Send artiklen Islamisering sker ikke gennem halalkød til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Islamisering sker ikke gennem halalkød

Kristeligt Dagblad har i den seneste uge skrevet om halal-fødevarer i de danske kølediske.

- Klavs Bo Christensen/Scanpix.

6 debatindlæg Hold mig opdateret

Danmark skal selvfølgelig ikke islamiseres. Men det kan halalslagtede, dybfrosne oksemørbrad vel heller ikke klare alene?, skriver Leif Munksgaard, tidligere flygtningepræst og missionær

MARTIN HENRIKSEN fra Dansk Folkeparti fører sig jævnligt frem som den tapre landsoldat, der forsvarer og vogter alt dansk. I Kristeligt Dagblad den 8. december gjorde han for eksempel gældende, at halalslagtning i Danmark "principielt drejer sig om islamisering og (om), hvorvidt samfundet skal ligge under for religiøse dogmer."

Man kan vel gå ud fra, at Martin Henriksen med sin udtalelse udtrykker sin bekymring for, at halalslagtet oksekød i supermarkedsfryserne vil medvirke til, at gode, gamle Danmark og danskerne islamiseres og afkristnes, så muslimer hurtigere kan overtage magten i Danmark.

Selvfølgelig kan man glæde sig over, at Martin Henriksen er optaget af at bevare Danmark som et rent dansk og kristent land. For Danmark skal selvfølgelig ikke islamiseres. Men det kan halalslagtede, dybfrosne oksemørbrad vel heller ikke klare alene?

LÆS OGSÅ: Kristne vil stoppe udbredelse af halal-fødevarer

Annonce
Men hvis Martin Henriksen derimod vil sikre, at danske landbrugsprodukter ikke "islamiseres", så bør han sige det lige ud. Så forbyd dog al halalslagtning i Danmark, og lad os så bare leve med, at landbrugsproduktionens rentabilitet fordufter – på samme måde som det skete tilbage i 1990?erne, da der blandt politikere i Dansk Folkeparti og Fremskridtspartiet blev gjort en stor indsats for at "humanisere" slagtningen af danske kyllinger.

I 1990?ERNE arbejdede jeg som missionær i Kuwait. Derfor oplevede jeg på nærmeste hold, hvordan rabiate islamister fik stoppet importen af danske kyllinger til Kuwait. Men vi fik alligevel nok kyllinger i Kuwait, for med import fra Brasilien og Thailand kom der andre kyllinger i fryserne hos supermarkederne i Kuwait. Dét gjorde ondt hos danske kyllingeproducenter! Heldigvis for Danmark stod Kuwaits indenrigsminister frem og satte islamisterne på plads.

Og det er vel dét, der er sagens kerne. Kan vi slagte kreaturer, får eller kyllinger, så vi kan eksportere til lande, der fordrer bestemte slagtningsregler? Det er, hvad Martin Henriksen bør forholde sig til. Og i det stykke må vi håbe, at Martin Henriksen og ligesindede lader fornuften råde.

HVIS MARTIN HENRIKSEN så fornuftsmæssigt "tillader", at kødindustrien kan slagte og eksportere efter islamisk eller jødisk regelsæt, så skal der sideløbende tages stilling til, om detailhandelen i Danmark skal have lov til at sælge det rituelt slagtede kød i Danmark. Men hvis Martin Henriksen vil forbyde salg af halalslagtet kød og fjerkræ fra danske supermarkeders frysere, så vil vi opleve en væsentlig prisstigning på disses produkter.

Det andet aspekt, som Martin Henriksen er optaget af – "hvorvidt samfundet skal ligge under for religiøse dogmer" – er straks mere vanskeligt. For skal der ikke holdes jul i Danmark? Skal vi ikke holde påske og pinse? Skal vi ikke holde mortensaften? Og hvad med allehelgen? Vil Martin Henriksen afskaffe den slags religiøse fester for at sikre, at vort samfund ikke ligger under for religiøse dogmer? Med andre ord: Ønsker Martin Henriksen at afkristne Danmark for at få et religionsfrit samfund uden islamiserende ubehageligheder?

For mig at se burde Martin Henriksen snarere medvirke til, at kirken og kirkefolket får bedre mulighed for at imødegå islamiseringen. For kun når kirkefolket – ud fra et personligt, kirkeligt engagement – får frihed til imødegå islam på en konstruktiv måde, kun da kan vi undgå en islamisering af det danske samfund.

Leif Munksgaard,

tidligere flygtningepræst og missionær,

Amagerfælledvej 26, 4. tv., København S
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med etik.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Islamisering sker ikke gennem halalkød

Nederby Jessen, publiceret d.15/12 12:17 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamisering sker ikke gennem halalkød
Jeg er langt hen ad vejen enig med Leif Munksgaard i dette indlæg - og det er ikke så ofte det sker, at jeg er enig med Leif Munksgaard.

Selvfølgelig kan vi ikke islamiseres af halalslagtet kød og selvfølgelig skal vi ikke forbyde halalslagtet kød eller schächtet kød for den sags skyld. Men vi har et dyreetisk ansvar og derfor må vi holde fast ved, at rituel slagtning kun må foregår efter forudgående bedøvelse. Det er et must og det har betydet, at der ikke længere schächtes i Danmark. Kosherforretninger importerer nu deres kød.

Dernæst bør vi stille krav om, at alt kød er mærket, så vi som forbruger kan fravælge rituelt slagtet kød, hvis vi ønsker det. Kød skal også mærkes, så vi som forbrugere kan vide noget om opdrætsformen og sikre, at det kød vi spiser kommer fra dyr, der har haft et godt liv. Hellere give mere for kødet og så være med til at sikre ordentlig dyrevelfærd.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
dyrevelfærdsordfører
www.kd.dk/nederby
Del Link

Islamisering sker gennem tavshed

Karenerfaren, publiceret d.15/12 14:21 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamisering sker ikke gennem halalkød
Reaktionen på halal-kødet uden mærkning er(udover de dyreetiske problemer) en reaktion på tavsheden. Halal-reglerne indføres uden omtale i butikken eller daginstitutionen,"for så bliver der ikke vrøvl", og hvis noget har bekymringer i den anledning, så er det "paranoia" eller "islamofobi". Men samtidig viger man så uden om det egentlige spørgsmål: "Vil respekten for de spise-regler, som (nogle) muslimer føler sig bundet af, blive modsvaret af en respekt for den, der ikke spiser halal? Det er det spørgsmål, der undviges ved ikke at ville give ikke-muslimer valget - og forvente at en muslim kan spise sit halal-måltid ved siden af den, der spiser mad, som er ikke-halal.
Det første faresignal om islamisering er, når et samfund ikke tør understrege, at ikke-islamisk levemåde er fuldt tilladt, og at mennesker, som ikke følger halal-regler, ikke må betragtes som "urene". Når imødekommenheden ikke er frisind, men frygt for at stå ved sin egen kultur. Altså at her gælder: Det med at opdele mad i rent og urent er folks egen sag; men vi kan ikke acceptere, at det fører til en opdeling af mennesker i "rene" og "urene".

Denne bemærkning er væsentlig:
at kirken og kirkefolket får bedre mulighed for at imødegå islamiseringen. For kun når kirkefolket – ud fra et personligt, kirkeligt engagement – får frihed til imødegå islam på en konstruktiv måde, kun da kan vi undgå en islamisering af det danske samfund.

"Bedre mulighed" - end nu? Hvordan?
Del Link

Muslimer ikke må spise kød, der er slagtede i andres guders navn.

Jonas, publiceret d.16/12 01:56 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamisering sker ikke gennem halalkød
Jeg ser mere problemer her, som om at ikke-muslimer kommer til at spise kød, som der er slagtede efter muslimsk forskrifter, som samtidige klart påpeger, at muslimer ikke må spise kød, som der er slagtede efter andre gudernes forskrifter, eller fx svinekød i samme sætning. Se Sura 5:3

Problemer er, at alle ikke-muslimer kommer til at spise kød, der er slagtede i Islam navn, for når muslimer ikke må spise kød, som der er slagtede i andres guders navn, hvorfor skal vi så spise sådanne kødprodukter.
Del Link

Islamisering sker ikke gennem halalkød

Frans, publiceret d.16/12 10:03 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamisering sker ikke gennem halalkød
Leif Munksgaard mener, at landbruget ikke kan klare sig uden halalslagtning af vores husdyr. og Hr. Nederby Jessen, at rituelle slagtninger naturligvis ikke skal forbydes i Danmark. Jeg er meget uenig med dem begge to.

Danmark har en fuldstændig flosset mentalitet mht. dyr, som det er på tide at gøre op med. Hvad danskerne ikke ved, har de ikke ondt af, har i årevis været parolen fra regering og Axelborg mht. rituelle slagtninger. Før spiste mange helt uanende schæctede oksebagparter. De blev solgt i alm. supermarkeder, for jøderne kunne ikke bruge den del af dyrene. Når jeg spurgte ind til det i supermarkederne, var beskeden, at selv slagteren dér, ikke vidste hvilket kød, der kom hvorfra. Måske havde han fået mundkurv på.

I dag ligger der tonsvis af halalkød i butikkerne, og vi har stadig intet valg. Ser jeg på kødet uden religiøse funderinger, er halalkød urent pga.de uacceptable slagtemetoder. Og ser jeg det fra en kristen vinkel, må jeg også sige fra. Gud har sat os til at værne om alt det gode, som Han har skabt og stadig skaber. Det gælder naturligvis også dyrene. Dyr kan ikke tale for sig - derfor må vi, som holder af dem - gøre det og gøre, hvad vi kan, for at få rituelle, pinefulde og skræmmende slagtninger forbudt.
Del Link

Sv. Islamisering sker ikke gennem halalkød

Nederby Jessen, publiceret d.16/12 10:57 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamisering sker ikke gennem halalkød
Frans skrev:
Leif Munksgaard mener, at landbruget ikke kan klare sig uden halalslagtning af vores husdyr. og Hr. Nederby Jessen, at rituelle slagtninger naturligvis ikke skal forbydes i Danmark. Jeg er meget uenig med dem begge to.


Bemærk, at jeg finder det ok med rituelle slagtninger, hvis det sker efter forudgående bedøvelse. Bedøvelsen er en betingele for mig.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Islam udsletter europæisk kultur efter salamimetoden, om 500 er Europa muslimsk.

kanla, publiceret d.16/12 21:24 (for 1 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Islamisering sker ikke gennem halalkød
Islam er ikke en religion i vestlig forstand. Religion er i Vestli gkultur blevet til en tanke-kultur. Tro eller la vær! Vores fundamentale grundlag er en borgerlig (sekulariseret) stat.
Men muslimer lever i en religions-kultur. Livet bygger på den overtro, som islam er. Fundamentet er Muhammeds overtro. Der er kun et 'borgerligt' liv for så vidt muslimer er tvunget til at følge dansk lov (eksempelvis).
Muslimer praktiserer kønsdiskrimination, skønt det er forbudt i Danmark. Muslimer praktiserer diskrimination ("racisme" som de godt selv kan lide at sige) imod ikke-muslimer, skønt religiøs disskrimination er forbudt i Danmark. Muslimer - muslimske koner og piger - er sat til at udklæde sig religiøst for at lægge afstand til os u-rene svin.
Kristendommen har udviklet sig med det moderne samfund, vi har i dag. Islam har stået stille siden oldtiden. De islamiske koner pålægges at skille sig ud fra vores underlødige kultur. Islam bilder muslimer ind, de er et Herre-folk. Den islamiske drøm er, vi skal være slaver for dem, når de får flertal. Så bliver kristendom forbudt. Sharia-lov indført. Allah er en voldsom krigs-gud med totalitær krigs-moral, stoppes ikke ved hjælp af kristnes næste-kærlighedsmoral og elsk hinanden moral. Islam-overtroen vil stille og rolig fortrænge kristendom-overtroen fra Europa. Den europæiske, kristne moral vil blive fortængt - skive for skive. Vi tør jo ikke fornærme krigsguden Allah, vel? Det er vi jo for pæne til. Derfor har europæisk kristendom gravet sin egen grav. Inden år 2200 begynder muslimske flertal i de europæiske stater at kunne stemme sig til en islamisk stat.
Del Link

flexblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​