Send artiklen Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt

Halalslagtning er uetisk mener dagens debattør Helle Kofoed. -

- FRANCK FOUQUET/MAXPPP

Emneord

dyr | halal | Danmark | etiik
flexblock
11 debatindlæg Hold mig opdateret

Halalslagtning er dyremishandling. Det er for længst bevist og står ikke til diskussion. Dyreværnsloven i Danmark, hvis allerførste paragraf understreger, at intet dyr må mishandles eller påføres smerte, overtrædes groft ved halalslagtning, siger Helle Kofod i dagens debat

"HALALKØD UDGØR intet problem for kristne. Kristne kan spise det kød, de vil. Det kan godt være, vi rent folkeligt har et problem med måden, det bliver slagtet på, hvis det går ud over dyrene," siger biskop Niels Henrik Arendt i Kristeligt Dagblad den 9. februar.

Det handler om, at nogle børneinstitutioner ikke tillader svinekød og kun serverer halalslagtet oksekød under hensyntagen til islamisk lov. Biskoppen skelner imellem kristent og "rent folkeligt". Han tror sig fri i kristen forstand med hensyn til halal og siger: "Hvis det går ud over dyrene", kunne der være et folkeligt problem. Naturligvis kan kristne spise alt. Men skal vi spise alt, bare fordi vi må?

I 1. Mos. 1, 26 står der: "Gud sagde: "Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden."" Hver gang Gud skaber noget, ser han, at det er godt. Gud elsker sine skabninger.

Gud skaber stadig mennesker i sit billede og dyr og natur at leve i harmoni med. Jesus åbenbarer, hvordan Herren er. Alle kristnes afholdte Frans af Assisi lovpriser skaberværket og viser os vigtigheden af at elske alt levende i ærbødighed over for dets skaber. Alene af religiøse grunde bør kristne ikke være ligeglade med, hvordan deres medskabninger kommer af dage.

Annonce
Halalslagtning er dyremishandling. Det er for længst bevist og står ikke til diskussion. Dyreværnsloven i Danmark, hvis allerførste paragraf understreger, at intet dyr må mishandles eller påføres smerte, overtrædes groft ved halalslagtning.

Til dem, som ikke ved det, foregår halalslagtning af kreaturer således: Man tager koen ud af flokken, fikserer det rædselsslagne 400-800 kilo (alt efter racen) tunge dyr i en skræmmende kasteboks af jern. Man strækker koens hals hårdt og fikserer den. Man spænder dyret hårdt op i siderne. Man svinger kasteboksen med koen 90 grader rundt, så koens hoved ligger presset ned mod jorden, og dens ben stritter op i luften. Liggende således, stresset og vildt bange, får koen skåret halsen over med en kniv fra øre til øre af en imam. Det sker uden forudgående bedøvelse.

I marts 2009 udtalte chefkonsulent for Danish Meat Association, dyrlæge Flemming Thune-Stephensen til Samvirke: "Det er en modbydelig slagtemetode, hvor dyret kæmper og spjætter i op til tre til fem minutter, før det dør. I modsætning til får og geder har kreaturer en ekstra lille pulsåre under halshvirvlerne, som ikke bliver ramt, når de øvrige halspulsårer skæres over. Derfor får dyret stadig ilt til hjernen i flere minutter, inden det mister bevidstheden. Der er ingen tvivl om, at det både er skræmt over den unaturlige stilling og har smerter af, at både indvolde og maver trykker mod rygsøjlen og mellemgulvet, så vejrtrækningen bliver besværliggjort."

Der er danske slagterier, som anvender en boltpistol med en plade før halalslagtning. Pladen skulle forhindre kreaturet i at dø, så det kun bedøves. Men der er ikke orden på dansk eller udenlandsk halalkød. Ægte halalslagtning foregår uden bedøvelse og ignorerer dansk lovgivning.

Biskop Arendt taler usandt af uvidenhed eller imod bedre vidende. Jeg mistænker det sidste på grund af hans skelnen mellem et kristent og et folkeligt syn på slagtemetoden. Halalkød udgør et reelt problem for alle troende kristne og andre lovlydige danskere.

Helle Kofod,

direktør,

Vesterhøjvej 9, Middelfart
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2

FACEBOOK: Bliv ven med etik.dk

Hold mig opdateret

Trådet overblik  |  Fladt overblik

Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt

shansen4, publiceret d.15/02 20:15 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt
Jeg tror, at Helle Kofor i sin iver for at fordømme halalslagtning, er blevet lidt "tonedøv". Som kristne har vi ingen forbud mod at spise kød af den ene eller anden slags, uanset, hvordan dette kød er fremkommet. Det opfatter jeg, som biskop Arents udsagn.

Hvad gjorde vi i fortiden, når duer, høns, kaniner mv skulle slagtes? Hvad gjorde vore forfædre? En høne med afhugget hoved kunne løbe længe rundt, men ærlig talt tror jeg, at den var død.

Så er der halalslagtning. Jeg så en sådan demonstreret på TV i forbindelse med jødisk tradition. Det er da ikke noget, som jeg bryder mig om, men om man kan BEVISE noget, det må så bevises.

Selve beretningen, som Helle Kofod giver, viser nok mere om hendes egne følelser, end om dyrets. Derfor er den et dårligt udgangspunkt. Jeg er sikker på, at alle dyr, som "jages" rund i folde, gennes op i biler, og holdes mod deres vilje, vil vise angst eller modstand. Selv en ko, som trækkes til slagtepladsen, hvor den står og får skudt en kugle for panden, så den skvatter om på stedet, har det ikke godt.

Det bliver aldrig godt, når religionen blandes ind, men på den anden side, er der årtusinders traditions for, hvordan slagtemetoder gennemføres. Den moderne, som Helle Kofod taler for, er ikke mange årtier gammel.

Det skal dog ikke forhindre, at jeg går ind for den lempeligste metode, hvis der kan skelnes.

Alternativt: hold op med at spise kød!
Søren Hansen
Del Link

Re: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt

Nederby Jessen, publiceret d.15/02 21:19 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt
Vedhalalslagtning (muslimsk) og schächtning (jødisk) dør dyret øjeblikkeligt, når det gøres rigtigt med en meget skarp kniv. Nerverne kan fortsat virke i dyret og det kan se voldsomt ud.

Jeg har ingen problemer med halalslagtning og shcæchtning. Vigtigt er det, at dyret bedøves og det er der lov om i Danmark.

Jeg er enig med Søren Hansen i, at mange danske dyr lider på transporter til slagterierne - og det bør der gøres noget ved.

Jeg husker, da kronprins Frederik skød sin første sæl i Grønland for en hel del år siden. Da vrimlede det i aviserne med læserindlæg om de stakkels sæler.

Jeg boede den gang i Grønland og skrev i BT, at sælerne lever frit lige til de rammes af skuddet, mens vi i Danmark har tremmekalve og tremmegrise. Men det har vi vænnet os til og stordriften giver os billigere kød.

Jeg er iøvrigt tilbage i Grønland igen lige nu - og oplever den friske luft, den fantastiske natur og mennesker, der har tid til at være mennesker.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
og politisk ordfører for dyrevelfærd
Del Link

Re: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt

Frans, publiceret d.16/02 10:37 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt
Kære Søren Hansen
Føleleri er et dårligt udgangspunkt i alvorlige drøftelser, som dyremishandling. Du beder om Beviser for, at rituelle slagtninger er smertefulde. Jeg foreslår dig at læse Dr. Craig Johnsons undersøgelse af kalves reaktioner på halalslagtning desangående. Craig Johnsen har ved videnskabelige metoder - bl.a. encefalografi - bevist, at dyr lider ved jødiske og muslimske rituelle slagtninger. Hans undersøgelse blev betalt af UK's og New Zealands landbrugsministerium og foregik på New Zealand Massey University. Resultatet forelå i oktober 2009.
Dit forslag om personligt at blive vegetar får ikke smerterne til at forsvinde for mishandlede dyr.
Med venlig hilsen
Helle K
Del Link

Re: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt

Frans, publiceret d.16/02 10:47 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt
Dejligt for dig at være i Grønland, men hvad har det med rituelle slagtninger at gøre?
Fordi du er MF-kandidat for Kristendemokraterne og politisk ordfører for dyrevelfærd, undrer det mig meget, at du ikke ved bedre mht. rituelle slagtninger.
Mht. at vi har vænnet os til landbrugets industrielle udnyttelse af sagesløse husdyr, er det en påstand, som du selv må stå inde for. Jeg har kæmpet imod det i årevis og vænner mig aldrig til at vi mennesker - uanset religiøs opfattelse - behandler vores medskabninger hensynsløst og uværdigt. Jeg opfordrer dig til at læse dr. Craig Johnsons rapport om hans videnskabelige undersøgelse af rituelle slagtemetoders indvirkning på kalve, som kom sidste efterår. De videnskabelige undersøgelser finansieredes af UK,s og New Zealands landbrugsministerium og foregik på New Zealand Massey University.
Med venlig hilsen
Helle K
Del Link

Re: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt

Nederby Jessen, publiceret d.16/02 16:47 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt
Der er en sætning i dit indlæg Helle K., som jeg er meget enig i: "Jeg har kæmpet imod det i årevis og vænner mig aldrig til at vi mennesker - uanset religiøs opfattelse - behandler vores medskabninger hensynsløst og uværdigt."

Jeg er 100% enig med dig i den udtalelse. Vi mennesker bør ikke behandle dyr hensynsløst og uværdigt. Bl.a. derfor skrev jeg om tremmekalve og tremmegrise i mit tidligere indlæg.

Når vi taler om slagtning, er det vel altid et problem og alternativet kunne så være at blive vegetar. Men mennesker er nu en gang kødspisere og derfor slagter man og går på jagt. Vi må bare forlange, at slagtning og jagt foregår under ordentlige forhold.

Derfor kræver jeg også bedøvelse forud for slagtning - også når det handler om halalslagtning og schächtning. Under disse forhold er disse slagtemetoder ikke være, end vore traditionelle slagtemetoder.

Du kan finde videnskabelige undersøgelser, der viser, at religiøse slagtninger er forfærdelige og du kan finde undersøgelser, der viser at de er mere nænsomme for dyrene. Husk at en videnskabsmand også har sit udgangspunkt.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
og partiets dyreværnsordfører.
http://www.kd.dk
Del Link

Re: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt

shansen4, publiceret d.16/02 21:41 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt
Kære Helle K.
Tak for din henvisning til Craig Johnson; den vil jeg måske undersøge. Men, når du skriver om "føleri", så var det netop de ord, som du brugte i din beskrivelse, som fik mig til at reagere.

Selvfølgelig skal dyr ikke lide unødvendigt, men det kan vel ikke undgås, at der under opdræt og transport påføres dyrene gener, ja måske fysiske lidelser og angst. Måske er den sidste del af processen til slagtningen den mindst pinefulde.

Jeg kan ikke på nogen måde få de forskellige religiøse love og regler om slagtning, rent/urent osv til at passe med mine forestillinger. Så hvis man skal acceptere sådanne former, så må der en bedøvelse til. Den skal måske allerede bruges under transporten. Vil man det?

Jeg mener, at denne særlige form for slagtning har noget med blod at gøre. Dyrene skal renses, fordi blodet er urent. Derfor spises der ikke blodpølse. Igen et uforståeligt forhold for mig.

For mange år siden var jeg på besøg på et fjerkræslagteri - vist i Haarlev - der sad en muslim, som skulle sige en bøn og så skære halsen over på kyllingerne. Så kunne producenten påtrykke, at slagtningen var efter bogen. Den slags kyllinger har et utal af danskere spist gennem tiden, og de kunne også serveres uden problemer på skolerne. Religionen ødelægger ikke kødet.

Som skrevet bryder jeg mig ikke om den slagtemetode, men vi kristne kan i hvert fald spise, hvad vi vil uden religiøse skrupler.

Søren Hansen
Del Link

Re: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt

Nederby Jessen, publiceret d.16/02 21:46 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt
Debatten om religiøse slagtninger kommer op med jævne mellemrum. Fint nok. Men man skal som modstander af religiøse slagtninger vide, at de i Danmark IKKE må foregå uden bedøvelse. Når dyrene bedøves, er der ikke mere dyreplageri i religiøs slagtning end i traditionel slagtning.

Det er iøvrigt interessant, at debatten oftere drejer sig om halalslagtning end om jødernes schächtning. Skyldes det mon den generelle jagt på muslimer?

Mere vigtig end en debat om religiøse slagtninger er debatten om dyrevelfærd i al almindelighed.

Dyrenes Beskyttelse kan melde om flere og flere sager om dyr i nød. For tredie år i træk stiger antallet af
henvendelser til Dyrenes Beskyttelse om vanrøgtede, nødstedte eller herreløse dyr.

Foreningen håndterede i 2009 knap 3.500 dyreværnssager, en stigning på 13% siden 2008. DET BØR MAN GØRE NOGET VED. Det er nødvendigt med en opstramning af dyreværnsloven og straffe for vanrøgt af dyr bør øges.

Der er brug for, at vi får en særskilt kattelov, ligesom vi har en hundelov. Der er fortsat brug for at se på transporter af slagtedyr. Der bør stilles spørgsmålstegn ved om justitsministeren stadig skal kunne gå uden om loven om vilde dyr i cirkus ved at give dispensation. Der kan stadig være problemer med skuldersår hos svin.

Der er nok at tage fat på.

Af de 3.500 henvendelser førte de 2.200 til konkret hjælp, mens en trediedel af henvendelserne viste sig at være grundløse.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
politisk ordfører for dyrevelfærd.
http://www.kd.dk
Del Link

Re: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt

Nederby Jessen, publiceret d.16/02 22:00 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt
Hej Søren Hansen!

Vore indlæg må have krydset hinanden, i hvert fald lå dit der, da mit seneste indlæg dukkede op.

Jeg har lyst til at give nogle kommentarer til dit indlæg:

Enig med dig i, at dyr ikke skal lide unødvendigt, men at det ikke helt kan undgås under opdræt og transport. Vi må dog af dyreetiske grunde minimere disse gener mindst muligt og sige klart fra over for vanrøgt.

Du siger videre, at hvis "man skal acceptere sådanne former (religiøse slagtninger), så må der en bedøvelse til." Men sådan er det allerede, når det handler om større slagtedyr. Det gælder imidlertid ikke ved fjerkræ.

Du har ganske ret i, at de særlige former for slagtning har noget med blod at gøre. Og du kan være forvisset om, at dyr der slagtes efter de religiøse metoder efter at være blevet bedøvede ikke lider mere end dyr, der slagtes efter traditionlle slagtemetoder.

Efter min mening bør af pakningen i butikkernes kølediske fremgå, hvis kødet er halalslagtet eller schächtet. Det sidste vil man dog næppe finde i almindelige forretninger. Jøderne har deres egne slagtebutikker.

Du henviser til et besøg på et fjerkræslagteri i Haarlev, hvor en imam fremsagde en bøn i forbindelse med slagtningen. Det må være længe siden, fordi nu er imamen "kravlet" ind i en båndoptagelse. Stort set al fjerkræslagtning i Danmark er ledsaget af en imam-bøn på bånd. Man kan så drøfte om det er rimeligt.

Og du har ret, kristne kan uden problemer spise kødet uanset slagtemetoden.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
politisk ordfører for dyrevelfærd
http://www.kd.dk
Del Link

Re: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt

Nederby Jessen, publiceret d.16/02 22:14 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt
Og så lige én gang til om halalslagtning:

Ifølge dansk lovgivning om slagtning og aflivning af dyr, skal de bedøves, inden de slagtes. Dyr må ikke være ved bevidsthed, når de slagtes. I Danmark er der i øjeblikket ingen slagterier der har anmeldt, at de vil udføre halalslagtning af ubedøvede dyr. Altså stammer det danske halalkød fra dyr, der er bedøvet forud for slagtningen.

Men mange forbinder muligvis danske halalslagtninger med dem, man ser i fjernsynet fra muslimske lande, hvor dyrene får lov til at bløde ihjel efter at have fået halsen skåret over.

Sådan foregår det imidlertid ikke herhjemme, da alle dyr ifølge dansk lovgivning skal bedøves inden slagtning. Lad det nu være slået fast.

Derfor mener Dyrenes Beskyttelse da heller ikke, at der er et dyrevelfærdsmæssigt problem, når dansk kvæg halalslagtes.

Ved både den almindelige slagtning og ved halalslagtning får dyrene nemlig en boltpistol for panden, som fungerer som bedøvelse.

Man kan checke disse oplysninger både ved Dyrenes Beskyttelse og ved Fødevarestyrelsen.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
politisk ordfører for dyrevelfærd
http://www.kd.dk/nederby
Del Link

Re: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt

shansen4, publiceret d.17/02 00:47 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Halalslagtning er uetisk. Dyrene lider unødigt
Tak Bjarne, du har lært mig en del i disse breve. Det er også derfra, jeg havde det med bedøvelsen.
Da jeg var dreng stod jeg en gang i svineslagteriet, hvor svinene blev klemt med ( tror jeg) en elektrisk klemme, som bedøvede dem inden de blev stukket. Jeg deltog også under 2. VK i slagtning, hvor slagteren bare stak kniven i halsen. Det var sådan dengang, men ikke rart at se på.

På fjerkræslagteriet var det vist bare en muslimsk slagteriarbejder, som skar. Ja, man ser også moderniteten i de religiøse steder. EL-lys i stedet for stearin, båndoptagelser for original osv. Måske viser det nogen overfladiskhed, dovenskab eller?

For små dyr bruges måske også bedøvende gas.

Jeg har faktisk også set en ko få en bolt i panden. Den eksede i et nu.

Med hensyn til varedeklaration, er der jo mange ting at nævne af hensyn til religiøse, allergiker og andre. Men OK.

Tak for de mange oplysninger, som sætter meget på plads. Også for os kristne, som altså ikke behøver at have religiøse problemer med at spise kød

Venlig hilsen
Søren Hansen
Del Link
Mere:   1 | 2   Næste


flexblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​