Send artiklen DR får ros for fokus på kristen kulturarv til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DR får ros for fokus på kristen kulturarv

ScanpixDR forpligter sig i den nye public service-aftale til at lægge særlig vægt på "den kristne kulturarv". Glædeligt, lyder det fra flere sider

- Lars Bahl

16 debatindlæg Hold mig opdateret

DR forpligter sig i den nye public service-aftale til at lægge særlig vægt på "den kristne kulturarv". Glædeligt, lyder det fra flere sider

Danmarks Radios forpligtelse til at lægge særlig vægt på den kristne kulturarv bliver nu hilst velkommen fra flere sider.

Tidligere var DR blot forpligtet til at formidle "den danske kulturarv", men dette blev med den netop indgåede public service-kontrakt udvidet til at omfatte formuleringen "den kristne kulturarv". Aftalen er indgået mellem DR, Kulturministeriet og forligspartierne bag medieaftalen.

I den foregående aftale fra 2007 var DR blot forpligtet til at formidle "den danske kulturarv".

Det glæder blandt andre Birgitte Stoklund Larsen, teolog og leder af Grundtvig-Akademiet.

Annonce
Hun mener ikke, at DR skal være en kristen station, men er samtidig positivt indstillet over for den nye formulering i public service-kontrakten.

"Vi lever i en tid, hvor der kan være en tendens til at fortie eller lyve kristendommen ud af historien, og det ser jeg i al beskedenhed gerne, at Danmarks Radio ikke gør. Derfor er jeg enig i, at det kan være et vigtigt pejlemærke, at få den kristne kulturarv indskrevet i public service-aftalen", siger Birgitte Stoklund Larsen og fortsætter:

"Omvendt ville jeg hade – og det ligger heller ikke i aftalen – at DR blev en kristen radio. DR skal afspejle menneskelivet og hele det danske samfund, herunder altså også den rolle, kristendommen spiller i et samfund, hvor Grundloven jo faktisk opererer med et privilegeret trossamfund, nemlig Folkekirken", siger Birgitte Stoklund Larsen.

Bestyrelsesmedlem i DR og teolog Katrine Winkel Holm glæder sig også over beslutningen om at understrege den kristne kulturarv.

- Jeg har ikke haft noget direkte med formuleringen af kontrakten at gøre, så det kan jeg ikke tage æren for. Men jeg er meget glad for den. Det er en meget naturlig og vigtig opgave for DR, som det i dag er blevet nødvendigt at understrege. Det er jo bare at fastholde DR på deres opgave. Det er et stort fremskridt, siger Katrine Winkel Holm til Information.

Det nye krav møder stærk kritik fra en række meningsdannere, der advarer politikerne mod at føre korstog med Danmarks Radio som spydspids.

- Det er en måde at tage os alle sammen som gidsler i et nationalistisk kristent projekt, siger lektor i religionshistorie ved Københavns Universitet Mikael Rothstein.

- DR skal være vores allesammens, og hvis man lægger sig på en bestemt ideologisk og værdimæssig linje, så risikerer vi, at DR ikke længere virker samlende, men ekskluderende.

- Vi kan ikke vide, hvad der er sket ved forhandlingsbordet, men noget tyder på, at der ikke bare er blevet ført mediepolitik, men også værdipolitik, siger han.

Idéhistoriker Malene Busk, der har markeret sig stærkt i debatten om religionernes indtog i det offentlige rum, kalder det nye krav til DR for "et skridt i den forkerte retning."

- Public service er jo ikke kun forbeholdt folk, der er kristne, men det er det politiske signal, man sender, når man fremhæver den kristne kulturarv frem for alt andet, siger Malene Busk.
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med etik.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Ekskluderet som kristen!

Heri , publiceret d.08/02 11:05 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR får ros for fokus på kristen kulturarv
Som kristen føler jeg, at jeg bliver ekskluderet, når vi ikke vedkender os vores arv og vores forfedre som byggede landet. De viste hvad de stod for og de byggege kirkerne på den kristne grundvold. Vi er blevet så opteget af at inkludere, at vi ikke ser at vi ekskludere vores egen arv og historie og ikke mindst vores egen forfædre. Det er på tide at vores ledere begynder at vågne igen - tilbage til arven vi fik i kristendommen og det gøres bedst når DR går foran, i hvertfald så længe de åndelige hyrder sover!
Del Link

Kristen kulturarv

Torben Ebbesen, publiceret d.08/02 11:40 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR får ros for fokus på kristen kulturarv
Jeg mener, at det er helt rigtigt at DR-går foran for at formidle den danske kristne kulturarv. Vores måde at leve på, vores humanistiske indstilling til tilværelsen. Ja, det at vi tager mere hensyn til de svage i landet end så mange andre lande - beror på, at vi bygger på kristendommen som den bærende værdi. At nogle i dag føler at det ekskluderer dem er et bevis på at vi er kommet for langt væk fra vort kulturgrundlag. Særligt i en tid, hvor Islam vinder frem i hele verden og nu er den største religion, er de vigigt at have sit eget grundlag i orden. Selvfølgelig skal et land ledes sekulært og ikke at religion, men også det sekulære har sit udgangspunkt og grundlag i "noget". Den rene ateisme er en tom skal, hvori mennesker dyrker sig selv. Kik til det gamle Albanien hvor den staten påberåbte sit den rene ateisme og forbød religion. Det kom der bestemt ikke noget godt ud af. Misbrug af religion skal ikke være en undskyldning for at smide religion on. Kristendommen ER vort grundlag i Danmark og derfor skal DR selvfølgelig formidle det, så et evt. tomrum ikke fyldes op med Islam, nyreligiøsitet, overtro eller simpel dum kulturløshed.
Del Link

Ekskluderet som ateist/agnostiker

Mathias Petersen, publiceret d.08/02 11:54 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR får ros for fokus på kristen kulturarv
Jeg synes det er meget beskæmmende, at VKO og LA bruger DR til at føre værdipolitik. Der er alle danskeres kanal, og burde som sådan ikke kun skulle repræsentere et livssyn.
DR bør have et sekulært udtryk, hvor én religions værdier ikke har forrang, som værende mere værd, hvilket der er belæg for at hævde, at kristendommen har.
Jeg synes desuden at det er pudsigt at "den kristne kulturarv" bliver ved med at vende tilbage, som om at Danmark ikke eksisterede før at en vis hr. Blåtand erklærede landet for kristent.
Desuden er jeg heller ikke et sekund i tvivl om, at de værdier vi hylder som særligt danske (og her tænker jeg ikke på det sidste tiårs værdidebat, som DF har sat sig tungt på) i højere grad er påvirket af oplysningstiden. Frihed og lighed er i Europa og Danmark opstod ikke på grund af kristendommen og kirken, men på TRODS af den.
Hvad jeg siger er ikke, at man skal skamme eller gemme sin tro, men jeg er imod at mine licenskroner skal bruges til kristen mission (måske et stærkt udtryk) på landsdækkende TV.
Del Link

Katastrofalt

Heinrich R., publiceret d.08/02 13:27 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR får ros for fokus på kristen kulturarv
Politikerne almagt er overvældende. De kontrollerer statsmedierne. De kontrollerer statskirken. De kontrollerer pensum i skolerne - ikke blot folkeskoler, men også frie grundskoler, hvis frihed er beskåret til det rene ingenting.

Samtlige indoktrineringsplatforme bruges i politikernes bestræbelser på at forme undersåtterne. Samt til iscenesættelse af politikere som særligt vigtige personer.
Del Link

Licensopkrævning grundlovsstridig?

Heinrich R., publiceret d.08/02 13:37 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR får ros for fokus på kristen kulturarv
Grundlovens § 68 lyder:
Ingen er pligtig at yde personlige bidrag til nogen anden gudsdyrkelse en den, som er hans egen.

Licensbetaling et personligt bidrag. Formidling af den kristne kulturarv inkluderer i praksis gudsdyrkelse. Den fjerdedel af befolkningen, der ikke er medlem af Folkekirken, kan med god ret hævde, at licensopkrævning krænker deres Grundlovsgivne ret til ikke at betale til gudsdyrkelse, der ikke er deres egen.
Del Link

Sv. Licensopkrævning grundlovsstridig?

Daniel Henoch Pedersen, publiceret d.08/02 13:58 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR får ros for fokus på kristen kulturarv
Heinrich R. skrev:
Grundlovens § 68 lyder:Ingen er pligtig at yde personlige bidrag til nogen anden gudsdyrkelse en den, som er hans egen.
Licensbetaling et personligt bidrag. Formidling af den kristne kulturarv inkluderer i praksis gudsdyrkelse. Den fjerdedel af befolkningen, der ikke er medlem af Folkekirken, kan med god ret hævde, at licensopkrævning krænker deres Grundlovsgivne ret til ikke at betale til gudsdyrkelse, der ikke er deres egen.

Der er altså forskel på formidling og gudsdyrkelse. Folkeskolen har altid skullet formidle den kristne kulturarv, så hvis licensbetaling var grundlovsstridig, så ville skattebetaling til folkeskolen også være det.
Del Link

Sv. Licensopkrævning grundlovsstridig?

Uafhængige, publiceret d.08/02 17:36 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR får ros for fokus på kristen kulturarv
Heinrich R. skrev:
Grundlovens § 68 lyder:Ingen er pligtig at yde personlige bidrag til nogen anden gudsdyrkelse en den, som er hans egen.
Licensbetaling et personligt bidrag. Formidling af den kristne kulturarv inkluderer i praksis gudsdyrkelse. Den fjerdedel af befolkningen, der ikke er medlem af Folkekirken, kan med god ret hævde, at licensopkrævning krænker deres Grundlovsgivne ret til ikke at betale til gudsdyrkelse, der ikke er deres egen.

Nu er det "blot" 1/5 der ikke er medlem af folkekirken. Nu er formidling og direkte missionæring ikke det samme, så teknisk set er det ikke en overtrædelse af § 68. Men det kan altid testes for en dommer. Men jeg er enig i at det er en forkert prioritering! DRs rolle må være sekulær. Dens rolle er at formidle viden og information på en objektiv og kritisk måde. Her må fokus lægger på "religion" som fænomen generelt, og ikke på en specifik. Nu kritiserer regeringen det Muslimske Broderskab for deres manglende evne til at skille den verdslige- fra den religiøse sfære, og så kan den end ikke finde ud af det selv.
Del Link

Sv. Licensopkrævning grundlovsstridig?

Heinrich R., publiceret d.08/02 17:53 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR får ros for fokus på kristen kulturarv
Daniel Henoch Pedersen skrev:
Der er altså forskel på formidling og gudsdyrkelse.


Det er bestemt forskelle, men i praksis er kravet til DR at levere gudsdyrkelse. Det fremgår af noterne til det politiske diktat, at denne "indbefatter dækning af morgenandagt og kristne højtider". Altså gudsdyrkelse.
Del Link

Sv. Licensopkrævning grundlovsstridig?

Heinrich R., publiceret d.08/02 18:03 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR får ros for fokus på kristen kulturarv
Uafhængige skrev:
Nu er formidling og direkte missionæring ikke det samme, så teknisk set er det ikke en overtrædelse af § 68. Men det kan altid testes for en dommer. Men jeg er enig i at det er en forkert prioritering! DRs rolle må være sekulær. Dens rolle er at formidle viden og information på en objektiv og kritisk måde. Her må fokus lægger på "religion" som fænomen generelt, og ikke på en specifik. Nu kritiserer regeringen det Muslimske Broderskab for deres manglende evne til at skille den verdslige- fra den religiøse sfære, og så kan den end ikke finde ud af det selv.


Jeg skal ikke beklage mig det mindste over, at DR beskæftiger sig med religion i almindelighed, og luthersk kristendom noget mere end anden religion. Problemet er tilgangen, der i praksis ikke er nøgtern, videnskabelig eller "objektiv", men har udganspunkt i fordomsfuld og uoplyst kristeligt tankegods. Det kan ingen være tjent med.
Del Link

DR får ros for fokus på kristen kulturarv

Heinrich R., publiceret d.08/02 18:55 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: DR får ros for fokus på kristen kulturarv
Uden tilladelse bringes herunder nogle guldkorn om emnet, andre har skrevet andetsteds.

Men det er nu overhovedet ikke kristendommen, der menes med “kristendommen”. Den eksisterer som bekendt ikke (Søren Kierkegaard). De mener markedsøkonomi, flid, dygtighed, kernefamilie, globalisering og repræsentativt demokrati, altså vestlige værdier, der fejlagtigt opfattes som sidegevinster ved kristendommen. Kun slaveriets ophævelse har noget med den at gøre.


Det er fint. Lad så DR får licens over kirkeskatten så vi der ikke er medlem af foreningen skal betale for det møg


Værdikæmperne må føle sig meget trængte, når de kommer med sådan et udspil. Forsvaret lyder, at Danmark jo netop er et kristent land, som om det skulle gøre det nødvendigt, at skrive det på som et yderligere krav. Alle os opvoksede i Danmark har fået “kristen kultur” boltet fast til rygraden, hvad enten vi var interesserede, eller ej. Og selv folk, der er kommet til hertil senere i deres liv, bliver hurtigt inficeret - sprog og kultur er syltet ind i det, så det er umuligt at undgå.

Det har jeg absolut intet problem med, for sådan er landet groet frem. Værdioternes forsøger at skrive dette selvindlysende ind som et krav, for at kunne slå alle forsøg på udvikling og nuanceringer ned. Per Stig Møllers kommende radiokanal specificerer forøvrigt nøje programpunktet “Religiøs gudstjeneste”, blot for at sikre at der ikke transmitteres ateistiske gudstjenester…


Per Stig Møller siger »Den kristne kulturarv er en del af den danske kultur, og det synes jeg ærlig talt nok, der er grund til at understrege, sådan som samfundet udvikler sig.” Så for lige at repetere og genopfriske for vores højtærede politikere (for det er vist dem der har forglemt sig mest) kan vi jo passende starte med de ti bud:

1. Du må ikke have andre guder (Heller ikke præsidenter, monitære-unioner etc.)

2. Du må ikke misbruge Herren din Guds navn (”Gud bevare Danmark” er lige på kanten)

3. Du skal holde hviledagen hellig (Det betyder ud med lukkeloven, så de stakkels ansatte kan holde fri bare engang imellem)

4. Du skal ære din far og din mor (Dvs. ikke misbruge deres underskrifter etc.)

5. Du må ikke slå ihjel (Tropperne ud af Afghanistan)

6. Du må ikke bryde ægteskabet (Åbner for ægteskabssammenføring og fjernelse af Pointsystemet)

7. Du må ikke stjæle (Hverken konkret eller i overført betydning, puhha den kommer til at ramme hårdt)

8. Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste (ex. Starte en krig på det grundlag af at der er masseødelæggelsesvåben i et land)

9. Du må ikke begære din næstes hus (Så kan man måske få sin efterløn i fred)

10. Du må ikke begære din næstes hustru, folk eller fæ eller noget, der hører din næste til (nemlig!)
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​