Send artiklen Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten

10 debatindlæg Hold mig opdateret

Fakta afliver i stigende grad myter om prostitution, mener forsker

Når Laila, Lisa og Joy sælger sex fra danske fortovsfliser og massageklinikker, er det virkelig et emne, der sætter sindene i kog. Måske endda lige rigeligt. Herhjemme har debatten om prostitution nemlig i årevis været præget af følelser og holdninger, der blev fremført, som om de baserede sig på fakta.

Det understøtter blandt andet en nyere rapport fra Servicestyrelsen, som hamrer en pæl igennem flere af de myter, som hidtil har præget debatten om prostitution.

Sine Plambech, socialantropolog og ph.d.-studerende ved Dansk Institut for Internationale Studier og forsker i prostitution og kvindehandel, mener dog, at reelle fakta nu er ved at finde vej ind i debatten.

"Inden for det seneste år er der sket noget. Jeg ser en tendens til, at det er ved at rykke sig. Blandt andet er der blevet givet penge til flere forskningsbaserede undersøgelser på prostitutionsområdet, i stedet for at man som tidligere læner sig meget op ad oplysninger fra for eksempel organisationer, som har både moralske og politiske holdninger. Hidtil har debatten været præget af utroligt mange påstande, som ikke rigtig blev udsat for kildekritik," siger hun.

Annonce
Den pointe understøttes også af en nyere rapport, "Prostitution på Massageklinik", fra Servicestyrelsen. Rapporten konkluderer blandt andet, at der ikke er forskningsmæssig belæg for, at prostituerede på massageklinikker lider af posttraumatisk stress-syndrom (PTSD), at de decideret får fysiske skader af selve prostitutionsakten, eller at de har været udsat for sekuelle overgreb i barndommen. Om det sidste siger Majken Wiingaard, konsulent i Servicestyrelsen og hovedforfatter til rapporten:

"Vi ved ikke, om antallet af prostituerede, der har været udsat for seksuelle overgreb i barndommen, er lavere, højere eller tilsvarende andre grupper. For det er aldrig blevet undersøgt."

Tilsvarende gælder med påstanden om en øget forekomst af PTSD blandt prostituerede.

"Det kommer af en udenlandsk undersøgelse, hvor man fandt den sammenhæng. Men det var en undersøgelse, der handlede om prostituerede med helt andre leve- og livsvilkår, og det er derfor ikke en undersøgelse, man kan overføre til danske forhold. Og da der ikke er lavet tilsvarende danske undersøgelser, ved vi faktisk ikke, om der er en sammenhæng mellem PTSD og prostitution," siger Majken Wiin- gaard.

Alligevel har både den og de øvrige påstande ofte optrådt i den offentlige debat om prostitution herhjemme. Det handler i høj grad om, at politikere og andre aktører forsøger at øge validiteten af deres moralske holdning til prostitution ved at behæfte argumenterne med "fakta" af den mere naturvidenskabelige art.

"Det er ganske enkelt nemmere at argumentere for, at prostitution er skidt, fordi det skader den prostituerede, end at prostitution er unaturligt eller en krænkelse af kroppen. De etiske problemstillinger kan nemt ende i luftige begreber og tågesnak, og der kan det være et godt formidlingsmæssigt greb at konkretisere budskabet med fakta, hvis den fakta vel og mærke har rod i virkeligheden," siger professor i praktisk filosofi ved Roskilde Universitet Thomas Søbirk Petersen.

Problemet er bare, mener Sine Plambech, at det moralske syn på prostitution hidtil har styret de "fakta", der har været fremme i debatten.

"I Danmark er antallet af handlede kvinder for eksempel en moralsk diskussion. Hvis udgangspunktet på den ene side er en holdning om, at kvinder aldrig kan sælge sex frivilligt, jamen så er alle prostituerede jo handlede. Og hvis udgangspunktet på den anden side er, at kvinder godt kan sælge sex, fordi det i en periode af deres liv er et bedre alternativ end, hvad de ellers kan gøre, så bliver tallet et helt andet. Det er derfor, at vi i Danmark hører stærkt varierende tal for antallet af handlede kvinder på mellem de 20 til 50, som politiet af og til anslår, til visse organisationers bud på flere tusinde," forklarer hun og tilføjer, at de forskellige uvidenskabelige fakta er blevet adopteret af og gentaget i debatten af politikere alt efter deres moralske syn på prostitution.

Vivi Kier, socialordfører for De Konservative, er enig i, at der er brug for flere reelle og forskningsbaserede fakta i debatten. Derfor, fremhæver hun, har politikerne nu også bevilget penge til en større kortlægning af prostitutionsområdet. For hendes egen argumentation i debatten ændrer det dog ikke noget, at Servicestyrelsen nu har slået flere myter ihjel.

"Men jeg mener, at det bør ændre noget for oppositionen, som vil forbyde købesex. Jeg synes, at Servicestyrelsens rapport slår fast, at vi ikke bare kan se alle grupper af prostituerede under ét. At det altså ikke er det samme at være prostitueret på en massageklinik som på gaden, eller hvis man er en handlet kvinde," siger hun.

Fra oppositionen er SF?s Pernille Vigsø Bagge en af de politikere, der har markeret sig skarpt i debatten og blandt andet peget på posttraumatisk stress og tab af egen seksualitet som konsekvens af prostitution. At ny viden undsiger den og andre påstande, får hende dog ikke til at ændre syn på sagen:

"Det kan godt være, at jeg har udtalt mig bombastisk, men det har jeg gjort på baggrund af holdninger. Jeg synes ikke, det er i orden, at seksualitet er til salg som varer på en hylde, og det synes jeg, der er alt mulig grund til at være bombastisk omkring. Jeg kunne da sagtens holde mig til den værdipolitiske diskussion, men når jeg peger på posttraumatisk stress og tab af egen seksualitet, så skyldes det, at det netop er problematikker, som bekræftes af den ellers begrænsede internationale og danske forskning, der er på området."

bech-jessen@kristeligt-dagblad.dk

agger@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med etik.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten

Nederby Jessen, publiceret d.13/07 09:29 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten
Jeg er meget enig med Pernille Vigsø Bagge, der i artiklen siger: "Jeg synes ikke, det er i orden, at seksualitet er til salg som varer på en hylde, og det synes jeg, der er alt mulig grund til at være bombastisk omkring."

For Kristendemokraterne er dette et vigtigt værdipolitisk spørgsmål og vi vil fortsat arbejde på at gøre købe-sex forbudt ved kriminalisere køberen.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Moralisme som værdi

Bo Nake, publiceret d.13/07 11:07 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten
Det var da dejligt, at kristendemokraterne nu kan blive enige med SFerne om, at ønsket om at forbyde sexarbejde udelukkende bygger på en moralsk afstandtagen. Så kan vi forhåbentligt blive fri for flere påstande om dit og dat uden noget empirisk grundlag. Hvis I bare vil vedkende jer jeres moralisme, og SFerne vil stå ved deres værdifællesskab med jer, er vi allerede kommet et langt stykke.



Nederby Jessen skrev:
Jeg er meget enig med Pernille Vigsø Bagge, der i artiklen siger: "Jeg synes ikke, det er i orden, at seksualitet er til salg som varer på en hylde, og det synes jeg, der er alt mulig grund til at være bombastisk omkring."

For Kristendemokraterne er dette et vigtigt værdipolitisk spørgsmål og vi vil fortsat arbejde på at gøre købe-sex forbudt ved kriminalisere køberen.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten

Thomas Kryger, publiceret d.13/07 11:27 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten
Hej Bjarne

Du siger at selvom der ikke er noget der klart viser at prostituerede (m/k gaar jeg udfra) ikke tager skade af deres erhverv saa skal det aligevel forbydes da det strider mod din snaevre moral?

Du praeciserer at et forbud skal ske ved at kriminalisere koeberen. Det er jo ogsaa meget moderne og i princippet mere sympatisk end at kriminalisere den prostituerede. Fidusen er bare at det ikke virker. Prostitution kan ikke fjernes ved lov, og derfor er det bedre at have lovlige rammer der goer det nemmere at kontrollere at der ikke er tale om tvang.

Bjarne, fordi du er kristen og fuld af god moral goer det dig ikke bedre i stand til at tage beslutninger for andre der i bund og grund vedroerer dem og ikke dig. Pjat og prosa, Bjarne.
Del Link

Al magt til kvinderne

Bent L, publiceret d.13/07 11:47 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten
Pernille Vigsø Bagges egne forgængere i SF for 40 år siden agiterede for brug af kondomer og p-piller, fri abort og fri sex, men nu er den kvindelige frigørelse ikke nok for dem. Nu skal mændende så bekæmpes, så hvis en kvinde ikke lader sig charmere af en mand, må han ikke kunne købe sig til den mulighed, men det skal åbenbart gøres strafbart.

En aftale mellem frie, stærke og selvstændige mennesker skal ikke gøres strafbar, men bakkes juridisk op, så det er den kriminelle udnyttelse af svagere mennesker, der skal bekæmpes.
Del Link

Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten

Nederby Jessen, publiceret d.13/07 12:57 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten
Bent skriver: "En aftale mellem frie, stærke og selvstændige mennesker skal ikke gøres strafbar, men bakkes juridisk op, så det er den kriminelle udnyttelse af svagere mennesker, der skal bekæmpes."

Det kan jeg da langt hen ad vejen være enig med Bent i. Selvfølgelig skal man ikke gøre en aftale mellem frie, stærke og selvstændige mennesker strafbar og for mig kan de da gøre alle de aftaler de vil.

Problemet for mig opstår, når der bliver tale om køb og salg. Prostitution er jo salg af sex. Og jeg synes, som jeg tidligere har givet udtryk for, at det ikke er i orden at gøre sex til en vare, der handles med.

Og til Thomas Kryger. Ja, du har ganske ret i, at jeg taler om m/k, når der er tale om købe-sex.

Og ja, det er vigtigt for mig, at et forbud skal ramme køberen og ikke udbyderen. Mange udbyder i dag sex, som en vare, fordi de er blevet afhængige af den indtægt det giver, i en række tilfælde har de brug for indtægten til køb af narkotiske stoffer. De er afhængige af narkotikaen og på grund af det, er de blevet afhængige af at sælge deres krop. DET er da et problem. Endda et stort problem.

Jeg har ikke hævdet, at jeg som kristen, dermed er bedre i stand til træffe beslutninger. Men jeg er vel heller ikke ringere til det.

Som kristen politiker må jeg vel på lige fod med andre politiker have god ret til at fremsætte politiske synspunkter. Og her spiller etikken en stor rolle for mig.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten

Linda, publiceret d.13/07 20:09 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten
Hej Bjarne

Jeg ved ikke om du har læst den nye rapport fra Servicestyrelsen, hvor det tydeligt bliver slået fast at det der er skadeligt ved prostitution er den medfølgende stigmatisering.

Jeg ved godt at mange der ønsker et sexkøbsforbud lægger stor vægt på signalværdien - jeg lægger stor vægt på det signal vi sender til prostituerede. Respekterer, anerkender og accepterer vi dem virkelig, hvis vi sender et signal om at det de gør er forkert - uanset hvem forbuddet lægges på?

Eller vil det bare medvirke til øget stigmatisering?


Linda Kristiansen
Folketingskandidat for Det Radikale Venstre
www.lindakristiansen.dk
Del Link

Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten

Nederby Jessen, publiceret d.13/07 21:07 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten
Hej Linda!

Tak for dit indlæg i debatten. Jeg er godt klar over, at det kan være et problem for den prostituerede at opleve sig stigmatiseret.

Men det ændrer ikke ved min holdning til forbud mod købesex ved en kriminalisering af kunderne.

Jeg ser en stor sammenhæng mellem narkomisbrug og prostitution. Sammenhængen går begge veje og et forbud mod købesex kan også ses som en kamp mod narkomisbrug.

Vi har i disse år et stigende antal sexslaver i Danmark. Trecking er blevet et stort problem og det rammer mange fra en række u-lande, unge kvinder der af bagmændene lokkes til Danmark med løfte om uddannelse til sygeplejerske eller damefrisør, men de ender i tvunge prositution.

Der er for mig at se mange gode grunde til at forbud mod handel med sex.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten

Linda, publiceret d.13/07 22:38 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten
Tjah - bortset fra at erfaringerne fra Sverige, hvor de jo har haft et forbud i mange år, ikke lige frem er optimistiske. Slet ikke hvis vi fokuserer på de der har mest behov for hjælp.

Et forbud har den negative konsekvens at det rammer alle og dermed bliver hele området mørkelagt. Det bliver sværere for socialarbejdere og andre at komme ud med den opsøgende hjælp (læs evt. den svenske socialstyrelses undersøgelse: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9304/2007-131-48_200713148_rev.pdf).

Og derudover bør det nok lige nævnes, at handel med kvinder ikke er faldet i Sverige på trods af sexkøbsforbudet: ”The number of women trafficked to Sweden has risen, with those from Estonia, Russia, Poland and Lithuania most prominent. In 2003 it was estimated at 400-600; Kajsa Wahlberg, a detective inspector who is the country’s national rapporteur on human trafficking, believes it could be around 1,000 today.” (http://www.guardian.co.uk/politics/2008/jan/05/uk.world)

Et forbud virker sikkert fornuftigt for alle der i forvejen har rent mel i posen, men da menneskehandel jo allerede i dag er forbudt, så har jeg svært ved at se hvordan et nyt forbud skulle ændre noget - ud over at skabe bedre vilkår for de i forvejen kriminelle fordi området som sagt bliver mudret og mørkelagt

Det ville være super om vi istedet kunne finde ud af at hjælpe de der har brug for hjælp, fremfor at hjælpe dem der gerne vil have hele området pakket ind i baggårdene... Lad os skabe et tillidsforhold til de prostituerede istedet - det har de gjort med gode resultater i New Zealand og så samtidig gøre som i Belgien i forhold til menneskehandel (Læs eventuelt mere uddybende om New Zealand og Belgien her: http://www.lindakristiansen.dk/menneskehandel-og-prostitution-i-en-europ%C3%A6isk-kontekst/).
Del Link

Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten

Linda, publiceret d.13/07 22:49 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten
Glemte forresten lige at følge op med tal på dit skriv vedr. narko og prostitution + det stigende antal ofre for trafficking.

Det er mig bekendt under 10 procent af de prostituerede, der har et narkomisbrug. Jeg synes det vil være rigtig trist at alle prostituerede skal skæres over en kam - der er store forskelle (det er netop også hvad den nye rapport fra servicestyrelsen slår fast) og derfor er det også forskellige tiltag der skal sættes ind med. Vi kan ikke tillade os at smide alle i samme kategori.

Tallet for trafficking lyder på ca. 5 % - hvilket bestemt også er for mange og det skulle som tidligere nævnt nødigt stige, hvilket jeg desværre frygter kan blive en konsekvens af et forbud.
Del Link

Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten

Nederby Jessen, publiceret d.22/07 12:59 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Fakta er ved at finde vej til prostitutions-debatten
Kristendemokraterne går ind for kriminalisering af købesex, en kriminalisering af kunden.

Det har man gennemført i Norge og Sverige,i Norge gælder lovgivningen fra januar i år, men gang på gang er vi blevet mødt med, at det kun øger prostitutionen.

Nu viser en norsk undersøgelse noget andet.

På DR´1 tekst-TVi dag hedder det:

"MINDRE ACCEPT AF PROSTITUTION

Vores naboer mod nord har ændret
holdning til prostitution. Nordmændene
er blevet mere negative overfor hvad
der er kendt som "det ældste fag".

Det viser forskning fra Norsk Institut
for forskning om opvækst, velfærd
(NOVA).

I januar sidste år blev det forbudt at
købe sex i Norge.

Ifølge NOVA får den nye sexkøbelov æren
for denne holdningsændring.

- Folk er blevet mere negative overfor
prostitution, når der findes et forbud
mod at købe sex, siger forsker Niklas
Jakobsson fra NOVA."

Det understøtter os i rigtigheden af at forbyde købesex - også i Danmark.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
www.kd.dk/nederby
Del Link

flexblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock