Send artiklen Helge Adam Møller: Ja til aktiv dødshjælp til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Helge Adam Møller: Ja til aktiv dødshjælp

- foto: Gitte Sofie Hansen/Scanpix Denmark

Forstør Send Print

Aktiv dødshjælp vil for nogle være den mest værdige afslutning på livet, mener Helge Adam Møller (K)

"Der er langt til en værdig død for alle," lyder overskriften på forsiden af Kristeligt Dagblad onsdag den 3. februar. Jeg er enig.

Jeg er enig i det, der står i artiklen om, at vi mangler hospicer i Danmark, og at man mange steder endnu ikke har den nødvendige viden og erfaring til at skabe en værdig død. Det skal selvfølgelig ændres.

Men samtidig er det jo sådan, at en stor del af den danske befolkning ønsker at få mulighed for at få en værdig død ved, at de kan sige ja tak til aktiv dødshjælp. Jeg vil gerne fortælle, hvorfor jeg er tilhænger af den mulighed.

I hele mit liv har jeg fået lov til at bestemme i vigtige forhold. Jeg har bestemt, hvor jeg vil bo. Hvilken uddannelse jeg vil have. Hvem jeg vil giftes med, og hvordan mine børn skal opdrages. Jeg kan frit bestemme, hvorhen i verden jeg vil rejse, og hvilket parti jeg vil stemme på. Alt sammen vigtige ting for mig og for andre danskere.

Annonce
Men når det kommer til livets sidste beslutning, så er der ingen valgmuligheder – i hvert fald ikke lovlige. Det synes jeg er forkert, og jeg vil derfor arbejde for, at aktiv dødshjælp bliver lovlig i Danmark.

Mange danskere så for et par måneder siden den 53-årige Kaj Guldbech stå frem på tv og sige: "Jeg ønsker at dø på en værdig og selvvalgt måde, men jeg kan ikke få lov." Kaj Guldbech havde kræft, og sygdommen havde spredt sig til lunger og lever. "Mit største ønske er at få hjælp til at dø på værdig vis."

Kaj Guldbech fik til sidst lov til at få den død, han ønskede. Men ikke i Danmark. Han måtte træt, svækket og meget skrøbelig ledsaget af sin søster transporteres gennem Europa, cirka 1500 kilometer til Schweiz, hvor hans ønske endeligt blev opfyldt.

Jeg kunne godt ønske, at Kaj Guldbech og andre som deler hans holdning, havde mulighed for at modtage den hjælp, man ønsker, her i Danmark – frem for at skulle rejse til et andet land.

JEG FORSTÅR DET ØNSKE, Kaj Guldbech havde – lige så vel som jeg forstår og respekterer de mennesker, der har det modsatte ønske. Men hvorfor skal det være andre, samfundet og staten, der bestemmer, hvad der er det bedste og rigtigste for et menneske i den sidste fase af det enkelte menneskes eget liv? Mit liv er mit eget, ikke statens.

Dansk lov burde ligesom i andre europæiske lande rumme muligheden for aktiv dødshjælp. Hjælpen skal kunne gives af læger, som frivilligt har valgt at ville hjælpe dødssyge mennesker med at få opfyldt det sidste ønske. Jeg er overbevist om, at også mange pårørende vil foretrække en sådan værdig afslutning på livet for en, man elsker.

Jeg har de seneste par måneder modtaget mange breve, e-mail og personlige henvendelser om dette spørgsmål. Nogle har været for, andre imod. Det er kun naturligt i et så svært og følelsesladet spørgsmål. Men det, der har været fælles for alle henvendelser, er, at de har været stærke, personlige og engagerede. Både fra dem, der er imod, og fra dem, der støtter forslaget.

De mange danskere, der har taget stilling til dette svære spørgsmål, er ikke i tvivl om, hvad de selv finder rigtigt. Men jeg må konstatere, at det, den ene synes er rigtigt for ham eller hende, ja, det synes den anden er ganske forkert og uforståeligt. Derfor er det vel ikke urimeligt at lade den enkelte selv bestemme?

Jeg ved, at Det Etiske Råd i september 2003 har drøftet, om aktiv dødshjælp skulle være lovlig. Alle 17 var imod. Jeg har læst den lange redegørelse for deres stillingtagen.

Jeg kunne godt have ønsket mig, at der ud over de mange kloge mennesker, professorer, præster, forstandere, overlæger og så videre også havde været nogle – undskyld udtrykket – lidt mere almindelige danskere, hr. og fru Møller eller hr. og fru Hansen. Deres holdninger kunne også fortjene at komme til udtryk i et så vigtigt spørgsmål.

Jeg siger dette, fordi der for nylig har været en Megafon-undersøgelse, hvor mere end 1000 danskere er blevet bedt om at forholde sig til aktiv dødshjælp. For hver gang én dansker var imod, var der 13, der var for. Omsat i procenter var der seks procent, der sagde nej til aktiv dødshjælp, 79 procent sagde ja, og 15 procent var uafklarede. Jeg synes, at de tal er tankevækkende.

Her er ikke mulighed for i detaljer at gå ind på de mange argumenter imod, men ét argument har dog stødt mig. Det Etiske Råd argumenterer, at det at kunne vælge mellem livet og døden er en belastning for et menneske. Jeg er enig. Men for mig er valgfrihed en menneskeret og da især, når det drejer sig om svære – og for den enkelte afgørende – valg.

Så min holdning er klar: Når vi som mennesker har haft ansvaret for hele vores liv, så bør vi ikke – mod vores vilje – fratages ansvaret for vores sidste time.

Helge Adam Møller er medlem af Folketinget for Det Konservative Folkeparti

FACEBOOK: Bliv ven med Etik.dk

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
Trådet overblik  |  Fladt overblik

Værdig død for alle. Ja til aktiv dødshjælp

Nederby Jessen, publiceret d.09/02 10:36 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Helge Adam Møller: Ja til aktiv dødshjælp
Selvfølgelig skal vi have en værdig død for alle. Derfor er det vigtigt med aktiv livshjælp og ikke aktiv dødshjælp.

Nogle tror, at man kan bygge sig ud af problematikken ved at bygge flest mulige hospicer, men det er en misforståelse.

Hvert år dør der skønsmæssigt 26.000 mennesker på sygehuse, 14.000 på plejehjem, 12.000 i eget hjem og mange ønsker at dø i eget hjem, 2.000 under andre forhold og 1.000 på hospicer. Alle derfor kan vi ikke bygge os ud af problematikken.

Men jeg tror heller ikke det er ønskeligt, at alle dør på et hospice. Hospice er ikke bare en bygning, det er en funktion - og den funktion kan ydes på sygehuset, på plejehjemmet og i eget hjem. Det handler bl.a. om at have palliative teams, der kan støtte, især på plejehjemmene og i hjemmet. Paliative teams bliver mere og mere udbygget, men der er et godt stykke vej endnu, før vi har tilstærkkeligt med teams.

Derudover er der brug for at gøre palliation til et speciale, så man får flere med specialuddannelse til opgaven.

Kristendemokraterne vil arbejde for, at alle kan få en værdig død gennem aktiv livshjælp i den tid, der er tilbage for den uhelbredeligt syge. Derfor er jeg også meget uenig med Helge Adam Møller, der går ind for aktiv dødshjælp.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
http://www.kd.dk/nederby
Link

Re: Værdig død for alle. Ja til aktiv dødshjælp

vic, publiceret d.09/02 11:32 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Helge Adam Møller: Ja til aktiv dødshjælp
Kan mennesker håndtere altid at sætte grænser hvor grænser skal sættes? Jeg tror det ikke. Jeg oplevede det da min far lå på sit dødsleje og hvor en sygeplejerske vedblev at påfylde ham mere og mere medicin i et tempo der i dag får mig til at stille spørgsmål ved om det der skete var et eksempel på, at man ikke have tid til at vente på døden. Sådan virkede det. Det var som om at det bare skulle overståes. Ret uhyggeligt faktisk!

Ved mennsker nok om hvor man kommer hen når man dør eller hvilken konsekvenser det har når man dør med menneskers hjælp?
Der må være en grund til, som på så mange andre parallel områder hvor GUD taler til folk, at man ikke må slå ihjel! Indtil nu har han altid været den klogeste!
Link

Re: Værdig død for alle. Ja til aktiv dødshjælp

else sommer, publiceret d.09/02 13:20 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Helge Adam Møller: Ja til aktiv dødshjælp
Absolut nej til aktiv dødshjælp ud over den, effektiv smertelindring naturligvis medfører.
Absolut jo til en værdig død.
På en kræftafdeling har jeg hørt folk klage og stønne sig ihjel muttersalene. Ikke engang en sygeplejer viste sig.
At der en time efter udåndingen i et tilfælde kom susende et genoplivningshold, virkede en smule grotesk.
I mit liv har jeg også set alt for mange pårørende, der var totalt udslidte efter deres kæres død. Somme døde endda før den "syge".
Helt håbløs er mangelfuld støtte da, når f.eks. begge ægtefæller er alvorligt syge.
I disse situationer ønsker man at dø for ikke at være til uoverstigelig belastning.
Der bør aktiv dødshjælp aldrig få lov at komme ind.
Hospicer er en god ide for den, der ønsker det, men bør absolut ikke være eneste mulighed for omsorg og pleje.

Vi har nu engang indrettet vort samfund, så alle arbejdsføre skal på arbejdsmarkedet og flytte derefter. Derfor må samfundet tage sig af syge og døende på en anstændig måde.
Når det er sagt, ville det også være dejligt, om man fik hjælp til at leve, når en uhelbredelig sygdom konstateres.
Det er ikke afgjort, man har lyst at dø omgående på lægens bud. Måske ønsker og evner man at leve en årrække med f.eks kræft som kronisk sygdom.
Da ville det være godt, om man kunne få støtte og aflastning til daglige gøremål, til økonomien,til sund mad, til alle de uforståelige offentlige skrivelser,til tænder, til bolig, til rekreation, til aktivitet og hvad, der nu er påkrævet og gavnligt for et godt liv.
Det er faktisk kommunernes forpligtelse, men fungerer næppe noget sted.Undtagen på papiret.
Link

Re: Værdig død for alle. Ja til aktiv dødshjælp

Ole Bo Hansen, publiceret d.09/02 19:40 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Helge Adam Møller: Ja til aktiv dødshjælp
Det er dejligt at se at der er opbakning til nej til aktiv dødshjælp.
Jeg er en af dem der dagligt har med døende patienter at gøre som overlæge ved et palliativt team. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om en mand som Helge Adam Møller - uddannet soldat - er oplært i at slå ihjel. Jeg er læge og oplært i at helbrede og lindre. Hvem forestiller Helge Adam Møller sig skal føre sprøjten - soldaten eller lægen. Bliver aktiv dødshjælp indført -bliver det uden mig. Jeg tror nu heller ikke det bliver det store problem. Jeg har i de mere end 15 år jeg har beskæftiget mig med palliation ikke oplevet én eneste der har eftespurgt min indsats som dødshjælper.
Hvis Helge Adam Møller og hans kolleger på Christiansborg ville ofre lidt flere midler til palliative teams i stedet for for en krig som de fleste af os ikke kan se rimeligheden i, ville vi kunne give langt flere døende en værdig død. Men selvfølgelig er det sværere og dyrere at fjerne lidelsen, frem for at fjerne den lidende.
Link

Re: Værdig død for alle. Ja til aktiv dødshjælp

Nederby Jessen, publiceret d.09/02 21:48 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Helge Adam Møller: Ja til aktiv dødshjælp
STOR TAK til Ole Bo Hansen, der som læge giver et klart og utvetydigt nej til aktiv dødshjælp og i stedet taler for flere bevillinger til palliation.

Jeg er tovholder på en gruppe i Kristendemokraterne, der netop nu arbejder med et arbejdspapir med vores politik omkring palliation, palliativ indsats, hele vejen rundt. Samtidig planlægger vi en politisk konference om palliattion på Christiansborg lørdag den 11. septembr.

Bjarne Nederby Jessen
MF-kandidat for Kristendemokraterne
http://www.kd.dk/nederby
Link

Re: Værdig død for alle. Ja til aktiv dødshjælp

søren jessen, publiceret d.10/02 09:55 (for 4 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Helge Adam Møller: Ja til aktiv dødshjælp
Nu har jeg efterhånden læst en del som Else Sommer har skrevet både her og andetsteds.
Hver gang kommer jeg til at tænke på en dansk film fra 1933:"Barken Margrethe af Danmark."
Link

Belgierne fik mod på livet af SELVBESTEMMELSE

Ib, publiceret d.20/10 14:35 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Helge Adam Møller: Ja til aktiv dødshjælp
Min søns kone er belgisk og fortæller at da politikerne tillod dødhjælp tænkte alle HURRA de respekterer mig - jeg er ikke en slave hvis krop de ejer - en ny tid er oprunden uden formynderi og ekspertvælde, hovne læger , VI ALENE VIDE

Nu er livet værd at leve

og gir du dødspille til en smertepatient gå bruger han den ikke fordi du viste kærlighed og nu har han kontrol og selvtillid
Link

Spøgelsesblist skabt af dr.med Ole Hartling

Ib, publiceret d.20/10 14:40 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Helge Adam Møller: Ja til aktiv dødshjælp
Fornylig måtte to betjente køre op på hver side af drukken spøgelsesblist for at stoppe ham

Var de alle omkommet - 160 km/ k så var en medskyldig etikrådsformand-formynder overlæge Ole Hartling som har hindret at del selvmordsønskende drukkenbold kan få pentobitalpille hos lægen og derve slippe ud af livet uden at dræbe andre
Link
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock

Job på k.dk I samarbejde med Jobzonen

  1. Børne- og ungemedarbejder

    Værløse Sogn

    Oprettet den: 16-04-2014

  2. Skoleleder til Skt. Knuds Skole, Aarhus

    Skt. Knuds Skole, Aarhus

    Oprettet den: 07-04-2014

  3. Vil du arbejde og udvikle sammen med frivillige i KFUM og KFUK?

    KFUM og KFUK

    Oprettet den: 14-04-2014

  4. Sognepræst

    Sct. Peders Pastorat i Århus Stift

    Oprettet den: 08-04-2014

  5. Administrationschef til KFUM og KFUK

    KFUM og KFUKs Landskontor

    Oprettet den: 14-04-2014

  6. Christians Sogns Menighedspleje søger Sognemedhjælper

    Kristeligt Dagblad

    Oprettet den: 01-04-2014

Se flere jobmuligheder
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​