? Der er vel også en pligt til at levere den nødvendige vold for at sikre den civile tryghed, som er meningen med monopolet?

”Politiet vendte bare ryggen til,” er ikke en replik, vi ønsker at komme til at høre i en retsstat, og talen om bydele, der er ”no go-zone” for politi og brandvæsen, er ødelæggende for tilliden til myndighederne.

LÆS OGSÅ: Hævn er folkets ret

En forkert tilbageholdenhed fra politiets side giver ikke alene kriminelle kredse mulighed for at anvende vold; den giver også grobund for, at ellers lovlydige borgere falder for fristelsen til at bruge selvtægt.

Voldsmonopolet er ikke kun en ret for staten; det er også en pligt. Bruges monopolet ikke, går det i opløsning – og samfundet med dét.

FACEBOOK: Bliv ven med Etik.dk

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
flexblock

Digitalisering medfører standardisering

Hvornår mister mennesket sin værdighed?

Hvilken etisk holdning kører du rundt i?

Var Maria verdens første rugemoder?

Kriminalitet og kunst – et mentalt skiftespor

Fremtidsforskning er ubegavet

Birkler om behandlingsrejser: Er etikken helt toldfri?

Tyskland hiver nazismens rædsler frem i lyset

Tiedemann: Findes etikkens gyldne snit?

Designerbabyer: En etisk komponent i fremtidens patenter?

Birkler: Når etikken spænder ben for sig selv

16.000 kors udfordrer os til at tænke nyt

Kan vidensdeling blive et etisk dilemma?

Livet i en rumkapsel

Værkstedsovervejelser i Det Etiske Råd

Advarsel! Botox nedsætter evnen til medfølelse

Flere med demens giver flere dilemmaer

DR er ikke båtnakket

"Dødshjælp": Pressens uimodståelige magt

Fremtidens adoptioner sker før fødslen

Tidens største etiske problem er, at vi ikke ser hinanden

Skal teenagerne ofres i den frie hashs navn?

Når alting bliver til sportsjournalistik

Velfærdsstaten afløses nu af konkurrencestaten

Formand for Det Etiske Råd: I dag tåler vi ikke den mindste skavank

Rettigheder går forud for etik

Slaveriet er tilbage i Danmark

Fundamentet for Danmark er tillid mellem borgerne

Videbæk: Vi har brug for hvert eneste barn i Danmark

Vi må sætte grænser for donation og adoption af befrugtede æg

Vi mangler forståelse af døden

Organdonation som tilvalg eller fravalg

Døende patienter skal have sandheden at vide

Aktiv dødshjælp: I visse tilfælde er døden ikke en ond fjende

Margrethe Vestagers fire berygtede ord: Sådan er dét jo

Birkler: Etik angår relationen mellem mennesker

Tove Videbæk: Vi er ved at miste de kristne værdier

Tiedemann: Medierne svigter, når de lader en ekspert tegne hele billedet

Videnskabelig dødsforagt – på alles vegne

Etisk set: Børn skal ikke bare komme fra en 'pose sæd'

Etisk set: Omskæringsdebat er en omvendt Platon

Etik på de sociale medier

Debatten om robotter i plejesektoren er præget af propaganda

Hvor langt vil vi gå i forsvaret for troskab i parforholdet?

Aktiv dødshjælp er ikke vejen frem

Man kan ikke helgardere sig her i tilværelsen

Kan det være forkert at leve?

Opkoblet – men frakoblet menneskeligt nærvær

Fixerum eller behandling i stedet?

Kender du typen?

Forældrenes, statens eller barnets ret?

Graviditetsindustriens globalisering

Seksuelle forhold i familien: Hvor skal lovgivningen sætte grænser?

Rugemoderskab er en etisk tvivlsom idé

Har et samfund ret til at optræde som bøddel?

Kan du tælle til 90?

Når spurven tjipper ”solforrykt i sind”

Formand for Det Etiske Råd: Fremtidens fostertest er problematisk

Kunstig befrugtning med sæd fra en død mand

"Vågn op: Ytringsfriheden har åndsfriheden som forudsætning"

Tiedemann: ACTA udstiller internettets dilemma

Kommentar: Sundhed indtil vi dør – af det

Anti-fortvivlikum vil aldrig kunne opfindes

De etiske dilemmaer står i kø

En nation i krise – både økonomisk og kulturelt

Cpr-nummeret har fordele - men pas på!

Hvorfor er det blevet så fint at være storforbruger?

Ville du købe en dødspille?

Det ville glæde Sarah at modtage et æg

Abort til etisk eftersyn

Skal – skal ikke? Tiggeri udgør et etisk dilemma

To vidt forskellige menneskesyn

Tiedemann: Kildebeskyttelsen bør respekteres

Det ”velfærdsteknologiske” hokuspokus

Værtindegavens størrelse er et etisk regnestykke

Fri heroin og fixerum er et hårdt dilemma

Kan man teste sin etiske intelligenskvotient?

Den daglige hjælp gør forskellen

Tag filantroper alvorligt

Naturlig og unaturlig omgang med døden

De unges alkoholvaner bør ændres

Viden forpligter – og belaster!

Tiedemann: Tvivl skal spille en større rolle

Den ustoppelige sundhedspolitik

Når etikken kommer tæt på

KLUMMEN: Lykkelig uvidenhed

Gratis e-bog med Erling Tiedemanns etik-klummer

Valgkampen er foreløbig noget af en prøvelse

Gå aldrig på kompromis?

Er børn med tre genetiske forældre på vej?

Ydmyghed er en sand dyd

Den visse uvished

Sene aborter og frit valg? Det er en myte

Let det værdimæssige anker!

SYNSPUNKT: Humanistisk Samfund er god underholdning

Sproget er ustyrligt, heldigvis

Fri os fra det unaturlige

Aktiv livshjælp indtil der skal gives slip

Videnskab som markedsgøgl

Retssamfund eller bodega-domstol?

DEBAT: Far, hvem er du i grunden?

Tal til kongen og ikke stodderen i dit medmenneske

Tænk, hvis der var et yndigt land

Hvad er et menneske?

Du må ikke have andre guder end mig

Realsatire anno 2011

Må man slå en tyran som Gaddafi ihjel?

Lone Frank og det etiske rod

Det Etiske Råds natur

Økonomi styrer politik

Glæden gør godt i den mørke tid

Pas på din nabo

Vi vil selv, men kan vi selv?

Etik og politik hører sammen

Den etiske oprustning i sundhedsvæsenet er på afveje

Fanget i et etisk dilemma

Magtens bærme

"Diagnose søges" er et mantra i tiden

flexblock
flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​