Send artiklen Behandl embryoner som mennesker til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Behandl embryoner som mennesker

Alene brugen af navnet "embryon" i stedet for foster er med til at fjerne de menneskelige relationer, mener Kristendemokraterne.

- Arkivfoto

13 debatindlæg Hold mig opdateret

Når fostre må lade livet, for at andre kan overleve, kannibaliserer vi os selv som menneskehed, skriver Stig Grenov, der er politisk næstformand for Kristendemokraterne

KRISTENDEMOKRATERNE mener, at samfundet i stadig stigende grad betaler prisen i form af en afstumpethed i forhold til vores medmennesker. Det er ikke muligt at begrænse teknokratiseringen af embryoner til forskningen. Når nogle må lade livet for at andre kan overleve, kannibaliserer vi os selv som menneskehed.

Forskning i behandling af sukkersyge og kræft har høj prioritet hos Kristendemokraterne, men målet helliger ikke midlet. Når den konservative videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen med begejstring annoncerer i avisen den 4. november, at der er afsat 65 millioner kroner til stamcelleforskning i menneskelige fostre, stiger Kris tendemokraterne af, fordi mennesket derved sidestilles med en bunke biokemi.

Afsætningen af midlerne underbygger den holdning, at vi selv bestemmer, hvornår vi må bryde den mest hellige regel af alle – ikke at slå et menneske ihjel for egen vindings skyld. Kristendemokraterne er dybt bekymret over den udvikling, og vi bakkes op af historien.

Der er fundamentalt set ingen forskel på at bruge døde menneskers hud som lampeskærme og at benytte stamceller fra kasserede befrugtede æg til forsøg. Begge betragtes klinisk som et affaldsprodukt, der kan bruges som ressource. Den logiske følge er, at forskerne lige så godt selv kan befrugte de æg, de har behov for.

Annonce
Charlotte Dyremoses (K) halvlunkne forbehold, der skelner mellem, om embryonet er produceret med henblik på forskning eller som et restprodukt i forbindelse med behandling af barnløse, er derfor intet værd. I den gode sags tjeneste kan mennesket fremover reduceres til en kompliceret protoplasmaklump. Alene brugen af navnet "embryon" i stedet for foster er med til at fjerne de menneskelige relationer. Danskerne må forstå, at dette syn på mennesket har ekstreme konsekvenser på alle niveauer for samfundet.

Forskningen i menneskelige stamceller er begrundet i, at vi som nation ellers ender i uvidenhedens mudderpøl, mens de andre lande løber med de gode forskere og den fagre nye verden. Enhver etisk betænkelighed fejes af bordet med argumentet om, at kræft og sukkersyge kan behandles ad den vej. Hvorfor ikke forske i at vække de slumrende stamceller, som hvert individ indeholder millioner af?

Spørgsmålet er ikke, om der skal forskes, men om det er forskerne og pengene, der skal fortælle os, hvad der er rigtigt? Kristendemokraterne fik i sin tid indføjet i forordet til Det Etiske Råd, at livet starter ved undfangelsen, men grænsen rykkes til stadighed et lille stykke ad gangen.

Hvis en forsker for 40 år siden havde udtalt, at det var o.k., at fostre udåndede på mors mave i flere timer, fordi barnets hjerne ikke kunne føle smerte, var den frie abort næppe gennemført. I dag trækkes der på skuldrene af, at mennesket betragtes som en kemisk formel.

Kristendemokraterne mener, at vi i stadig stigende grad betaler prisen i form af en afstumpethed i forhold til vores medmennesker. Det er ikke muligt at begrænse teknokratiseringen af embryoner til forskningen. Når nogle må lade livet, for at andre kan overleve, kannibaliserer vi os selv som menneskehed. I sidste instans rammer det os selv.

Stig Grenov,

politiske næstformand for Kristendemokraterne,

Erantisvej 2,

Hørsholm
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med etik.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Behandl embryoner som mennesker

Heinrich R., publiceret d.10/11 10:14 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Behandl embryoner som mennesker
Stig Grenov er en eminent retoriker. Det er sprogligt sjældent elegant, hvordan det insinueres, at biokemikeres befrugtning af æg og sæd, der aldrig var tiltænkt at skulle blive udklækket som levedygtige væsener (og heller ikke bliver det), er at sammenligne med Det Tredje Riges programmer til aflivning af uønskede mennesker. Samme bestialitet og menneskefjendskhed.

Det kommer dog som en overraskelse, at rationalet bag Endlösung og Aktion T4 skyldes mangel på materialer til lampeskærme. Der kan man bare se.

I øvrigt vil jeg gerne vide, hvad et embryon er. Et embryo er et foster, dvs. tilstanden fra undfangelse til fødsel/udklækning. Men hvad er et embryon? Det lyder umiddelbart som et politisk, etisk eller på anden vis eufemistisk abstakt begreb, der har som hensyn at vildlede og transcendere fakta. Hvor kommer begrebet fra? Hvad er dets definition? Er der koncensus om begreber/fænomenet?

Er det bare pseudo-videnskabelig tågesnak, fordi det lyder for antikvarisk at tale om befrugtning som guddommelig tilførsel af livets kim, livets mirakel og det befrugtede æg som livsfrugt?
Del Link

Embryoner skal behandles som mennesker.

shansen4, publiceret d.10/11 22:47 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Behandl embryoner som mennesker
Stig Grenov har vist her fat på et emne, som netop var et hovedspørgsmål for de første kristendemokrater. Jeg bryder mig ikke om fjernelse af fostre, og hvis det kunne komme på tale, bør man yde sit yderste i hjælp og støtte til de berørte mennesker for at undgå det.
Men, jeg er så ikke enig med SG i alt, hvad han skriver her, men det er jo et stort og vanskeligt område.

Jeg faldt dog over flg.: "Afsætningen af midler...hvornår vi må bryde den mest hellige regel af alle - ikke at slå et menneske ihjel for egen vindings skyld."

Nu har den meget dyre danske krigsmaskine fået ca. 30 af vore egne mennesker slået ihjel. Krigen føres vel i virkeligheden for egen vindings skyld. A.P.Møller sejler med krigsforsyninger, hvorved et lignende antal personer har mistet livet. Jeg ved ikke, hvor mange civile drab de omfattende krige har medført, men det er mange.

Så kunne jeg godt tænke mig, at kristendemokraterne fordømmer denne igangværende og håbløse krig, for disse drab må vel også være et brud med "den mest hellige regel"!
Søren Hansen
Del Link

Sv. Embryoner skal behandles som mennesker.

Nederby Jessen, publiceret d.10/11 23:10 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Behandl embryoner som mennesker
Søren Hansen skrev: "Så kunne jeg godt tænke mig, at kristendemokraterne fordømmer denne igangværende og håbløse krig, for disse drab må vel også være et brud med "den mest hellige regel"!

Jeg har flere gange i debatter på disse sider taget afstand fra Danmarks deltagelse i krigen i Afghanistan og mener fortsat, at vi skal trække vore soldater hjem hurtigst muligt.

Iøvrigt stor tak til Stig Grenov for at pege på problematikken ved at bruge embryoner til stamcelleforskning. Jeg er måske ikke enig i hele argumentationen, men klart enig i holdningen.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Sv. Behandl embryoner som mennesker

HBP, publiceret d.11/11 10:03 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Behandl embryoner som mennesker
Heinrich R. skrev:
I øvrigt vil jeg gerne vide, hvad et embryon er. Et embryo er et foster, dvs. tilstanden fra undfangelse til fødsel/udklækning.

Embryon er så vidt vides det samme som embryo - bare en anden måde at stave det.

Og et embryo er ikke det samme som et foster - et embryo er de tidligste stadier af udviklingen.
Del Link

Sv. Behandl embryoner som mennesker

Nederby Jessen, publiceret d.11/11 12:44 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Behandl embryoner som mennesker
HBP skrev: "Og et embryo er ikke det samme som et foster - et embryo er de tidligste stadier af udviklingen." Og det tidligste stadie i udviklingen er også et foster. Fra befrugtningsøjeblikket er der tale om et foster, der vil blive født, medmindre svangerskabet bliver afbrudt eller andet går galt.

Hvis et embyro ikke skulle være et foster, hvornår indtræder fosterstadiget da? Efter 3 uger, 7 uger, 9 uger eller 12 uger?

Livet begynder ved undfangelsen og dermed er der tale om et foster fra undfangelsen.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Sv. Behandl embryoner som mennesker

Heinrich R., publiceret d.11/11 13:26 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Behandl embryoner som mennesker
HBP skrev:
Embryon er så vidt vides det samme som embryo - bare en anden måde at stave det.

Og et embryo er ikke det samme som et foster - et embryo er de tidligste stadier af udviklingen.


Mange tak for svar.

Embryon som alternativ dansk stavemåde virker logisk, ud fra en betragtning om sædvane for hvordan danske ord tager sig ud, hvor endelsen "yo" ikke ligefrem er almindelig. Men hvis intentionen var at få sat en konsonant på som endelse, ville et "m" vel være mere logisk, da der er tale om et latinsk ord?

Dog nager fornemmelsen af, at der med embryon måske menes noget andet end embryo. Et nyt begreb, og muligvis et fup-begreb - et begreb uden hold i fakta? Deraf spørgelysten ;-)

Som Bjarne replicerer, er spørgsmålet i fald et embryo ikke er et foster, hvornår et embryo så skifter status til foster?

Det der karakteriserer den embryonale fase, er celledeling, der sides afløses af den føtale fase. Og her menes det åbenbart, at der først kan tales om et foster, når den føtale fase indledes.

Ifølge den definition af et foster, opstår det 8 uger efter befrugtningen. Altså fra begyndelsen af 9. uge.

Jeg er sikkert på, at Bjarne og mange andre vil hævde, at et nyt væsen opstår ved befrugtningen. En ydmyg begyndelse som, men per definition er det dér det sker, og ikke som en politisk vedtagen milepæl i det nye væsens udvikling.
Del Link

Sv. Embryoner skal behandles som mennesker.

shansen4, publiceret d.11/11 21:16 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Behandl embryoner som mennesker
Nederby Jessen skrev:
Søren Hansen skrev: "Så kunne jeg godt tænke mig, at kristendemokraterne fordømmer denne igangværende og håbløse krig, for disse drab må vel også være et brud med "den mest hellige regel"!

Jeg har flere gange i debatter på disse sider taget afstand fra Danmarks deltagelse i krigen i Afghanistan og mener fortsat, at vi skal trække vore soldater hjem hurtigst muligt.

Iøvrigt stor tak til Stig Grenov for at pege på problematikken ved at bruge embryoner til stamcelleforskning. Jeg er måske ikke enig i hele argumentationen, men klart enig i holdningen.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby


Tak til Bjarne for klargørelsen. Så tager kristendemokraterne (går jeg ud fra) afstand for drab, uanset det foregår i forbindelse med fostre eller i krig (man vil ikke gå i angrebskrig?). Klart og godt svar.
Søren Hansen
Del Link

Sv. Behandl embryoner som mennesker

shansen4, publiceret d.11/11 21:24 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Behandl embryoner som mennesker
Heinrich R. skrev:
HBP skrev: Embryon er så vidt vides det samme som embryo - bare en anden måde at stave det.

Og et embryo er ikke det samme som et foster - et embryo er de tidligste stadier af udviklingen.

Mange tak for svar.

Embryon som alternativ dansk stavemåde virker logisk, ud fra en betragtning om sædvane for hvordan danske ord tager sig ud, hvor endelsen "yo" ikke ligefrem er almindelig. Men hvis intentionen var at få sat en konsonant på som endelse, ville et "m" vel være mere logisk, da der er tale om et latinsk ord?

Dog nager fornemmelsen af, at der med embryon måske menes noget andet end embryo. Et nyt begreb, og muligvis et fup-begreb - et begreb uden hold i fakta? Deraf spørgelysten ;-)

Som Bjarne replicerer, er spørgsmålet i fald et embryo ikke er et foster, hvornår et embryo så skifter status til foster?

Det der karakteriserer den embryonale fase, er celledeling, der sides afløses af den føtale fase. Og her menes det åbenbart, at der først kan tales om et foster, når den føtale fase indledes.

Ifølge den definition af et foster, opstår det 8 uger efter befrugtningen. Altså fra begyndelsen af 9. uge.

Jeg er sikkert på, at Bjarne og mange andre vil hævde, at et nyt væsen opstår ved befrugtningen. En ydmyg begyndelse som, men per definition er det dér det sker, og ikke som en politisk vedtagen milepæl i det nye væsens udvikling.



Jeg er imponeret over Heinrich Rs overlegne sproglige færdigheder, men kom dog til sagens kerne.
Søren Hansen
Del Link

Sv. Behandl embryoner som mennesker

HBP, publiceret d.12/11 08:36 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Behandl embryoner som mennesker
Nederby Jessen skrev:
Og det tidligste stadie i udviklingen er også et foster. Fra befrugtningsøjeblikket er der tale om et foster, der vil blive født, medmindre svangerskabet bliver afbrudt eller andet går galt.

Hvis et embyro ikke skulle være et foster, hvornår indtræder fosterstadiget da?

Jeg sagde ikke noget om at et embryo ikke er et foster, jeg sagde bare at de to begreber ikke dækker over det samme: embryoer er en del-mængde af mængden af fostre; så ethvert embryo er et foster, men ethvert foster er ikke et embryo.
Men efter at have genlæste Heinrich R.s indlæg, må jeg indse at det faktisk heller ikke var det han skrev - det var blot mig som misforstod ham. Så jeg rettede noget som ikke var en fejl.

Livet begynder ved undfangelsen...

Det er jo bare noget du (og måske også loven) definerer. Sædcelle og æg er hver for sig levende, så du kunne vel ligeså godt sige at livet begynder i testiklerne.
Del Link

Sv. Behandl embryoner som mennesker

Nederby Jessen, publiceret d.12/11 09:24 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Behandl embryoner som mennesker
HBP srkev: "Det er jo bare noget du (og måske også loven) definerer. Sædcelle og æg er hver for sig levende, så du kunne vel ligeså godt sige at livet begynder i testiklerne."

Du har ganske ret. Sædcelle og æg er hver for sig levende, men fosteret, det nye menneske, bliver førs til, når æg og sæd mødes og smelter sammen, befrugtningsøjeblikket. Men fra da af er der tale om et foster, et nyt menneske, der blot skal gennemleve de 9 måneder i livmoderen før fødslen.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​