Send artiklen Nyt center for stamceller vækker bekymring til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyt center for stamceller vækker bekymring

Kristendemokraterne er skeptiske overfor nyt stamcelle-forsknigscenter.

- Spencer Platt/Getty Images/AFP /Scanpix.

9 debatindlæg Hold mig opdateret

Med 65 millioner kroner fra Det Strategiske Forskningsråd og støtte fra Novo Nordisk er Danmarks første center for forskning i stamceller på vej. Dårlig nyhed, lyder det fra Kristendemokraterne

Københavns Universitet skal huse et nyt forskningscenter for stamceller, der støttes med 65 millioner kroner fra Det Strategiske Forskningsråd. Det oplyste videnskabsminister Charlotte Sahl Madsen (K) i går. Men ikke alle er ubetinget begejstret for den nyhed.

En del af centrets forskning går nemlig ud på at udvikle en behandling mod sukkersyge, og den type forskning foregår på såkaldte embryonale stamceller fra få dage gamle befrugtede æg, der er kasseret fra fertilitetsklinikker - det har været tilladt siden 2003.

Netop forskningen på embryonale stamceller er dog årsag til, at Per Ørum Jørgensen fra Kristendemokraterne kalder centres oprettelse for "en meget dårlig nyhed".

"Vi har den holdning, at der er tale om et liv fra undfangelsen, og at menneskeliv ikke bør betrages som et middel for andre. Derfor synes jeg, at det her er meget, meget skræmmende," siger han.

Annonce
Per Ørum Jørgensen frygter desuden, at oprettelsen af det nye center fører til en glidebane.

"Det her er jo bare første stadie i forhold til kloning – altså fremstilling af menneskeliv alene med det formål at forske på det," lyder hans bekymring.

Også Charlotte Dyremose (K) løfter bekymret en pegefinger i forhold til udviklingen:

"Som verden ser ud lige nu, er centret for mig at se en ubetinget god nyhed. Den her type forskning kan være med til at redde liv og skabe bedre menneskeliv, og vores regler er rimelig forsigtige i dag. Men vi skal passe på, at vi ikke lader os rive med og pludselig siger: ?Lad os da lige lave nogle liv for at forske på dem?. Det kan blive et problem. Derfor kan det, at der kommer sådan et center, gøre det endnu mere aktuelt at se på, om vi har de rigtige regler."

Medlem af Det Etiske Råd, biskop Elisabeth Dons Christensen, er ikke decideret imod det nye centers forskning i embryonale stamceller, fordi formålet - som loven kræver - er vægtigt. Men grænsen bør trækkes her, mener hun.

"Næste gang siger forskerne måske, at de gerne vil fremstille stamceller og befrugte dem. Altså skabe liv for at forske på det. Det vil forskerne jo allerede gerne. Der vil jeg sige stop. Det er uetisk," mener hun.

Videnskabsminister Charlotte Sahl Madsen understreger, at udformningen af det nye center for stamcelleforskning har været drøftet med Det Etiske Råd. Hun tilføjer:

"Men det er en meget vigtig debat, at vi hele tiden drøfter de etiske dilemmaer og bliver klogere på området. Det skal vi bestemt være opmærksomme på."

Ministeren ser dog også store muligheder i det nye center – ikke mindst for, at Danmark kan komme i første division, når det gælder stamcelleforskningen.

Samme håb har professor Henrik Semb fra Universitetet i Lund i Sverige, som skal lede det nye center.

"Danmark har nu besluttet ikke at sakke agterud, men seriøst at investere i og bygge videre på den eksisterende forskning. Hvis man vil rekruttere internationale forskere, er det absolut nødvendigt," siger han.

Det nye forskningscenter, som får navnet DanStem, er økonomisk også støttet af Novo Nordisk. Ud over forskning i behandling af sukkersyge vil også forskning i behandling af kræft blive et fokusområde.

mikkelsen@k.dk

agger@k.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med etik.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Vil lige henlede til dette

Mads, publiceret d.04/11 09:37 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nyt center for stamceller vækker bekymring
Vil lige henlede til dette link hvor Sam Harris taler om etikken ved stamcelleforskning

http://www.youtube.com/watch?v=vKWYENPxNtM
Del Link

Stamcelleforskning er fremtiden. Er KD?

Mathias Petersen, publiceret d.05/11 08:51 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nyt center for stamceller vækker bekymring
Det forekommer mig at kristendemokraternes holdning til spørgsmålet om stamcelleforskning er alt for farvet af en bibelsk forståelse af livet. Jeg er enig i, at man skal være varsom med hvor vidt forskningen skal strække sig, men stamcelleforskningen vil komme til at helbrede mange liv, så derfor bør man ikke lade religiøse og testamentlige "bekymringer" - som om "Bogen" skulle holde svaret - influere på ens holdning til spørgsmålet.
De stamceller de vil anvende blot en lille samling celler, der endnu ikke er noget nær i nærheden af at have udviklet nervebaner (og smertereceptorer) og bevidsthed, hvorfor jeg har svært ved at se at det skulle være menneskeligt, altså udover et rent genetisk tilhørsforhold til æg- og sæddonorerne. Desuden ville de alligevel ende som biologisk affald.
Så min opfordring til Kristendemokraterne er den, at se nu og løft jer op over bibelske hensyn, for selvom den indeholder mange gode historier (opbyggelige såvel som foruroligende) og etiske pointer, så er tiden vist ved at være løbet fra den bog, hvis sandheder er yderst tvivlsomme.

Mvh.
Cand.mag. i Filosofi
Mathias Petersen
Del Link

Moral og etik

Astor, publiceret d.05/11 10:04 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nyt center for stamceller vækker bekymring
"Netop forskningen på embryonale stamceller er dog årsag til, at Per Ørum Jørgensen fra Kristendemokraterne kalder centres oprettelse for "en meget dårlig nyhed". "Vi har den holdning, at der er tale om et liv fra undfangelsen, og at menneskeliv ikke bør betrages som et middel for andre. Derfor synes jeg, at det her er meget, meget skræmmende," siger han.""

Det er en meget underlig form for moral der her bliver stilt til skue. Stamcelleforskning har efterhånden gentagne gange vist, at den har potentiale til at kunne behandle flere hundrede tusinder menneskers lidelser, både kræftpatienter, lammelser, Parkinson, Altzheimer osv osv. . Hvordan man kan få sig til at blokere for forskningen, der altså kan reducere lidelse for tusinder og atter tusinder?? Hvad er hensigten med en "moral" der forhindrer det? Er det ikke snarere dybt umoralsk?
Del Link

Sv. Stamcelleforskning er fremtiden. Er KD?

krullll, publiceret d.05/11 10:07 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nyt center for stamceller vækker bekymring
Onkel Ftata skrev:
Det forekommer mig at kristendemokraternes holdning til spørgsmålet om stamcelleforskning er alt for farvet af en bibelsk forståelse af livet.


Undskyld men hvad havde du egentligt ventet?
Kristendemokraterne bygger jo netop på kristne værdier, så det er da helt naturligt at tage det som udgangspunkt for en etisk stillingtagen.

At du så er uenig er jo en anden ting. Vi bør nok også tage stilling til hvilken type stamcelleforskning det drejer sig om før vi drager en entydig konklusion på det spørgsmål.
Del Link

Sv. Stamcelleforskning er fremtiden. Er KD?

Nederby Jessen, publiceret d.05/11 10:36 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nyt center for stamceller vækker bekymring
Mathias Petersen rette specifikt sin kritik mod Kristendemokraterne. Det er han naturligvis velkommen til. Men hvorfor ikke Charlotte Dyremose, der også er betænkelig? Og biskop Elisabeth Dons Christensen, der mener, der bør trækkes grænser.

Jeg hører også til dem, der mener, at samcelleforskning kan være vigtig og måske føre til helbredelse af sygdomme. Man skal nok bare ikke sætte forventningerne alt for højt. Det skal dog ikke forhindre en forskning.

Men stamcelleforskning behøver ikke at finde sted på såkaldte embryonale stamceller fra få dage gamle befrugtede æg, der er kasseret fra fertilitetsklinikker. Befrugtede æg er liv og i Kristendemokraterne har vi den holdning, at man ikke skal befrugte flere æg, end man skal bruge.

Stamcelleforskning kan ogås finde sted på navlestrengsblod, så brug det i stedet for fostre.

Ergo: Kristendemokraterne er ikke modstandere af stamcelleforsikning, men vi er modstandere af forskning på fostre.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Sv. Moral og etik

Nederby Jessen, publiceret d.05/11 10:40 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nyt center for stamceller vækker bekymring
Astor ligesom i mit svar til Mathias Petersen vil jeg sige til dig. Kristendemokraterne er ikke modstandere af stamcelleforskning, men vi er modstandere af forskning på fostre. Til stamcelleforskning kan man ganske udemærket bruge navlestrengsblod.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

VI KAN FORSKE I NAVLETRENGE, MEN IKKE I MENNESKER.

niels anton daam, publiceret d.05/11 17:22 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nyt center for stamceller vækker bekymring
Forskning er vigtig, og kan gavne mange mennesker, derfor skal man ikke bremse-men udvide forskningen- men sommetider kommer der noget etik ind i billedet,..
En meget kendt forsker sagde omk. 1984 i et møde til mig, kan I politikere ikke godt være med til at begrænse vores forskning, fordi vi magter ikke selv at stoppe eller begrænse den.
Vi mødtes til flere studiemøder derefter, og jeg tror faktisk,at den lille drejning der kom i denne forskning, i virkeligheden bragte den lige i plet med et resultat, der bruges meget idag.
Det samme gør sig gældende med navlestrengsforskningen, der er ingen etiske grænser, men store muligheder for at udvikle nogle elementer, der kan bruges til at hjælpe mennesker md et eller andet problem.
Niels Anton Dam,kontakt for Kristendemokraterne i Vordingborg Kommune
Del Link

Sv. Stamcelleforskning er fremtiden. Er KD?

Mathias Petersen, publiceret d.08/11 09:05 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nyt center for stamceller vækker bekymring
Jeg er selvfølgelig helt enig i at der skal være grænser for forskningen, da der snildt kan være forskere der ikke magter etisk at sætte grænser. Jeg er mere kritisk over KD's udlægning af hvornår, man mener at der er tale om menneskeligt liv. Argumentatorisk er det smart at sætte definitionen netop ved undfangelsen, da det er det tidligste møde mellem de to celler der således definerer hvornår der er tale om liv. Men når der ikke på nogen måde i det tidlige stadie er tale om bevidst liv, er der ikke megen forskel mellem et embryo og en stueplante. Det er begge blot biologiske vækster.
Men jeg er bestemt positiv over at høre at KD ikke er helt afvisende overfor stamcelle forskning, det er mere fremsynet end jeg havde forestillet mig.
Så bibelen fylder alligevel ikke mere end fornuften KD.
Del Link

Sv. Stamcelleforskning er fremtiden. Er KD?

Nederby Jessen, publiceret d.08/11 19:17 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Nyt center for stamceller vækker bekymring
Onkel Fakta, Bibelen er ikke fornuftstridig og det er vi heller ikke i Kristendemokraterne.

Forskning er vigtig, men forskning bør foregå inden for etisk forsvarlige rammer. For Kristendemokraterne er det ikke forsvarligt at bruge fostre til forskning, men stamcelleforskning ved hjælp af f.eks. navlestrengsblod er da helt ok.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

flexblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​