Send artiklen Skal dyrene tilpasses landbruget? til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skal dyrene tilpasses landbruget?

@Fotobyline:Tegning: Peter M. Jensen

8 debatindlæg Hold mig opdateret

Med genteknologi er det muligt at fremstille produktionsdyr, der er tilpasset det moderne landbrug. Men er det etisk forsvarligt?

Man kan holde blinde høns, så de ikke hakker hinanden ihjel. Man kan fremavle rolige køer, så de ikke kommer op at slås i de trange stalde. Der forskes i at ændre koens genetik, så den bliver resistent over for den bakterie, der giver yverbetændelse. Og senest har den unge amerikanske filosof Adam Shriver argumenteret for, at vi af etiske grunde bør genmodificere vores landbrugsdyr, så de ikke lider under den behandling, de får – de skal ganske enkelt fratages evnen til at føle smerte.

Den teknologiske udvikling skaber mulighed for, at man kan lindre dyrenes lidelser, så de trives i vor tids landbrug. Men spørgsmålet er, om det er rimeligt at ændre dyrene, så de ikke får liggesår, knoglesmerter og yverbetændelse snarere end at lave om på landbruget, så det passer til dyrene.

Adam Shrivers budskab gør for alvor op med den idealistiske filosofi om, at man bare skal ændre produktionssystemerne og lade dyrene være. Formanden for Det Dyreetiske Råd, Peter Sandøe, der er professor ved Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet, er imidlertid meget uenig med Shriver. Men han vil heller ikke gå i den modsatte grøft, for man er nødt til at erkende, at det er nødvendigt at gå begge veje, forklarer han.

– Man kan ikke løse landbrugets dyrevelfærdsproblemer ved hjælp af genmanipulation. Men et stykke hen ad vejen kan man løse problemerne ved at avle sig frem til nogle dyr, der passer bedre ind i landbruget, siger han.

Annonce
Alle dyr er fremavlet, så de passer til produktionen – både fysisk og adfærdsmæssigt, fortæller Peter Sandøe. Og det er ikke noget problem at ændre dyr gennem avl, så længe de ikke lider under det, mener han.

– Hvis ikke man kan sikre de eksisterende dyr nogle forhold, hvorunder de kan trives, så er det bedre at fremavle nogle dyr, som kan have det godt under de eksisterende forhold.

Det er ifølge Peter Sandøe nøjagtig det samme, der er sket med vores kæledyr. Hvis en hund for eksempel har for stærke jagtinstinkter, bliver den frustreret af at sidde i en toværelses lejlighed. Derfor er der fremavlet hunde, som kan affinde sig med at leve et liv, hvor højdepunktet er at spise småkager og se fjernsyn med deres ejere. Men at anvende genteknologi til at fjerne produktionsdyrenes mulighed for at føle smerte er at gå langt over stregen, mener han.

– For hvis dyret ikke kan føle smerte, er det meget dårligt hjulpet, og det vil ende med at øve stor skade på sig selv, siger han.

I Dyrenes Beskyttelse tager man stærkt afstand fra tanken om at gøre landbrugsdyrene til følelsesløse produktionsmaskiner.

– Helt overordnet mener vi ikke, man skal ændre på dyrene. Man skal tilpasse landbruget, så det passer til dyrene. Hvis man fratager dem evnen til at reagere, kan det give alvorlige problemer, fordi de gennem deres adfærd viser, om der er noget galt. Hvis man fjerner de signaler, som dyrene udsender, kan jeg hurtigt forestille mig, at det går helt galt. Så vil dyrene snarere minde om ting end om levende væsener. Det er i hvert fald ikke til gavn for dyrene, siger Pernille Fraas Johnsen, der er leder af foreningens dyrevelfærdsgruppe.

Det afgørende for landbruget er økonomien, mener lektor Mickey Gjerris, der er uddannet teolog og har skrevet ph.d.-afhandling om natursyn og bioetik. Det er det overordnede problem, fordi det giver en tendens til at fokusere mere på ydeevne end på velfærd. Og så har det enkelte dyr heller ikke længere den samme værdi for landmanden, fordi tabet af et enkelt dyr ikke er af særlig stor betydning set i det store billede.

– Jeg vil mene, at vi helt skal holde op med at bruge dyrene, medmindre det er strengt nødvendigt. Men når vi nu vil bruge dem og ikke er villige til at betale det, kødet koster, når dyrene lever et værdigt liv, så må vi lave dyrene om. Så lider de i hvert fald ikke, som de gør i dag, siger han.

Per Bach Laursen, der er medlem af Landbrug & Fødevarer, Svineproduktions bestyrelse og Det Dyreetiske Råd, mener dog, at de danske landmænd allerede gør meget for dyrenes velfærd. Men også han ser visse fordele ved brugen af genteknologi. Han kunne for eksempel godt ønske sig, at man helt fik fjernet den lungelidelse, som mange svin lider af, og som gør, at de skal have antibiotika.

– Men vi skal ikke ændre så kraftigt på dyrene, at man ikke længere kan se, at det er dyr, siger han.

Men først og fremmest er Per Bach Laursen som svineproducent underlagt at skulle levere det produkt, forbrugerne efterspørger. Ellers "saver man som producent den gren over, man sidder på", som han udtrykker det. For det hele handler om kroner og ører, og derfor er forbrugernes manglende vilje til at betale en højere pris det problem, som alle eksperterne fremhæver. Som Jan Tind Sørensen, der er leder af forskningsprojektet "Dyrevelfærd i husdyrbesætningerne" fra Aarhus Universitet, pointerer, er borgerne med til at diktere dyrevelfærden med deres tegnebog.

– Egentlig burde man jo spørge borgerne, om det er dyrene eller produktionssystemet, der skal tilpasses. Vi har fået nye avlsformer og nye bioteknikker, der gør, at dyrene bedre kan klare sig i det eksisterende miljø, så den vej kommer vi videre ud ad. Det kan virke fornuftigt at fjerne smerte og lidelse uden at fjerne produktiviteten. Borgerne kan få varen billigt, men spørgsmålet er, om det er det, borgerne vil, siger han.

holtze@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med etik.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Skal dyrene tilpasses landbruget, eller landbruget tilpasses dyrene?

krullll, publiceret d.29/04 08:27 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal dyrene tilpasses landbruget?
Selvfølgelig skal vi bruge de mange bioteknologiske muligheder vi har fået de sidste årtier. De kan jo også bruges til at forbedre dyrevelfærden.

MEN

At fjerne smertesansningen hos dyr er da direkte tåbeligt. Smerten er en mekaniske i kroppen som forhindrer dyr i at komme til skade. Fjerner vi smerten vil kulde, varme, skarpe genstande, for kraftigt bid i tremmer osv. medføre alvorlige skader på dyrene. De vil få infektioner og måske dø. Det er der næppe nogen der kan have interesse i.
Del Link

Re: Skal dyrene tilpasses landbruget, eller landbruget tilpasses dyrene?

Nederby Jessen, publiceret d.29/04 08:51 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal dyrene tilpasses landbruget?
Man ændrer allerede dyr via avl - og det bør man holde sig til. NEJ til genmanipulation.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
politisk ordfører for dyrevelfærd.
http://www.kd.dk/nederby
Del Link

Re: Skal dyrene tilpasses landbruget, eller landbruget tilpasses dyrene?

niels anton daam, publiceret d.29/04 21:18 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal dyrene tilpasses landbruget?
Man skal være meget varsom med at fjerne " det at kunne føle smerter."
Fordi samtidigt fjerner man dyrets evne til at beskytte sig imod ydre påvirkning.

Jeg skal ikke sammenligne med mennesker, men da jeg i en ¨årrække har arbejdet i troperne bl.a. med kontakt til spedalske, kan jeg ikke undlade at drage en sammenligning, fordi et af symptomerne på spedalskhed er netop, at den fjerner muligheden for at føle smerte, fordi nerverne ødelægges. Derved bliver mennesker lettere skadet, ja for at sige det lige ud, de kan ikke føle, hvis roterne bider af dem om natten.
Tilsvarende kan dyr ikke føle, hvis de bider hinanden.

Jeg er ikke noget som helst positivt i at fjerne -eller formidske smertegrænsen.

Niels Anton Dam
kontaktperson for Kristendemokraterne i Vordingborg Kommune.
Del Link

Re: Skal dyrene tilpasses landbruget, eller landbruget tilpasses dyrene?

Frans, publiceret d.30/04 08:33 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal dyrene tilpasses landbruget?
NEJ! Landbruget skal lære igen at betragte dyr som dyr. Ikke som produktionsenheder eller dyreenheder eller noget som helst andet, end medskabninger. Dyr misbruges på det groveste i landbruget, som siden 60'erne har udviklet sig til en kæmpemæssig industri. Uanset, hvilket landbrugsprodukt, der fremstilles, drives dyrene til at yde og yde til billigste pris. At gøre dem smertefri og yderligere forringe deres povre liv - for det vil ske - er en forfærdende tanke. Vi forbrugere bør tænke os om og tage dyrenes parti. Lad dem forblive, som de er skabt og lad os behandle dem med respekt. Alt andet er både uetisk og umoralsk - og meget forkert.
Del Link

Re: Skal dyrene tilpasses landbruget, eller landbruget tilpasses dyrene?

Nederby Jessen, publiceret d.30/04 09:41 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal dyrene tilpasses landbruget?
Jeg er meget enig med Helle K., der siger, at vi som forbrugere har et medansvar for produktionsdyrenes velfærd.

Produktionsdyr skal behandles med respekt. De skal behandles ordentligt. Jeg er enig i, at alt andet er uetisk og umoralsk. Derfor bør forbrugerne være meget opmærksomme på, hvad det er for noget kød, de køber. Går man efter det billigste kød, handler det ikke om dyrevelfærd.

Landbruget bør have rimelige produktionsvilkår, så de kan producere kød på en etisk måde og alligevel tjene penge. De lever jo af det.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
og politisk ordfører for dyrevelfærd
http://www.kd.dk/nederby

Del Link

Re: Skal dyrene tilpasses landbruget, eller landbruget tilpasses dyrene?

ellisschlüter, publiceret d.30/04 16:39 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal dyrene tilpasses landbruget?
Jer spekulerer på, hvilken vej vi bevæger os i samfundet, når man kan stille det spørgsmål, om dyrene skal tilpasses, så de ikke kan føle smerte.
Hvad om vi tog dyr - og altså også landbrugsdyret alvorligt, som det levende væsen, det er:
Følte dets smerte over at henslæbe en tilværelse med det ene formål: at leve en forholdsvis kort periode under kummerlige forhold, som ikke tilgodeser dets naturlige adfærd. Slås ihjel for at ende sine dage i en køledisk, hvor mennesker med umættelig trang til animalske prudukter, kan købe udskæringer, pænt indpakket i plastik og folie. Produkter, der slet ikke ligner den massakre, som dyret har været udsat for, og som vi helst heller ikke skal blive mindet om. Det ville være for ubehageligt.
Del Link

Re: Skal dyrene tilpasses landbruget, eller landbruget tilpasses dyrene?

krullll, publiceret d.01/05 21:39 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal dyrene tilpasses landbruget?
@Bjarne
citat:
Man ændrer allerede dyr via avl - og det bør man holde sig til. NEJ til genmanipulation.



Hvordan kan du forsvare sådan et generaliserende standpunkt? Vil du fx forbyde insulin til diabetikere hvis du fik et afgørende mandat? Bremse udvikling af medicin produceret i mælken hos geder, som alle kan betale for - også i 3. verdens lande?

Jeg ved godt at der kan diskuteres for og imod på risici kontra fordele, men det er ikke så meget den diskussion jeg er interesseret i.

Mener du der knytter sig en særlig kristen etik i forhold til genmodificering (GMO)?
Del Link

Re: Skal dyrene tilpasses landbruget, eller landbruget tilpasses dyrene?

Nederby Jessen, publiceret d.01/05 21:58 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Skal dyrene tilpasses landbruget?
Det er godt du vender tilbage med dit spørgsmål krulll, for jeg har tilsyneladende ikke udtrykt mig klart nok.

Mit nej til genmanipulation går på avlen af dyr og ikke på medicinproduktion. Jeg siger også nej til genmanipulation på menneskefostre.

Men jeg vil naturligvis ikke forbyde insulin til diabetikere eller udvikling af medicin.

Det er afgørende for os, at der bliver værnet om menneskets værdi, fra foster til grav. Vi vil ikke acceptere et samfund, hvor supermennesker bliver skabt ved genmanipulation – hvor mennesker, der falder uden for det normale, sorteres fra – hvor mennesket bliver reduceret til et reservedelslager.


Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
http://www.kd.dk/nederby
Del Link

flexblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​