Send artiklen Hold hospitalskoder og prioritering adskilt til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hold hospitalskoder og prioritering adskilt

Den seneste tids debat om koder i sundhedsvæsenet og kodernes konsekvens for den enkelte patient har været meget unuanceret, skriver Tove F. Buch.

- Colourbox.

7 debatindlæg Hold mig opdateret

Forkortelserne anvendes for at sikre den enkelte patient en værdig behandling. Det har intet med prioriteringer at gøre. Det er direkte uetisk at kæde de to ting sammen, skriver sygeplejerske Tove F. Buch

DEN SENESTE TIDS debat om koder i sundhedsvæsenet og kodernes konsekvens for den enkelte patient har været meget unuanceret. Jeg er ganske enig i, at det er uetisk og direkte imod reglerne, hvis der skrives noget i en patientjournal, uden at patienten er informeret, og beslutningen er drøftet med patienten. Er dette ikke muligt, da med patientens pårørende.

Fredag den 21. januar kunne vi så læse, at der efterlyses prioriteringer i sundhedsvæsenet.

Det er et ønske, jeg har fremsat de seneste 15-20 år, men ingen har indtil nu ønsket at tage del i denne debat.

Men jeg forarges, når ønsket om prioritering kædes sammen med de seneste ugers overophedede debat om koder. For det første har det intet med koder at gøre, men er slet og ret forkortelse, hvilket er ganske almindeligt brugt i danske patientjournaler og sikkert også inden for mange andre fag. Forkortelser, der hjælper til, så hverdagens aktiviteter kan glide med mindst mulig risiko for fejl.

Annonce
FOR DET ANDET skal disse forkortelser anvendes for at sikre den enkelte patient en værdig behandling. Det har intet med prioriteringer at gøre. Det er direkte uetisk at kæde de to ting sammen.

Imidlertid kommer vi ikke uden om de etiske dilemmaer, alle i sundhedsvæsenet står over for, for eksempel når mennesker tror, de er udødelige. For skulle de være så uheldige at blive syge, så er det samfundets pligt at sørge for, at de bliver raske – og det her og nu – eller sikre, at de ikke dør!

Det betyder, at alle sejl skal sættes til, når et menneske bliver sygt. Der skal være plads til alle på intensiv afdeling, respiratorer til alle, en hjertelungemaskine til enhver. Der skal være mandskab til at betjene udstyret og til at pleje de indlagte. Og behandlingen skal vare til evig tid, for døden er ikke et faktum! Skulle de ikke få deres ret her og nu, så står mange journalister i kø for at gøre en enkeltsag til et generelt problem.

Tænk jer om, alle I, der lige nu er så forargede. Næste gang ser vi jer på barrikaderne, når det gælder en familie, der ønsker at få tilladelse til at afslutte et intensivt forløb, der er udsigtsløst. Var det ikke bedre at forebygge, at situationen opstår?

Det er her, forkortelserne kommer ind, for er det værdigt at tilslutte en respirator til et menneske med en svær sygdom, når man ved, at det vil blive meget svært – måske umuligt – at få dem til at trække vejret selv igen?

FOR MIG AT SE, bør det være det enkelte menneske, der får mulighed at tage stilling til dette. For hvad er konsekvensen af, at der ikke er taget stilling til, hvad der skal ske, og at beslutningen fremgår tydeligt?

Det er, at behandlingen (hjertestopbehandling, respirator) iværksættes med de deraf følgende konsekvenser: langvarigt ophold på intensiv afdeling, risiko for ikke at kunne komme ud af respiratorens støtte. Er det værdigt? Ingen sætter spørgsmålstegn ved livs- testamenter eller aftaler om organdonation, til trods for at der også her skal anvendes forkortelser for at sikre, at de indgåede aftaler overholdes.

Mener I heller ikke, det skal stå i journalen? Det ene øjeblik skal sundhedspersonalet endelig gøre alt (ved organdonation) for at opretholde de livsvigtige organfunktioner, det næste øjeblik holde fingrene væk (ved livstestamente).

Det her handler om etik og ikke prioritering af, om der er råd til at behandle et menneske på en intensiv afdeling.

Skil de to diskussioner ad, så vi kan få en værdig debat.

Tove F. Buch,

sygeplejerske og medlem af Centerpartiets hovedbestyrelse,

Violinvej 9, Herlev
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med etik.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Hold hospitalskoder og prioritering adskilt

britt, publiceret d.26/01 11:42 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hold hospitalskoder og prioritering adskilt
Du har ret Tove! Mange mennesker ser døden som en regulær lægefejl. Det har altid været en naturlig reaktion på et elsket menneskets død at sørge, men i vore dage skal nogen have skylden, for døden accepteres ikke længere som et livsvilkår.
Alligevel er det også et nyt fænomen i sundhedsvæsenet at tænke i kroner og ører eller i patientens "egen skyld" i sygdommen, og det er skræmmende og frastødende.
Del Link

Hold hospitalskoder og prioritering adskilt

Nederby Jessen, publiceret d.26/01 12:06 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hold hospitalskoder og prioritering adskilt
Tak til Tove Buch for et sagligt indlæg med en klar etisk holdning.

Jeg er meget enig med Tove i grundholdningen i dette indlæg og ikke mindst, når hun siger: "Det her handler om etik og ikke prioritering af, om der er råd til at behandle et menneske på en intensiv afdeling" og etikken i de politiske valg skal prioriteres højt.

Dette emne er væsentligt og bør naturligvis indgå i den væridebat, der må følge af nedsættelsen af den værdikommission, som Kristendemdokraterne fik igennem ved finanslovsforhandlingerne.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Sv. Hold hospitalskoder og prioritering adskilt

TFB, publiceret d.26/01 16:37 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hold hospitalskoder og prioritering adskilt
britt skrev:
Du har ret Tove! Mange mennesker ser døden som en regulær lægefejl. Det har altid været en naturlig reaktion på et elsket menneskets død at sørge, men i vore dage skal nogen have skylden, for døden accepteres ikke længere som et livsvilkår.
Alligevel er det også et nyt fænomen i sundhedsvæsenet at tænke i kroner og ører eller i patientens "egen skyld" i sygdommen, og det er skræmmende og frastødende.


Kære Britt.
Enig. En prioriteringsdebat må aldrig komme til at handle om "skyld". Det skal imidlertid ikke forhindre, at man taler konsekvens og forebyggelse. Samtidig må vi erkende, at vi i dag er nået så langt, at vi kan undersøge og behandle sygdomme, der tidligere førte til døden. Det er jo takket være denne udvikling, at langt færre mennesker dør af f.eks. hjertesygdomme og cancer. Problemet er, at der aldrig/sjældent tales økonomi, når man forsker i nye undersøgelses- og behandlingsformer.
Del Link

Sv. Hold hospitalskoder og prioritering adskilt

Søren Bülow, publiceret d.26/01 17:56 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hold hospitalskoder og prioritering adskilt
Nederby Jessen skrev:
Tak til Tove Buch for et sagligt indlæg med en klar etisk holdning.

Jeg er meget enig med Tove i grundholdningen i dette indlæg og ikke mindst, når hun siger: "Det her handler om etik og ikke prioritering af, om der er råd til at behandle et menneske på en intensiv afdeling" og etikken i de politiske valg skal prioriteres højt.

Dette emne er væsentligt og bør naturligvis indgå i den væridebat, der må følge af nedsættelsen af den værdikommission, som Kristendemdokraterne fik igennem ved finanslovsforhandlingerne.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby


Det er en interessant debat fordi der er en tendens til, at der i stigende grad stilles krav om at få stillet ydelser til rådighed fra det offentlig, som skal afværge helt naturlige hændelser og hindringer.

Men jeg har svært ved at se at denne slags problem egner sig til at blive gemt væk i en kommission.

Tværtimod mener jeg netop debatindlægget antyder, at det er en debat der trænger til at komme ud i det offentlige rum så forståelsen og erkendelsen for de svære etiske valg breder sig.

Den erkendelse får man ikke ved at nogle lægelige eksperter og kristendemokraten sætter sig sammen om et kommissionsbord.
Del Link

Sv. Hold hospitalskoder og prioritering adskilt

Nederby Jessen, publiceret d.26/01 21:52 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hold hospitalskoder og prioritering adskilt
Søren Bülow skrev:
Nederby Jessen skrev: Tak til Tove Buch for et sagligt indlæg med en klar etisk holdning.

Jeg er meget enig med Tove i grundholdningen i dette indlæg og ikke mindst, når hun siger: "Det her handler om etik og ikke prioritering af, om der er råd til at behandle et menneske på en intensiv afdeling" og etikken i de politiske valg skal prioriteres højt.

Dette emne er væsentligt og bør naturligvis indgå i den væridebat, der må følge af nedsættelsen af den værdikommission, som Kristendemdokraterne fik igennem ved finanslovsforhandlingerne.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby

Det er en interessant debat fordi der er en tendens til, at der i stigende grad stilles krav om at få stillet ydelser til rådighed fra det offentlig, som skal afværge helt naturlige hændelser og hindringer.

Men jeg har svært ved at se at denne slags problem egner sig til at blive gemt væk i en kommission.

Tværtimod mener jeg netop debatindlægget antyder, at det er en debat der trænger til at komme ud i det offentlige rum så forståelsen og erkendelsen for de svære etiske valg breder sig.

Den erkendelse får man ikke ved at nogle lægelige eksperter og kristendemokraten sætter sig sammen om et kommissionsbord.


Der er bestemt ikke tale om noget kommissionsbord. Formålet med værdikommissionen er netop at brede værdidebatten ud - i landets forsamlingshuse og på nettet. Vi skal netop have en bred debat om værdierne og altså også om dette emne. Det skal være en åben og bred debat.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Hold hospitalskoder og prioritering adskilt

Søren Bülow, publiceret d.27/01 21:50 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hold hospitalskoder og prioritering adskilt
Det er det jeg mener: en kommission er ikke den rette arbejdsform for det som du siger du vil opnå.

Familie- og arbejdslivskommissionen prøvede en åben, involverende og bred arbejdsform. Se hvad der kom ud af det?

En kommission er velegnet til "hårde" emner som man kan regne på. Den er mindre egnet til folkelige og "bløde" emner.

Så jeg tror I har sat jeres sparepenge på den forkerte hest.
Del Link

Sv. Hold hospitalskoder og prioritering adskilt

Nederby Jessen, publiceret d.27/01 22:52 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Hold hospitalskoder og prioritering adskilt
Søren Bülow skrev:
Det er det jeg mener: en kommission er ikke den rette arbejdsform for det som du siger du vil opnå.

Familie- og arbejdslivskommissionen prøvede en åben, involverende og bred arbejdsform. Se hvad der kom ud af det?

En kommission er velegnet til "hårde" emner som man kan regne på. Den er mindre egnet til folkelige og "bløde" emner.

Så jeg tror I har sat jeres sparepenge på den forkerte hest.


Det er du naturligvis i din gode ret til Søren. Men lad os tales ved, når kommissionen er blevet præsenteret i marts og derefter kommer i arbejdstøjet.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

flexblock

Etik er blevet til købmandskab

Vi er forpligtet på glæden

Magtesløsheden har et fast tag i os

Penge forenkler tilværelsen

Skal jeg tie stille med min faglige viden?

Der er altid nye etiske kampe

Vi dulmer problemer med medicin

Man har lov at være anderledes

Vi ser kun på menneskets nytteværdi

Det er svært ikke at blande sig i enkeltsager

Der laves masser af journalistisk junkfood

Fattigdom løses ikke med almisser

Min datter blev chikaneret

Menneskets værdi er under pres

Fravælgelsen er det sværeste

Agurker i medierne

Ind i dødens rum på tv

Miljøet bliver glemt

Etik berører alt

Etikken er gledet ud af samfundet

Tavsheden er en etisk byrde

Demokratisk åbenhed er en svær balance

Kynismen smitter menneskesynet

Vi er alle lige meget værd

Soldater kalder på etisk beredskab

Skær ned på forbud, regler og straf

Fælles ansvar skal i højsædet

Bioteknologien udfordrer menneskeheden

Menneskesynet bliver forrået

Tilhænger af hjernedødskriteriet

Kast ikke med mudder

Dilemma i Pakistan

Kend dig selv, glem dig selv

Ingen stemmer i etik

Børneopdragelsen er den største udfordring

Vi er altid etisk forpligtet til at anerkende hinanden

Børn giver etiske hovedbrud

Etik er moderne

Dagligdagens mange dilemmaer

flexblock
flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​