Send artiklen Teknologiske fremskridt udfordrer fosteretikken til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Teknologiske fremskridt udfordrer fosteretikken

"Lægerne får i nær fremtid mulighed for at finde meget detaljerede oplysninger om hvilke sygdomme, som for eksempel brystkræft eller Alzheimers, der eventuelt vil ramme et ufødt barn senere i dets liv. Muligheden for at fremskaffe den slags oplysninger skaber et væld af etiske problemstillinger for forældrene," siger børnelæge og professor i etik, John Wyatt.

- Colourbox.

6 debatindlæg Hold mig opdateret

Den teknologiske udvikling spurter fremad på det medicinske område. Det udfordrer vores etik vedrørende begyndelsen af livet, vurderer ekspert, der samtidig advarer imod en hård retorik i spørgsmålet om abort

Abortdebatten, som i manges øjne har været præget af skyttegravslignende tilstande mellem tilhængere og modstandere af abort, sætter ofte sindene i kog. Mandag aften forsøgte de deltagende på københavnsk konference om fosteretik at gå en anden vej og debattere emnet uden at havne i en sort–hvid debat.

LÆS OGSÅ: 10 vigtigste ting at vide om abort

At dømme ud fra fremmødet af omkring 300 travle studerende er de etiske udfordringer omkring fosteret og det nyfødte barn vigtige nok til at tage en mandag aften ud af kalenderen. Scenen var sat på et af Panum-instituttets store auditorier og fire foredragsholdere berørte på forskellig vis en række etiske dilemmaer, der opstår før og efter fødselstidspunktet.

”De teknologiske landvindinger på det medicinske område går hurtigt. Meget hurtigt,” forklarede John Wyatt, som var en af de inviterede talere på konferencen.

Annonce
John Wyatt, der er børnelæge og professor i etik og perinatologi ved University College London, vurderede, at de forbedrede muligheder for at opdage sygdomme hos fosteret på et tidligt tidspunkt er forbundet med alvorlige etiske udfordringer.

LÆS OGSÅ: Biomedicin er en ustoppelig supertanker

”Lægerne får i nær fremtid mulighed for at finde meget detaljerede oplysninger om hvilke sygdomme, som for eksempel brystkræft eller Alzheimers, der eventuelt vil ramme et ufødt barn senere i dets liv. Muligheden for at fremskaffe den slags oplysninger skaber et væld af etiske problemstillinger for forældrene, som i takt med øget information også må finde sig i et tungere ansvar. Guddommelig viden medfører guddommeligt ansvar,” argumenterede Wyatt og fortsatte:

”Generelt er formålet med teknologiske fremskridt at skabe bedre kvalitet i behandlingen for det enkelte individ. Det er helt passende, men nu om dage bruges den diagnostiske teknologi ikke primært til omsorg for fosteret, men derimod til at beslutte om en graviditet skal afsluttes. Det er rigtignok stadig moderens valg, men spørgsmålet er, om en fortsat udvidet brug fosterscreening er den rette anvendelse af den medicinske teknologi.”

John Wyatt har brugt en stor del af sit liv på en intensivafdeling for for tidligt fødte børn. Det er derfor en mand, der taler af erfaring fra utallige møder med pårørende. Det samme gælder en anden af konferencens talere, ledende overlæge på Hvidovre Hospital, Charlotte Wilken-Jensen, der fik ordet efter briten havde fremlagt sine synspunkter.

Wilken-Jensen talte både om fordele og omkostninger ved den nuværende danske abortlovgivning. Grundlæggende mente hun, at abortlovgivningen fungerer godt i Danmark.

”Du kan forbyde abort, men du kan ikke få abort til at forsvinde. Folk vil blot få det lavet under ukontrollerede og farlige forhold i stedet,” bemærkede Wilken-Jensen og gav samtidig udtryk for, at fordelene ved de nuværende muligheder for abort blandt andet er, at langt færre børn fødes med Downs syndrom.

En anden fordel er den gravides valg, sagde Wilken-Jensen, men ligesom de øvrige oplægsholdere ved konferencen pegede hun på, at de teknologiske muligheder i den medicinske videnskab også har en bagside: Fosterscreening kan skabe en masse bekymringer. Hvordan skal et forældrepar for eksempel forholde sig til at der er en sandsynlighed på 1:12000 for at deres kommende guldklump vil blive født med en unormal kromosom-sammensætning? Hvad betyder tallet? Hvor stor er risikoen?

Wilken-Jensen mente, at sundhedssystemet må blive bedre til at forebygge de mange bekymringer blandt andet ved at give bedre information til gravide.

Konferencen sluttede med muligheden for at stille spørgsmål via sms til foredragsholderne. Mange var hurtige på mobiltasterne, og de studerende var blandt andet nysgerrige efter at vide, hvorfor antallet af børn med Downs syndrom skal nedbringes, og hvad forskellen er mellem eutanasi og sene aborter.

”Jeg troede ærlig talt ikke at folk turde lade sig udfordre på et så følsomt område. Men jeg må indrømme, at jeg mine forventninger blev gjort til skamme. Vi var mange, og de fleste blev der hele aftenen,” siger en af de meget tilfredse arrangører, den nyuddannede læge, Andreas Hoff, fra Kristne Medicinere.

STORT TEMA: Abort

”Det har stor værdi for mig, at vi kan respektere hinanden. Specielt når vi diskuterer disse vigtige ting. Vi er forskellige, men vil gerne have en dialog, hvor der er plads til at være uenige,” siger Andreas Hoff og hentyder dermed til at mandagens konference er kommet i stand via et samarbejde mellem fem forskellige studenterorganisationer. 

LÆS OGSÅ: Hvornår begynder livet

Charlotte Fergo fra GO, der er Gruppen for Medicinstuderende med interesse i Gynækologi og Obstetrik, er også begejstret:

”Opbakningen har været overvældende, og vi har allerede fået mange positive tilbagemeldinger,” siger Charlotte Fergo, der også lægger vægt på det vigtige ved at debattere etiske spørgsmål i et godt samtaleklima.

LÆS OGSÅ: Det er vigtigt at tænke over sproget, når det gælder aborter

En pointe John Wyatt, der selv er erklæret kristen, også tilslutter sig:

”Nogle kristne abortmodstandere har skadet abort-debatten på grund af deres voldsomme retorik i offentligheden. Når man bruger udtryk som ”holocaust” eller ”mord på uskyldige” om abort, opnår man intet.”

”Den slags sprog er skadende og rykker ikke noget. Specielt fordi så mange mennesker i samfundet er berørt af abort på den ene eller anden måde. Som sundhedspersonale er vores første opgave at vise empati og omsorg for den gravide, der ofte står i en svær situation. Men vi skal også tage vare på det ufødte barn, og her hjælper en hård retorik ikke,” fortæller John Wyatt.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med etik.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Den fri abortlovgivning og misbrug af teknologi fremkommet på grund af manglende gudsfrygt skaber problemerne

swl, publiceret d.01/10 03:22 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teknologiske fremskridt udfordrer fosteretikken
Hvordan kan man have et godt samtaleklima om et emne, som vitterligt handler om mord på uskyldige og når en læge, hvis uddannelse skulle sætte i stand til at helbrede og ikke skabe død og ødelæggelse, frit kan udtrykke, at det er en fordel, at vi nu næsten har udryddet alle Downs børn og at det er en fordel, at kvinden har et frit valg til at kræve ganske gratis at få en lejemorder betalt af staten til at tage livet af hendes barn?

Hvordan kan man have et godt samtaleklima, når der er nogle kræfter i dette samfund, der bliver ved med at presse på for at føre kvinderne (og mændene) bag lyset ved at undlade at give dem de sande oplysninger om, hvad abort virkelig er og hvad det medfører af bivirkninger?

Hvordan kan man have et godt samtaleklima, når det handler om at sort gøres til hvidt og falskt gøres til sandt og synd gøres til dyd?

Før i tiden blev kvinder, der blev uønsket gravide svigtet og udstødt af ukærlige kræfter og sådan er det stadig, for om kvinden aborterer det uønskede barn eller ej, så forbliver hun svigtet og udstødt alligevel. Føder hun sit uønskede barn, så bakker disse ukærlige kræfter væk fra dette besvær og giver hun efter for de ukærlige kræfters manipulationer, så bakker disse ukærlige kræfter også væk fra kvinden, når de bivirkninger, der før eller siden vil vise sig efter mordet på kvindens barn, dukker op.

At erklære sig for at være kristen og samtidig mene, at dette emne kan diskuteres som et etisk spørgsmål i et godt samtaleklima er en meget stor misforståelse.

Dette emne er et spørgsmål om liv og død, om gudsfrygt og om sjæles frelse og om ondskabens åndemagter, der brølende går rundt iblandt os for at friste os med deres manipulationer og løgne for at fortære os.

Lyt ikke til dem, når de igen og igen spotter Gud.
Del Link

Hvordan? Godt spørgsmål..

Andreas Hoff, publiceret d.01/10 12:52 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teknologiske fremskridt udfordrer fosteretikken
swl skrev:
Hvordan kan man have et godt samtaleklima om et emne, som vitterligt handler om mord på uskyldige...


Kære SWL.

Du stiller en række åbenlyst retoriske spørgsmål om hvordan man kan have et godt samtaleklima under nævnte forudsætninger. Du fremfører, at det jeg har brugt et års tid på at planlægge, er en stor misforståelse. Endda en meget stor en af slagsen.

Jeg har på sin vis lyst til at videregive mine erfaringer om hvordan man kan have et godt samtaleklima, siden du spørger, men da du på forhånd mener det er en misforståelse, forventer jeg ikke at du godtager min forklaring.

Ikke desto mindre vil jeg gerne fortælle lidt af min historie. I gymnasiet gjorde jeg stort set præcist som du foreslår i din kommentar. Tro mig, jeg lagde bestemt ikke op til noget samtaleklima. Jeg orienterede ofte folk jeg snakkede med om, at det at gå ind for abort var det etisk det samme som at begå mord. Jeg orienterede også om, at synspunktet om, at man gjorde nogen en tjeneste, var manipulation og løgn. Ja, i det hele taget mente jeg vil, at det at tro at man kan diskutere disse ting i et godt samtaleklima var en meget stor misforståelse.

Det lykkedes mig dog ikke at overtale nogen til at ændre deres synspunkt så det svarede til mit. Frugten var dog ofte vrede og bitterhed, og det kan man jo så mene var den acceptable konsekvens.

Sidenhen har jeg opdaget, at hvis man holder fast i Jesus Kristus som anker, kan man rolig sejle ud på meget dybt vand. Jeg gør selv mange ting forkert, gerninger jeg må vende mig om fra, dag efter dag, og jeg er taknemlig for, at der stadig er mennesker der vil tale til mig i et godt samtaleklima. Sådan møder jeg nemlig Jesus Kristus.

Jeg kan sagtens følge dit synspunkt, og jeg kender i den grad godt fornemmelsen af, at det kan være svært at møde disse synspunkter, uden at lade følelserne koge over, og skifte over i nedladende og rigid retorik, i stedet for at bevare et godt samtaleklima. Jeg tror dog også, at Gud kalder alle til at udvilkes i modenhed, der resulterer i, at vi på den ene side kan kende nogle af Guds karakteristika, og samtadig kan tale med mennesker der mener noget helt andet, uden at følelserne løber af med os, og vi må bruse ud med irettesættende læresætninger.

Selv har jeg meget tilbage at lære hvad angår dette med modenhed. At tro, at jeg er i mål, er en meget stor misforståelse.
Del Link

Sv. Den fri abortlovgivning og misbrug af teknologi fremkommet på grund af manglende gudsfrygt skaber problemerne

amatørkommentar, publiceret d.02/10 15:10 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teknologiske fremskridt udfordrer fosteretikken
swl skrev:
Hvordan kan man have et godt samtaleklima om et emne, som vitterligt handler om mord på uskyldige...

Kære swl
Jeg tror netop at du har demonstreret at man ikke kan have et godt samtaleklima. Men ikke på grund af at de andre spotter Gud.
Måske forveksler du Guds vilje og mening med noget i dig selv.
Del Link

At overtale kontra det at udtrykke sandheden

swl, publiceret d.04/10 02:10 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teknologiske fremskridt udfordrer fosteretikken
"Det lykkedes mig dog ikke at overtale nogen til at ændre deres synspunkt så det svarede til mit. Frugten var dog ofte vrede og bitterhed, og det kan man jo så mene var den acceptable konsekvens."

Kære Andreas Hoff.
Er det lykkedes dig at overtale nogen ved at du skiftede fokus fra at sige sandheden til det at have et godt samtaleklima?
For mig handler det forøvrigt ikke om at overtale, det handler om at udtrykke sandheden eller ej.
Venlig hilsen fra Susanne.
Del Link

Uddyb venligst

swl, publiceret d.04/10 02:15 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teknologiske fremskridt udfordrer fosteretikken
"Jeg tror netop at du har demonstreret at man ikke kan have et godt samtaleklima. Men ikke på grund af at de andre spotter Gud.
Måske forveksler du Guds vilje og mening med noget i dig selv."

Kære amatørkommentar.
Det vil være en hjælp, hvis du vil uddybe, for jeg forstår faktisk ikke, hvad du mener.
Venlig hilsen fra Susanne.
Del Link

Sv. At overtale kontra det at udtrykke sandheden

Andreas Hoff, publiceret d.05/10 10:32 (for 8 mnd. siden)
Læs artiklen bag debatten her: Teknologiske fremskridt udfordrer fosteretikken
swl skrev:
"det handler om at udtrykke sandheden


Kære Susanne.

Du spørger om det er lykkedes mig at overtale nogen, og det er et interessant spørgsmål. Du tilføjer en bisætning der hedder "fra at sige sandheden", og det kommer til at virke som sådan en skruetvinge-retorik, for du får mig selvfølgelig ikke til at være enig i, at jeg skifter fokus væk fra sandheden, så at sige. Ikke desto mindre vil jeg svare, at ja, gennem gode samtaleklima er det faktisk mit indtryk, at jeg helt klart har bragt nogle mennesker tættere på en sand forståelse af livet. Ligesom jeg er blevet bragt tættere på samme.

Jeg er lidt nysgerrig efter hvilken teologi, så at sige, dine synspunkter er rodfæstet i. For dig "handler det om at udtrykke sandheden", og hvis det ligesom er det vigtigste, kan man jo stille sig på toppen af Rundetårn, og "udtrykke sandheder" ud over København. Det vil dog være et yderst dårligt samtaleklima, af den simple årsag, at folk nok ikke rigtigt vil kunne høre hvad man siger.

Nå, men hvad menes egentlig med et godt samtaleklima? Jeg kunne driste mig til, måske provokerende, at sige, at et godt samtaleklima først og fremmest er et klima, hvor parterne mærker sig elsket af hinanden, altså helt som i "du skal elske din næste som dig selv".

Hvis nogle af parterne fornemmer, at modpartens motivation for at "udtrykke sandhed" egentlig ikke er kærlighed til næsten, men blot en nådesforladt, og dermed misforstået Gudsfrygt, taler man egentlig ikke sandhed, selvom ordlyden måske harmonerer med nogle læresætninger som vi har vedtaget som "sande". Man taler ikke sandhed alligevel, fordi motivationen ikke er sandt næstekærlig - hvilken menneskers motivation måske ganske sjældent er, i øvrigt; Gudsketakoglov for nåden.

Du er formentlig ikke enig, og det er helt okay, og jeg tror ikke vi får argumenteret os ud af dette. Det er bare meget vigtigt for mig at fremføre, også over for andre læsere, at jeg bestemt ikke oplever at vi gennem denne konference er gået på kompromis med hvad vi tror er sandt om livets start, midte eller afslutning. Vi har netop skabt en mulighed for at kunne fremføre hvad vi mener er sandt, og vi har gjort det mens vi har elsket vore medstuderende og kollegaer.

Jeg ved ikke om du var tilstede på konferencen, siden jeg kun kender dit fornavn og initialer, men jeg er da nysgerrig efter at vide, om du var tilstede ved konferencen, og kan sætte fingeren på hvorledes vi i stedet skulle have ageret? Skulle vi have slukket for mikrofonen når der blev sagt noget vi ikke syntes var sandt? Skulle vi havet kommet med sandhedskorrigerende tilråb? Skulle vi have arrangeret konferencen alene som Kristne Medicinere?

Ja, nu er det mig der stiller retoriske spørgsmål, for alle disse overvejelser har vi naturligvis været i gennem, og svarene fremgår af artiklen. Vi gør hvad vi gjorde for at elske livet, Gud og vore kollegaer - og beder Gud tilgive os når vi ofte kommer til kort og fejler.

Andreas Hoff
Del Link

flexblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​