Send artiklen Må man juble over bin Ladens død? til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Må man juble over bin Ladens død?

Meddelelsen om Osama bin Ladens død fik tusinder af amerikanere til at samles i begejstring foran Det Hvide Hus. Foto: scanpix.

- DOUG MILLS/Scanpix Denmark

73 debatindlæg Hold mig opdateret

MED AFSTEMNING Al Qaeda-lederen Osama bin Ladens død skaber glæde hos både almindelige mennesker og statsledere. En feltpræst, en filosof og en tidligere formand for Det Etiske Råd vurderer her, om den jubel er legitim

Er det etisk forsvarligt at glæde sig over et andet menneskes død?
 
Tusinder af mennesker er strømmet til Det Hvide Hus for at fejre Osama bin Ladens død. Præsident Obama udtaler, at ”retfærdigheden er sket fyldest.” Og herhjemme har både statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og den socialdemokratiske formand Helle Thorning-Schmidt udtalt, at de "glæder sig" over Osama bin Ladens død.

Men er det etisk forsvarligt at juble over et menneskes død?

LÆS OGSÅ:Løkke glæder sig over bin Ladens død

Lektor i filosofi ved Københavns Universitet Klemens Kappel mener ikke, man skal løfte pegefingeren over for dem, der hylder Osama bin Ladens død, da det ikke nødvendigvis er en ond handling:

"Jeg vil ikke bebrejde dem, der gør det. Det er en meget forståelig reaktion, at man jubler. Dem der jubler er næppe dårlige mennesker. Jeg tror at det er at være kommet et skridt videre i en kamp mod en terrororganisation. Hvis man jubler over, at det går de gode dårligt, er det et problem."

LÆS OGSÅ:"Osama bin Ladens død kan på ingen måde vække sand glæde"

Det er specielt de følelser, amerikanerne må have, som Klemens Kappel anerkender:

"Det er selvfølgelig et moralsk tab, når et individ dør, også selvom der er tale om en skurk og en frygteligt person som Osama bin Laden. Men der kan være så mange rimelige følelser forbundet med det, at det er helt undskyldeligt og dermed moralsk tilladeligt. Det er selvfølgelig ikke moralsk påkrævet at juble, men i den her situation synes jeg det er ok,” siger han og uddyber:

"For nogen er det formentlig også en følelse af hævn og retfærdighed. Jeg er ikke selv tilhænger af hævnmotiv som begrundelse for handlinger, men man er jo ikke nødvendigvis et dårligt menneske, fordi man har et hævnmotiv. Det er inde for rimelighedens grænser, at man jubler - også som følge af hævnmotiv."

Tidligere formand for Etisk Råd Erling Tiedemann har i et tidligere interview til Kristeligt Dagblad givet udtryk for, at man efter terrorangrebet 11. september ikke skulle give efter for hævnen, men stræbe efter forsoning.

LÆS OGSÅ:Straf skal ikke forveksles med hævn

I dag kan han dog godt forstå amerikanernes glæde, men han vil hellere beskrive deres reaktion som lettelse frem for jubel.

"Det er efter min mening helt i orden at føle lettelse og også at give udtryk for denne lettelse, når lederen af en terrororganisation med så meget på samvittigheden er blevet fanget. Men jeg vil ikke bruge ordet jubel.”

Havde Erling Tiedemann været ude for samme angreb som USA, kunne han også finde på at lade sin lettelse komme tydeligt til udtryk og derfor vil han ”nødig fordømme dem, hvis lettelse går over i jubel".

"Det er symbolsk at hugge hovedet af en slange som al Qaeda. Den symbolske virkning gør, at lettelsen nok bliver ekstra stærk. Det at nogen har tilladt sig at gøre noget så utænkeligt mod USA, slipper de altså ikke godt fra. At slangen formentligt får et nyt hoved, er en anden side af sagen," siger han.

Præst Andreas Christensen har arbejdet som feltpræst i både Afghanistan og Irak.

"Jeg fik en lille morbid følelse, da jeg så jubelscenerne over Osamas død. Min situation er jo ikke den samme som deres. Men jeg kan også godt forstå de mennesker, som er sluppet af med det ikon på en fjende, som Osama har været", siger Andreas Christensen, der samtidig mener, at vi ikke skal fordømme den umiddelbare glæde hos især amerikanerne.

"At den angivelige hovedmand omsider skulle være fanget efter ti års jagt, det er da en kulmination, og det kan jeg da godt forstå fremkalder nogle glædesfølelser og nogle sejrsfølelser hos dem. Det må jo næsten være provokerende for dem, hvis vi andre siger "arh, slap nu lidt af," siger han og mener også, et reaktionen skal opfattes som en form for lettelse.

Feltpræsten vil ikke hylde den hævnfølelse, som glæden også kan opfattes som, men han håber Osamas død vil pege mod en bedre fremtid.

"Repressalier er sjældent noget særligt smukt, men på længere sigt håber jeg, det giver et skridt i retning af fred."
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med etik.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

JO....

MTZ., publiceret d.02/05 14:52 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Må man juble over bin Ladens død?
Jo, det må man godt, da han ikke var menneske
Del Link

Sv. JO....

Ina Rex, publiceret d.02/05 18:22 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Må man juble over bin Ladens død?
MTZ. skrev:
Jo, det må man godt, da han ikke var menneske


Hvad var Osama bin Laden så, MTZ, hvis du ikke mener, han var et menneske?
Del Link

Må man juble over bin Ladens død?

Annette, publiceret d.02/05 19:47 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Må man juble over bin Ladens død?
Jeg kan godt forstå, de direkte berørte ved terroraktioner er lettede. Men jeg synes ikke, denne verdensjubel er klædelig.
Verdenspressen kalder det drab, men ville det ikke være mere ærligt at sige, at han blev myrdet?
Del Link

Må man juble over bin Ladens død?

Martin Mørch, publiceret d.03/05 09:26 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Må man juble over bin Ladens død?
Selvfølgelig var han et menneske. Det er almindeligt at umenneskeliggøre ens fjender. Så er det lettere at overskride den almindelige menneskelige afsky mod at slå ihjel. At likvidere ham er at sætte sig selv på samme lave niveau. Selv topnazisterne blev stillet for en domstol efter 2.verdenskrig. Det burde man også gøre her. Det ville vise forskellen på en simpel terrorist og et civiliseret retssamfund. Men primitiv hævn(og en kommende valgkamp) var åbenbart vigtigere.
Del Link

Sv. Må man juble over bin Ladens død?

Heinrich R., publiceret d.03/05 10:17 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Må man juble over bin Ladens død?
Martin Mørch skrev:
At likvidere ham er at sætte sig selv på samme lave niveau.


Åbenbart er der afsat for få dage til den årlige kristelige hovedbegivenhed? Fem dage årligt synes ikke at være nok til at sikre, at selv de mest basale reflektioner om justitsmord og drab på politiske modstandere har rodfæstet sig.

Til gengæld synes der at være forståelse for farisæeren Caiphas synspunkt, om det nyttige og formålstjenlige i at dræbe politiske og åndelige ledere, når det er opportunt.
Del Link

Må man juble over bin Ladens død?

Bent Laursen, publiceret d.03/05 11:10 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Må man juble over bin Ladens død?
Kristelig Dagblad - og søsterwebbet Religion - mener tilsyneladende, at "man" kan skabe en etisk debat (eller måske blot lidt fyldstof?) ved at stille spørsgmål af typen "Må man ...?" og derefter lade selvudnævnte "eksperter" besvare disse spørgsmål. Men reelt set baner KD dermed vejen for fundamentalistisk tænkning. I det aktuelle tilfælde forudsætter KD at en følelsesmæssig reaktion som "glæde" skal og kan underlægges et præsteskab af eksperter. På Religion findes et andet eksempel, hvor der spørges om man må brænde hellige bøger - idet det forudsættes at en bog, som er købt og betalt som alle andre bøger, kan tillægges hellighed af et eller andet præsteskab - og dette endog skulle have forbindende effekt på individer.

Om KD vil bane vejen for fundamentalistisk tænkning er jo op til KDs ledelse. Men derfor kan jeg jo godt ærgre mig over, at muligheden for at tilføre debatten etiske dimensioner på denne vis forsømmes.
Del Link

Sv. Må man juble over bin Ladens død?

Heinrich R., publiceret d.03/05 11:46 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Må man juble over bin Ladens død?
Bent Laursen skrev:
På Religion findes et andet eksempel, hvor der spørges om man må brænde hellige bøger


Bogbrænding er en af den kristne kirkes mest prominente karakteristika. Millioner af bøger er gået op i røg, førend Gutenberg fik fremstillet trykpressen og bøger således var håndskrevne.
Del Link

AKADEMISK DISKUSSION

snedsted, publiceret d.03/05 12:21 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Må man juble over bin Ladens død?
Obama glæder sig. Lars Løkke glæder sig. Helle Thorning glæder sig. Jeg glæder mig.

Det spørgsmål, KD her rejser "Må man juble over bin Ladens død" er et spørgsmål, der lige så godt kunne have heddet "Er det umoralsk, at statsledere, fremtrædende politikere og almindelige mennesker glæder sig over, at bin Laden er død?"

Spis nu brød til, alle I moralfilosoffer. Glædesudtalelserne i anledning af bin Ladens død er da helt legitime reaktioner på, at verdens skarpeste terrorist er sat ud af spillet.
Reaktioner på, at en mand, der helt entydigt repræsenterede ondskaben, er fjernet fra den internationale, politiske scene.

I den bedste af alle verdener kunne jeg godt have foretrukket, at bin Laden var blevet arresteret med henblik på at blive tiltalt for "forbrydelser mod menneskeheden".
Men ved de, der nu bebrejder, at terrorismens topscorer nu er død noget som helst om, hvorvidt det har været muligt at anholde bin Laden uden den vold, der førte til hans død?

Da Hitler i de sidste dage af april 1945 indså, at hans livsprojekt var endt med det totale nederlag, kom han den fremrykkende sovjettiske hær i forkøbet. Han tog sit eget liv.

Kunne man forlange af de generationer, der havde levet i angst og bæven; der havde oplevet slægtninges deportationer til steder, hvorfra ingen kom tilbage; der måske selv i sidste øjeblik var blevet reddet levende ud af Hitlers udryddelseslejre; - kunne man forvente eller forlange, at de skulle skjule deres glæde over, at tyrannen var styrtet?

Bin Laden har spredt skræk og rædsel - og først og fremmest en vedholdende angst for at dø i et terrorangreb i lighed med det, bin Laden var hjernen bag i tiden op til 11. september 2001.

Denne angst er ikke forsvundet som dug for solen i og med dette umenneskelige menneskes død. Men hans død har været anledning til at mennesker overalt i den del af verden, der potentielt har været i fare for et nyt terrorangreb, har ladet en øjeblikkelig glæde komme til udtryk.

Det synes jeg bestemt ikke skal give anledning til en akademisk diskussion af etisk karakter.

Da den israelske efterretningstjeneste i 1960 pågreb Adolf Eichmann i Argentina og førte ham til Israel, mente mange israelere, at det var alt for meget at gøre ud af sagen at give Eicmann en fair rettergang. De ønskede blot, at han blev dræbt så hurtigt som muligt. Af hvem som helst.

Dette ønske fik de ikke opfyldt. En meget lang retsag og efterfølgende appelsag gik forud for en dødsdom.

Noget lignende kunne man måske godt have ønsket sig her. Men i og med, at bin Laden og hans folk satte sig til modværge og forhindrede en fredelig anholdelse, var der vel ikke andre muligheder end at tage George W. Buschs ord fra 2001: "Dead or alive" bogstaveligt.

Jeg er normalt et temmelig tolerant menneske. Men jeg er ikke så tolerant, at jeg også tolererer min egen eller mit lands udslettelse.
Del Link

Hykleri af værste skuffe

Giuliano, publiceret d.03/05 12:51 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Må man juble over bin Ladens død?
Ovvv ovvv hvor hykleriet lugter langt væk af selvretfærdige mennesker og ikke mindst vestlige ledere og politikere.

Jovist Osama var en koldblodig mordere, men alm. folk lukker øjnene for Vestens ligeså uhyrlige forbrydelser rundt omkring i verden i demokratiets navn.

Vesten har ligesom Osama uskyldige blod på samvittigheden specielt i Irak, hvor Vestlige tropper bare har set passivt til mens Kristne og andre uskyldige muslimere er blevet dræbt. Hvor var Vesten henne? Skulle de ikke beskytte civilsamfundet? Alt det her retfærdighed lyder hult i mine ører. Hverken Osama eller Vesten er retfærdige.
Del Link

Sv. AKADEMISK DISKUSSION

Heinrich R., publiceret d.03/05 13:15 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Må man juble over bin Ladens død?
snedsted skrev:
Da Hitler i de sidste dage af april 1945 indså, at hans livsprojekt var endt med det totale nederlag, kom han den fremrykkende sovjettiske hær i forkøbet. Han tog sit eget liv.


Ikke nok med det. Han sikrede sig, at hans lig blev destrueret, så det ikke kunne genkendes. Hans besejrere skulle ikke have den triumf, at kunne fremvise hans døde legeme.

Josef Stalin fik at vide, hvad der var sket, mht. selvmord og ligbrænding. Det var en velbevaret sovjetisk statshemmelighed, som ikke blev delt med andre. Heller ikke med USA, Storbritannien osv.

Så længe der er usikkerhed om fakta, vil der være mytedannelser og forvirring hos andre. Der var masser af vandrehistorier om, at Hitler skulle være i Uruguay eller lignende, ligesom et stort antal andre topfolk der var rejste dertil.

snedsted skrev:
Da den israelske efterretningstjeneste i 1960 pågreb Adolf Eichmann i Argentina og førte ham til Israel, mente mange israelere, at det var alt for meget at gøre ud af sagen at give Eicmann en fair rettergang.


Hvilke filosofiske eller andre litterære værker de seneste 100 år, kan man med skyggen af rimelighed hævde har været mere relevante end Hannah Arendts? Retssagen afdækkede begrebet ondskab, og ondskabens banalitet.

Nürnberg-processen var nyttig, og hjalp til at definere mange retsprincipper. Det sydafrikanske retsopgør, med sigte på at få afdækket fakta og forsone sig dermed, var nyttigt. En nødvendig smerte, der gav mulighed for at kunne komme videre.

Det kunne have været yderst interessant og oplysende at høre, hvad Osama bin Laden ville have haft at sige om de anklager der er rettet mod ham.
Del Link
Mere:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8   Næste


flexblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​