Send artiklen Er det moralsk acceptabelt at købe sex? til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Er det moralsk acceptabelt at købe sex?

Er det moralsk acceptabelt at købe sex? foto: colourbox.com

Forstør Send Print

Danmark er låst i en forældet forestilling om mænds ret til sex, lyder det fra kønsforsker. Lad være med at fortælle os, hvad vi kan tåle, lyder det fra Sexarbejdernes Interesseorganisation. Også blandt præster er der uenighed

De har gjort det i Norge, de har gjort det i Sverige, de er gået et godt stykke af vejen i Finland, og tidligere i år skete det også i Island. Nordens lande er i det hele taget tæt på at være enige om et forbud mod køb af sex. Med en enkelt undtagelse.

For mens man i det øvrige Norden har oplevet en stigende politisk tilslutning til et forbud mod købesex, er den danske debat stadig kendetegnet ved to hårdt optegnede fronter, som i kampen for og imod handel med sex beskylder hinanden for henholdsvis moralsk nypuritanisme og stiltiende accept af kvindeundertrykkelse.

Nu tegner der sig dog den hidtil største politiske mulighed for et forbud. For når Socialdemokraterne i den kommende weekend holder kongres i Aalborg, er det blandt andet for at diskutere folketingsgruppens forslag om et forbud mod købesex. Og kan partiets medlemmer også støtte forslaget, vil det uundgåeligt blive sendt til afstemning i Folketinget efter et eventuelt regeringsskifte.

At vi netop i Danmark har forholdt os så skeptisk til et forbud mod prostitution, er dog langt fra tilfældigt, lyder det fra Kenneth Reinicke, kønsforsker og lektor ved Institut for Samfund og Globalisering ved Roskilde Universitet.

Annonce
– Den danske debat om prostitution er tæt koblet sammen med en forældet selvopfattelse af dansk mentalitet. Vi kan godt lide historien om det liberale danske frisind og om Danmark som det første land i verden, der frigav porno. Så når vi diskuterer et forbud mod prostitution, rører det dels ved en forældet opfattelse af dansk seksuelt frisind som hyggeligt og uskadeligt, dels ved nogle privilegier, man mener, at mænd har, siger Kenneth Reinicke, der selv støtter et forbud og har opfordret flere mænd til at stå frem med deres modstand mod prostitution, hvilket blandt andet Dansk Kvindesamfund har takket ham for med tildelingen af deres æresbevisning, Mathilde-prisen.

Det er dog ikke kun på politisk niveau, at danskerne adskiller sig fra de øvrige nordiske lande. Også i befolkningen er der en modvilje mod et forbud.

I kølvandet på de socialdemokratiske overvejelser om at kriminalisere købesex viste en meningsmåling eksempelvis, at 71 procent af mændene og 55 procent af kvinderne er imod et forbud.

Bag denne modstand gemmer sig dog en lang række fordomme og myter om især mænds seksualitet, mener Kenneth Reinicke.

– Det er påfaldende, at mens man i Sverige diskuterer prostitution som et fænomen, handler debatten i Danmark om især mænds rettigheder. Så siger man, at kvinderne jo selv kan bestemme, og at de for øvrigt tjener penge på det, men den bagvedliggende præmis er en forestilling om mandens ret til sex. På ethvert værtshus kan du eksempelvis høre mænd tale om, hvordan man "da har ret til at købe sig et knald for at få lettet trykket". Man har en forestilling om mænd som væsener, der går helt grassat, hvis de ikke har ret til at købe andres krop for at få udlevet deres egne lyster, siger Kenneth Reinicke, der ikke giver meget for argumenterne om seksuel frigørelse og nypuritanske holdninger.

– At gøre prostitution til en diskussion om kvinders seksuelle frigørelse er helt misforstået. Det er et fænomen, der langt overvejende eksisterer på mændenes præmisser, og derfor skal man sætte fokus på mænds seksualitet og mænds ansvar for de konsekvenser, som prostitution har. At mænd er særligt liderlige og derfor har ret til at bruge andre mennesker mod betaling, er dels udtryk for en misforstået opfattelse af mænds biologiske natur, dels en accept af misbrug af mennesker, siger Kenneth Reinicke.

Debatten for og imod prostitution er langt fra ny. Men i takt med, at stadig flere lande omkring os løbende først har strammet lovgivningen og senere kriminaliseret prostitution, er fronterne også blevet skærpet i den hjemlige debat.

Kendetegnende har det dog været, at mens politikere og forskere ivrigt har argumenteret for og imod prostitution, har hovedpersonerne, de prostituerede, været stort set fraværende eller kun deltaget i glimt.

Det ændrede sig dog i foråret 2008, da flere prostituerede gik sammen og stiftede Sexarbejdernes Interesseorganisation. Formålet var dels at skabe en lobbyorganisation for bedre erhvervsrettigheder, såsom a-kasse og dagpengeret, dels at stå mere samlet i kampen mod det stadig stærkere krav om et forbud mod prostitution.

Siden har de prostituerede optrådt langt mere organiseret i den politiske strid om prostitutionens fremtid, blandt andet med deltagelse i konferencer, henvendelser til ministre og en direkte kontakt til pressen i form af talskvinden Susanne Møller, der tidligere har arbejdet som sygeplejerske, men i dag betegner sig selv som sexarbejder.

Og spørger man Susanne Møller om det moralske argument for at tillade køb og salg af sex, er der ingen tøven.

– Det er min krop, og jeg kan som voksen kvinde selv bestemme, hvad jeg vil bruge den til, og hvad jeg kan tåle. Det er i det hele taget trættende med alle de velmenende politikere og veluddannede middelklassekvinder, der vil fortælle os, hvad der er godt for os, og hvad der er skadeligt for os, men som ikke vil lytte, når vi insisterer på selv at have en mening, siger Susanne Møller, der i det hele taget tager afstand fra en lovgivning baseret på moralske vurderinger.

– Jeg synes ikke, at moral skal danne grundlag for lovgivning. Undersøgelser, viden og fakta skal danne grundlag. I denne debat er viden fuldstændig fraværende. Der findes ikke danske videnskabelige undersøgelser af sexarbejderne og deres arbejde, og man kan derfor intet konkludere, som kunne berettige et forbud, siger Susanne Møller

Talskvinden for Sexarbejdernes Interesseorganisation lægger dog ikke skjul på, at sexarbejde eller prostitution er forbundet med risici.

Men det berettiger ikke et totalt forbud mod salg af sex, påpeger Susanne Møller.

– Der er problemer i erhvervet, ligesom der er i så mange andre erhvervsgrupper. Der er jo ingen af os, der forsvarer trafficking eller andre former for udnyttelse af kvinder, som ikke frivilligt har valgt at blive sexarbejdere. Men det betyder ikke, at man skal forbyde et helt erhverv, som vi faktisk er mange, der trives med efter at have truffet et bevidst valg, siger Susanne Møller og tilføjer, at situationen kan sammenlignes med den, man finder i andre grupper af ufaglærte arbejdere.

– Mange sexarbejdere er formentlig ufaglærte, og der er formentlig også en del, der har haft en barsk opvækst, hvilket kan gøre dem sårbare. Men det samme mønster finder man i mange andre grupper af ufaglærte, og derfor er det den samme tilgang til problemerne, vi efterlyser. Man skal fokusere på de kvinder, der er udsatte, og så ellers skabe bedre sociale, juridiske og økonomiske vilkår for hele gruppen af prostituerede, så man netop kan undgå, at sexarbejde bliver stadig mere marginaliseret, hvilket bare vil presse sexarbejderne endnu mere og føre til endnu flere problemer, siger Susanne Møller.

At et forbud mod køb af sex er udtryk for bornerthed og nypuritanisme er et af de gennemgående argumenter fra den fløj, der forsvarer lovlig prostitution.

For nylig kunne man i Kristeligt Dagblad eksempelvis læse et indlæg fra sognepræst Poul Joachim Stender, der betegnede det socialdemokratiske forslag som udtryk for "et seksuelt lavtryk over Danmark".

– Ethvert menneske har en seksuel selvstændighed, som man også har ret til at bruge på prostitution. At begrænse den frihed, som Socialdemokraterne vil gøre ved at forbyde køb af sex, er ikke kun udtryk for den nypuritanisme, der synes at være på vej ind over Danmark som et seksuelt lavtryk. Det er også en stærk moralisering af menneskers seksualitet, lød det fra Poul Joachim Stender, sognepræst i Kirke Saaby-Kisserup Sogn.

Den holdning er dog stærkt bekymrende, lyder det fra en anden af folkekirkens præster, sognepræst Nikolaj Kjærby Johansen fra Husum Kirke.

– Jeg kan ikke se det som andet end en form for slavehandel, når man betaler sig til at have råderet over et andet menneskes krop. Man reducerer et andet menneske til en handelsvare, som man bruger og derefter efterlader med de skader, det kan have på sind og krop, siger Nikolaj Kjærby Johansen, der har markeret sin modstand ved at tilslutte sig kampagnen "Tag stilling mand!", der netop opfordrer flere mænd til at markere deres ønske om et forbud mod handel med sex.

– Det er jo langt overvejende mænd, som med deres penge holder prostitutionen i gang, og derfor er det også mændene, der skal mere frem i debatten, så vi kan få skabt en forståelse for, at det ikke er alle mænd, der støtter prostitution, og at mænds handlinger har store konsekvenser, lyder det fra Nikolaj Kjærby Johansen, der samtidig ser prostitution som en degradering af seksualiteten.

– Sex er fantastisk, men hvis det ikke er forbundet med kærlighed mellem to mennesker, mister det sin værdi.

livogsjael@kristeligt-dagblad.dk

FACEBOOK: Bliv ven med Etik.dk

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode
Trådet overblik  |  Fladt overblik

Er det moralsk acceptabelt at købe sex?

Pictura, publiceret d.26/09 10:08 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Er det moralsk acceptabelt at købe sex?
Nikolaj Kjærby Johansen ser prostitution som en degradering af seksualiteten:

"– Sex er fantastisk, men hvis det ikke er forbundet med kærlighed mellem to mennesker, mister det sin værdi."

Dette er en moralsk besværgelse, som kun har en lille del at gøre med virkeligheden.
Sex er bl.a. et kønsligt fænomen mellem mennesker.

Hvorfor skulle nogen med en moralsk lovgivning i hånden bestemme, hvad to suverænt tænkende og handlende mennesker gør sammen i enerum?
Er formålet at "sikre" at al sex i samfundet kun og helt og holdent er forbundet med kærlighed mellem 2 mennesker?

Beklager!
En lovgivning vil ikke sikre noget som helst!
Det vil kun dræne politiet for flere resourcer i jagten på mennesker, som er lige så "skyldige" som dem med en arbejds-hobbykniv i bagagerummet.

For de som går til prostituerede går bestemt ikke nødvendigvis ind for sort slavekvindehandel eller anden fornedrelse af det modsatte køn.


Man kunne ligesåvel spørge:

Er det moralsk acceptabelt at trække en moralsk norm ned over hovedet på folk?
Det gør man vistnok i visse samfund og lande, som vi ofte nødigt vil sammenlignes med.
Link

Re: Er det moralsk acceptabelt at købe sex?

Agerly, publiceret d.27/09 11:45 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Er det moralsk acceptabelt at købe sex?
Jeg syntes ikke, at det er moralsk acceptabelt at købe sex og vil foretrække afholdenhed frem for at skulle underkaste mig kvindelige luner, men det er ikke alle, der kan undvære sex og kriminaliserer vi deres mulighed for at få trangen stillet vil det ikke stoppe dem, men skabe et marked for kriminelle der kan "pushe" mennesker som kan anvendes, hvis de da ikke lige frem tager sig selv til rette når trangen bliver for stor og dermed begår en meget mere krænkende forbrydelse.

En hel anden ting er at en ny kriminalitetsform af denne type alt for nemt vil blive et mål for politichefer der vil hæve opklaringsstatistikken og dermed fjerne resourcer fra bekæmpelse af den krininalkitet der generer den almindelige borger.

Man bør ikke sammenblande kriminalisering af prostitution og den problematiske kvindehandel, som selvfølgelig skal bekæmpes effektivt, hvilket endda kan få den modsatte effekt hvis man gør det tilstrækkeligt surt for danske prostituerede og man skal slet ikke lovgive ud fra moralprincipper, men alene ud fra sikkerhed og tryghed for borgerne.
Link

Re: Er det moralsk acceptabelt at købe sex?

Teapot, publiceret d.27/09 14:12 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Er det moralsk acceptabelt at købe sex?
citat:
Jeg syntes ikke, at det er moralsk acceptabelt at købe sex og vil foretrække afholdenhed frem for at skulle underkaste mig kvindelige luner, men det er ikke alle, der kan undvære sex og kriminaliserer vi deres mulighed for at få trangen stillet vil det ikke stoppe dem, men skabe et marked for kriminelle der kan "pushe" mennesker som kan anvendes, hvis de da ikke lige frem tager sig selv til rette når trangen bliver for stor og dermed begår en meget mere krænkende forbrydelse.

Det er fint, at du formår at adskille din personlige moral fra politiske sager. Hvis socialdemokraterne og andre også formåede det, så havde vi grundlaget for en meningsfuld debat.

citat:
man skal slet ikke lovgive ud fra moralprincipper, men alene ud fra sikkerhed og tryghed for borgerne.

Fint sagt. Desværre tæller principper højere end tryghed hos mange personer.
Link

Re: Er det moralsk acceptabelt at købe sex?

sandhed, publiceret d.28/09 09:11 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Er det moralsk acceptabelt at købe sex?
Om det er moralsk acceptabelt at købe sex ? Iflg. bibelen er sex noget der hører til i ægteskabet. Så er man kristen, så køber man jo ikke sex - ellers synder man !!! Man kunne ligeså godt stille spørgsmålet er det ok. at lyve, eller stjæle - og så prøve at gradbøje den. Men det kan ikke gradbøjes - for der står hvad der står i Guds ord.

Og moralen...! Ja, men kan jo altid finde en udtalelse fra en der tilsyneladende har det "fint". En alkoholiker siger også "jeg har det fint, og jeg skal nok selv bestemme hvor meget jeg drikker"

Jeg har hørt flere vidnedsbyrd fra kvinder, som har levet af sex. En var selv blevet misbrugt af sin onkel som barn, og derfor gik hun ud i det. Hun blev så afhængig af stoffer, og var så nødt til at skaffe penge til det - og så er hun i skruen uden ende, hun sidder fast. Denne kvinde hadede sit underliv så meget, at hun ønskede hun havde kræft i det. Hun hadede sig selv mere og mere.

En anden jeg engang kendte begik selvmord som teenager. Hun trak på gaden fra hun var 14 år. Udadtil virkede hun glad, og hun søgte hele tiden bekræftelse på sit eget værd - hun søgte efter kærlighed. Derfor endte hun på gaden. Men hun begik som sagt selvmord som ganske ung.

Jeg kan blive ved med at nævne eksempler. Men hvor jeg vil hen er - hvad med den mand som køber sex af disse kvinder. Kan han se sig selv i øjenene om aftenen ?

Kan politikerne se sig selv i øjenene, at de bliver ved med at tillade at kvindens krop bliver solgt i Danmark ?

Spørgsmålet er hvem har ansvaret. Er det manden der køber sex, er det kvinden selv, eller er det politikerne. Er der overhovedet nogen der vil tage ansvar, eller "vasker man bare hænderne" og kaster ansvaret videre.

Mon ikke det er på tide at hjælpe de svage i samfundet, i stedet for at udnytte dem, eller bare lade dem passe sig selv.
Link

Re: Er det moralsk acceptabelt at købe sex?

Pictura, publiceret d.30/09 00:29 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Er det moralsk acceptabelt at købe sex?
"Men hvor jeg vil hen er - hvad med den mand som køber sex af disse kvinder. Kan han se sig selv i øjenene om aftenen?"

Jamen, de mænd, der køber en seksuel ydelse, køber da ikke en livshistorie. Hvis man som mand går til en prostitueret, begynder man da ikke at tænke på kvindens baggrund, lige så lidt, som man tænker på sin tandlæges, automekanikers, eller bankrådgivers baggrund.
Og når man ikke spørger og/eller bliver vidende om den, kan man da ikke have problemer med at se sig selv i øjnene.

Hvis der er kvinder, prostituerede eller ej, der har problemer med stoffer eller en traumatisk baggrund, skal de selvfølgelig hjælpes.
Som alle andre!!!

Men hvorfor er det lige, at en persons baggrundsmæssige dårligdomme skal knyttes sammen med erhvervet?

Kan det tænkes, at personer med de nævnte baggrundsmæssige dårligdomme ikke kan klare et fagligt arbejde?
Og af de af den årsag havner i et ufaglært job, som tilfældigvis er kraftigt stigmatiseret?

Og kan det tænkes, at en del mennesker af meget moralsk støbning ønsker at finde en syndebuk for disse kvinders baggrundsmæssige dårligdomme, nemlig MANDEN??!!!!

I hvert fald stinker den moralske debat om prostitution voldsomt af syndebuk-tænkning.
Link

Piger, Quinder - og drenge

Per Erik Rønne, publiceret d.27/10 08:32 (for 2 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Er det moralsk acceptabelt at købe sex?
Artiklens overskrift synes at lade det være op til den enkelte kundes kønsmoral, om vedkommene finder det i orden at købe sex hos en prostitueret, og ud fra en kristen synsvinkel kan der stort set ikke argumenteres for at det er i orden. Undtagelsen synes kun at være den handicappede, der som følge af sit handicap kun vil kunne få sex hos en prostitueret, og som ved et påtvunget cølibat vil blive vanvittig.

Men det er jo ikke det artiklen handler om. Den handler om hvorvidt en sådan privat kønsmoral skal danne basis for statens lovgivning, og det mener Morten Rasmussen jo tydeligvis at den skal. Det er jeg så uenig i.

Nutidens forbudsønsker udspringer fra det feministiske miljø, hvor den enkelte kvindes ønsker underlægges Quindens kollektive æresbegreb, og for den bedsteborgerlige kvinde, der lægger vægt på kønskvoteringer til stillinger, hvor hunkønnet er underrepræsenteret (men som med forargelse afviser tilsvarende tiltag, hvor det er hankønnet der er underrepræsenteret), er det ganske simpelt ærekrænkende at der findes kvinder der hellere vil gå hjemme og passe børn - for slet ikke at tale om de kvinder der tjener styrtende med penge ved at ligge på ryggen.

At det forholder sig sådan kan ses på, at det reelt kun drejer sig om den kvindelige prostitution, når man taler om et forbud. Drengeprostitutionen vil man gerne holde uden for, på trods af at der er flere unge drenge i 20'erne der prostituerer sig selv, end der er jævnaldrende piger der gør det, og på trods af at drengene i gennemsnit har flere kunder (af begge køn) end pigerne.


Gennemføres et forbud vil det i øvrigt ikke blive kunderne der bliver hårdest ramt. Det vil blive de prostituerede, der dels vil blive ramt på indtjeningen, dels vil blive tvunget ned i et kriminelt mørkeland. Gennemføres forbudet derimod ikke, er det bedsteborgerskabets hattedamer der bliver det store offer.

Nu er der så ikke meget der tyder på at et forbud vil blive gennemført. Det radikale Venstre har nemlig fundet tilbage til dets arv fra Else Merete Ross, der i 60'erne fandt frem til at det ikke var kunderne der misbrugte trækkerdrengene, men omvendt. Drengene var typisk et hovede højere end kunderne, og kunne sagtens finde på at lave en 'rulleforretning' hvis den anden 'forretning' gik i vasken. Og når vi taler om nutidens narkoprosituerede, der er slaver af deres stoffer, så vil selv pigerne nok gribe til mere håndfaste metoder for at få penge nok, hvis de ikke i samme omfang kan tjene dem som prostituerede. Så hedder det røveri, endda hjemmerøveri.

Så R vil ikke være med. Ej heller kan man være sikker på om ikke halvdelen af S' folketingsgruppe stemmer imod en så åbenlys feministisk dagsorden, som den der i artiklen er sat op.

@sandhed,

Ja, der er sandelig nogle der har en sådan psyke, at de vil gå i stykker hvis de lever som prostituerede. Alene af den grund må ingen kunne blive anvist arbejde på et bordel. Det er i øvrigt ikke blot piger men også drenge der kan have det sådan; blot så dette spørgsmål ikke gøres til et quindespørgsmål.
Link
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock
flexblock

Job på k.dk I samarbejde med Jobzonen

  1. Kirkemusiker og lovsangsleder

    Bethlehemskirken

    Oprettet den: 25-03-2014

  2. Studenterpræst søges

    Aarhus Valgmenighed

    Oprettet den: 26-03-2014

  3. Christians Sogns Menighedspleje søger Sognemedhjælper

    Kristeligt Dagblad

    Oprettet den: 01-04-2014

  4. Skoleleder til Skt. Knuds Skole, Aarhus

    Skt. Knuds Skole, Aarhus

    Oprettet den: 07-04-2014

  5. Sognepræst

    Sct. Peders Pastorat i Århus Stift

    Oprettet den: 08-04-2014

  6. Kordegn ved Sthens kirke

    Sthens kirke

    Oprettet den: 04-04-2014

Se flere jobmuligheder
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​