Send artiklen Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt

7 debatindlæg Hold mig opdateret

Prisen for danskernes rygning er ikke kun skidt helbred og tidlig død men også store samfundsmæssige omkostninger, viser tal fra Sundheds- og Skatteministeriet

Rygning koster årligt 149.000 hospitalsindlæggelser og giver sundhedsvæsnet udgifter for 3,9 milliarder kroner. Samtidig forårsager rygning 2,8 millioner ekstra sygedage om året. Det samfundsøkonomiske tab er afhængigt af opgørelsen mellem 3,5 og 20,8 milliarder kroner årligt. Det fremgår af et svar fra sundhedsminister Bertel Haarder (V) til Folketingets Sundhedsudvalg. Oveni kommer en række andre udgifter til bl.a. praktiserende læger.

Samfundets udgifter modsvares ikke af statens indtægter på rygning. Ifølge Skatteministeriet hiver staten årligt 6,5 milliarder hjem i tobaksafgifter.

-Tallene illustrerer nødvendigheden af at hæve tobaksafgiften af hensyn til både folkesundhed og samfundsøkonomi, siger skatteordfører Nick Hækkerup (S).

Han peger på, at ud over, at rygere lever 10 år kortere end andre, så koster rygningen også et voldsomt antal sygedage.

Annonce
- Det er barokt, at regeringen afviser markante stigninger i tobaksafgiften, når vi samtidig kæmper for at øge produktiviteten på arbejdsmarkedet. Rygning koster 2,8 millioner ekstra sygedage hvert år, som det i den grad betaler sig at nedbringe, siger Nick Hækkerup. Socialdemokraterne vil hæve afgiften med 10 kroner per pakke smøger, mens regeringen kun har hævet prisen med tre kroner og lovet at se nærmere på området. Hidtil har frygt for mere grænsehandel bremset regeringen.

- Men det største provenutab til staten skyldes, at folk vil ryge færre smøger, hvilket er hele meningen med det, siger Nick Hækkerup.

Han peger også på, at højere tobaksafgift især vil slå igennem hos de unge og dermed forebygge rygning, inden den for alvor bliver indgroet.

FACEBOOK: Bliv ven med etik.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt

britt, publiceret d.05/04 10:48 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt
Penge, penge og én gang til penge. Man jager og nedgør mennesker, der ikke lever et - i sundhedsstyrelsens og kræftens bekæmpelses øjne - sundt, godt og produktivt liv.
Hvad er det for et menneskesyn, der efterhånden er blevet det almindelige?
Første gang man hørte ordene: "syge mennesker koster samfundet mange penge" eller "ældrebyrden", troede man det var løgn. Men som det gentages ofte nok, bliver det den almindelige holdning og vi ender med at have et totalitært samfund, hvor man kun accepterer sunde, arbejdsdygtige mennesker uden "dårlige" vaner. Rygerne vil man nok stille op mod en mur og gøre en ende på, ligesom det er set før med utilpassede personer. Eller som på bibelens tid med de spedalske. Man isolerer dem.
Kristeligt Dagblad burde skamme sig! "Skik jer ikke lige med denne verden"!!! Hvorfor hedder det i grunden Kristeligt?
Del Link

Re: Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt

Nederby Jessen, publiceret d.05/04 11:01 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt
Jeg er meget ofte enig med Britt i hendes indlæg - men ikke denne gang. Jo, også jeg er utilfreds med udtrykket ældrebyrden. Det er skammeligt, at et sådan udtryk overhovedet har vundet indpas i vores sprog. Det er kritisabelt, at man overhovedet vil omtale vore ældre medborgere som en byrde.

Men når det handler om rygningen, så er vi uenige. Rygning er FARLIGT. Og derfor har samfundet pligt til at gøre noget ved det. Og det hjælper. Vi har færre rygere end tidligere.

Når det her gøres op i penge, hvad rygerne koster samfundet hænger det sammen med, at mange har den opfattelse, at rygerne spytter mere i samfundsbøssen, end de koster. Og det passer jo ikke. Det dokumenterer indenrigsminister Bertel Haarder med sine tal.

Jeg er enig i, at vi ikke skal gøre alt op i penge. Men når én part forsvarer sig med, at rygerne betaler rigeligt, så må man imødegå det med sande tal.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne.
Del Link

Re: Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt

britt, publiceret d.05/04 11:34 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt
Ja, rygning er usundt, men stadigvæk synes jeg, man som ryger er udsat for en hetz. De stærke holder op med at ryge, de svage isolerer sig og stødes ud.
Jeg er virkelig inderlig træt af, at den højeste værdi i verden er penge og profit. Mennesker har ingen værdi i sig selv mere. Kun hvis man kan bidrage til mere profit og i det hele taget er et overmennske uden laster eller fejl, kan man accepteres og "bruges".
Hvis ikke det er et ukristeligt menneskesyn og en ukristelig behandling af folk, ved jeg ikke, hvad er.
Jeg er i den "uheldige" situation, at jeg er gammel nok til at huske et samfund og en verden, hvor man havde et andet syn på mennsket og i øvrigt lod folk være i fred. Tog sig af dem, hvis de blev syge og led nød. Nu skal rygere og overvægtige nærmest ignoreres af alle - inklusive sundhedsvæsenet.
At døden efterhånden anses for en lægefejl, er også en naturlig konsekvens af det syge samfund og menneskesyn, vi har udviklet.
Del Link

Re: Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt

Nederby Jessen, publiceret d.05/04 12:43 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt
Tak for svaret Britt. Vi blev ikke mere enige i denne sag af den grund.

Et menneskesyn, der fører til, at mang tager rygningens konsekvenser alvorligt, kan jeg ikke se noget galt i.

Jeg kan heller ikke se, at rygere er udsat for en hetz.

Både mine kone og jeg er ikke-rygere og har følt os meget chikaneret af røg. Den nye rygelov har derfor haft stor betydning for vores velvære. Tidligere følte vi os hetzet og chikaneret af rygere - mange steder.

I dag kan man gå i byen for at spise uden at blive generet af røg. Noget vi sætter meget pris på.

Jeg oplever heller ikke at man chikanerer overvægtige - vejer selv for meget. Men man gør en del for, at vi overvægtige kommer til at leve et sundere liv. Det oplever jeg ikke som hetz.

Tidligere var man mere eller mindre ligeglade med, at folk ødelægger sig selv ved rygning og overvægt. Er det et positivt menneskesyn?

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt

britt, publiceret d.05/04 13:54 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt
Jeg ved ikke, om det var ligegyldighed, når man tidligere respekterede menneskers privatliv og i øvrigt - som den naturligste sag af verden - udviste stor tolerance overfor forskelligheder i livsstil.
På mange måder bevæger vi os i retning af et totalitært samfund, og det er skræmmende.
Når det er sagt, mener jeg naturligvis, det er fint, at der tages udstrakt hensyn til ikke-rygere. Selvfølgelig skal det være muligt at gå ud og spise uden at være tvunget til røgfyldte lokaler. Jeg synes blot, det ville være ægte demokratisk, hvis de mennesker, der ejer restauranter, bodegaer ol. selv kunne vælge om der skal være rygning eller ej. Eventuelt adskilte lokaliteter.
Alt andet er tvang og dermed totalitært.
Nej, Bjarne! Vi bliver ikke enige her, og måske jeg efterhånden repræsenterer en minoritet i befolkningen.
Historien viser imidlertid, at det ikke altid er flertallet, der har ret, og fremtiden vil vise, om denne tid er en skræmmende tid fuld af intolerance og udstødelse af de svage og i forvejen marginaliserede.
Del Link

Re: Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt

Nederby Jessen, publiceret d.05/04 16:27 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt
Britt blot en afsluttende kommentar fra mig i denne debat, hvor vi kan blive enige om at være uenige.

Jeg er dog meget enig med dig, at vi lever i en tid hvor flere og flere bliver marginaliserede og flere og flere svage skubbes længere ud - men jeg kan ikke se, at det er en af rygeproblematikken. Det er mere et resultat af den førte socialpolitik.

Jeg er også meget enig med dig i, at det ikke er altid er flertallet der har ret, selv om de får ret. Et flertal bør tage skyldigt hensyn til et mindretal. Men skal det betyde, t rygere skal have lov til at ryge, hvor der er ikke-rygere? Den konsekvens har jeg svært ved at se. Beklager.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt

britt, publiceret d.05/04 17:46 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Rygning koster 2,8 mio. sygedage årligt
Den konsekvens synes jeg nu heller ikke, jeg har givet udtryk for - tværtimod!
På én eller anden måde må der vel være plads til begge slags mennesker, så man kan vælge, hvor man vil være uden at nogen generer nogen.
Men de arbejdspladser, som har indført rygeforbud udendørs, viser jo netop, at her er tale om forfølgelse eller hetz, som jeg opfatter det.
Nej, der ER virkelig ikke noget at komme efter, som det så populært er udtrykt fra kendt side. Dog i en ganske anden, men ikke mindre prekær sammenhæng.
Del Link

flexblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​