Send artiklen Junglelov og kærlighedsetik til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Junglelov og kærlighedsetik

1 / 3

Ifølge Jakob Wolf har Darwins udviklingsteori ikke noget med etik at gøre. For den handler om, hvordan naturen ser ud, og ikke om, hvordan samfundet bør være. -

- stock.xchng

Kommenter Hold mig opdateret

Er det i orden at frasortere fostre med Downs syndrom og lade højt begavede elever gå i såkaldte eliteskoler

Der er aldrig før født så få børn med Downs syndrom som nu. Flere skoler opdeler elever i a- og b-hold, alt efter hvor intelligente børnene er, og debatten om aktiv dødshjælp blusser til stadighed op. Der er flere eksempler på, at samfundets svageste vælges fra. Men på den anden side har vi et velfærdssamfund med et sikkerhedsnet, der tager sig af de svageste. Alle kan få deres børn i skole, alle kan komme på hospitalet eller tage en uddannelse, og samfundet tager sig af udviklingshæmmede børn.

Spørger man etik- og natursynsforsker Jakob Wolf, der er afdelingsleder ved Det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet, eksisterer der netop to tendenser side om side i det danske samfund – tendenser, der siger noget om, hvordan vi ser på mennesket.

– Der er et grundlæggende princip om, at man skal tage sig af den svage, og at man bør gå imod naturprincippet om, at den svage bukker under. Men samtidig kan man gøre mere i dag med den teknologiske udvikling, som gør det muligt eksempelvis at få sene aborter ved Downs syndrom. Men spørgsmålet er, om samfundet er blevet mere brutalt. Det er svært at sige, for der er også kræfter i velfærdssamfundet, der trækker i den anden retning. Eksempelvis har der rejst sig et ramaskrig, fordi Skattekommissionen ikke tager nok hensyn til de svage, siger Jakob Wolf.

Annonce
Han påpeger, at udnyttelsen af de svage var meget større i industrisamfundets begyndelse, hvor fattige sultede og døde, fordi der intet socialt sikkerhedsnet var. Ifølge Jakob Wolf har Darwins udviklingsteori ikke noget med etik at gøre. For den handler om, hvordan naturen ser ud, og ikke om, hvordan samfundet bør være.

– I fødekæden lever vi af at æde hinanden, og det svageste dyr bukker under. Men derfor er det ikke sikkert, at det bør være sådan. Etik handler om, hvordan en situation bør være. I etikken er det væsentligt at tage vare på den svage, og traditionelt set er næstekærlighed forbundet med etik. Så i etikken dominerer kærligheden og står i modsætning til, at man udnytter den anden for selv at overleve, siger han.

I modsætning til Jakob Wolf mener Thomas Søbirk Petersen, ph.d. og lektor ved Afdeling For Filosofi på Roskilde Universitet, at jungleloven i øjeblikket viser sig i det danske samfund. Han henviser til, at eliteskoler nyder succes, og at vordende forældre i stigende grad vælger en abort, når fostret viser sig at være misdannet. Men jungleloven, hvor den bedst egnede udvælges, er ikke nødvendigvis umoralsk.

– I spørgsmålet om at udnytte samfundets ressourcer og dermed udvælge de bedst egnede foregår en fuldstændig rimelig selektion. Det nytter jo eksempelvis ikke noget at have en dårligt seende mand til at styre flytrafikken i Københavns Lufthavn. Det vil i den sammenhæng være umoralsk ikke at foretage en selektion, fordi en manglende selektion ville skade en masse folk. Men for at undgå et frasorteringssamfund må vi hele tiden forholde os til, om den selektion, der foregår, er rimelig, siger han.

Men overhovedet at karakterisere det danske samfunds til- og fravalg som noget, der svarer til en junglelov, er ifølge Peter Øhrstrøm, medlem af Det Etiske Råd og professor ved Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet, ikke rimeligt.

– Den nuværende frasortering i det danske samfund kan ikke ligestilles med Darwins teori om, at de bedst tilpassede overlever. I vores samfund handler vi heldigvis ikke kun ud fra, at de stærkeste skal klare sig. Hvis det var tilfældet, ville vores samfundsetik slet ikke hænge sammen, siger han.

De fravalg, der trods alt finder sted, er i følge Benjamin Ervill fra tænketanken Center for Kristen Etik og Moral, CeKEM, nødvendige. Eksempelvis kan vi ikke undvære adgangskrav til medicinstudiet, jurastudiet og andre uddannelser, mener han. Dog er han nervøs for, at vi bevæger os i retning af et frasorteringssamfund, fordi den teknologiske udvikling tillader det.

– På den ene side hjælper teknologien til, at vi kan blive helbredt og leve længere, men på den anden side sorterer den liv fra. Det er bekymrende. Jeg tror ikke, at den svage vil synes, det er rart at blive sorteret fra. Ser man TV 2’s udsendelser om mongolerne Morten og Peter, lader det til, at de er glade, har mod på livet og synes, det er rart at være til, siger han.

Den seneste årsberetning fra Abortankenævnet viser, at der aldrig før har været så mange sene aborter som nu. I 2007 fik 821 kvinder tilladelse til en abort efter 12. uge. Det skyldes et landsdækkende tilbud om fosterdiagnostik, som også betyder, at der aldrig før har været født så få børn med Downs syndrom eller svære misdannelser.

Ifølge Svend Andersen, professor i teologi på Aarhus Universitet, går den danske samfundsstruktur grundlæggende imod Darwins teori om, at de bedst tilpassede overlever. Det viser sig især i sundhedsvæsenet, som tager sig af de svage individer, der ville bukke under for de darwinistiske principper. Men, tilføjer han, der er for tiden en tendens til mindre tolerance over for samfundets svageste.

– Det grundlæggende politiske og samfundsmæssige princip i Danmark er, at der skal være lighed for alle individer. Men i disse år sætter blandt andet enorme millionlønninger til bankdirektører og læger fra privathospitaler spørgsmålstegn ved den grundlæggende lighedstanke. Sådanne tegn forstærker uligheden i vores samfund, siger Svend Andersen.

schnabel@kristeligt-dagblad.dk

gehlert@kristeligt-dagblad.dk
Fortsættes på næste side »
Læs hele artiklen 1 | 2 | 3

FACEBOOK: Bliv ven med etik.dk

Hold mig opdateret

Junglelov og kærlighedsetik

kimgm, publiceret d.06/02 16:24 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Junglelov og kærlighedsetik
The "Survival of the Fittest" er en smule overvurderet og det er meget kendetegnende at det er en økonom der står bag sætningen og ikke Darwin.

Det havde været langt bedre hvis sætningen havde været "Survival by Cooperation", da langt de fleste arter netop har udviklet sig gennem smarbejde, og det gælder alle naturrigerne, ikke mindst mennesket; uden samarbejde havde vi ikke været hvor vi er i dag.

Derfor er det fuldstændig forkert at stille de svageste over for de stækeste, som man så tit gør. Selvfølgelig skal vi hjælpe de intelligenteste med at udnytte deres potentialer på samme måde som vi skal hjælpe de svageste med at udnytte deres. En vigtig grund til at hjælpe den stærkeste er at det også hjælper den svageste, kun et velfungerende samfund kan hjælpe de svageste.

Den vigtigste grund til at hjælpe er selvfølgelig at vi alle er borgere i dette samfund og staten burde være borgernes tjener.

En anden grund til at hjælpe den stærkeste er at man ellers støder ham ud af samfundet hvorved han kan blive en fare for samfundet, ligesom de andre vi har udstødt.

Vedrørende Downs Syndrom så havde i følgende artikel:
Flere end ventet fødes med Downs syndrom
26. jan 2009 00:00 Intet fald i antallet af nyfødte med Downs syndrom, trods screeningstilbud
Del Link

Re: Junglelov og kærlighedsetik

Slettet bruger, publiceret d.07/02 10:15 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Junglelov og kærlighedsetik
Man bør afgjort frasortere børn med Downs syndrom. Det er der flere grunde til. En er en trosags - nemlig troen på reinkarnation og det formålsløse i at skabe et menneske , der ikke fungere optimalt , når sjælen har mulighed for at blive genfødt i en bedre krop. Hvis man er udviklingshæmmet har man ikke mulighed for oplysning ligesom Buddha og det er foremålet med livet. Og dermed mener jeg ikke at man skal slå syge mennesker ihjel , for alle bevidste væsener klynger sig som hovedregel til livet og det er næstekærlighed at tillade dette. Der er fundamental forskel på et foster og et menneske. En anden side af sagen er den økonomiske side. Hvis man skal tage vare på Downs syndrom så vil andre syge blive sorteret fra. Der er ikke penge til alle. Det ser vi allerede idag med frasortering af visse mediciner, metoder og eksistensen af ventelister samt for få sengepladser. Faktisk har man i England diskuteret om man med forældernes tilladelse skulle tillade medlidenhedsdrab på uhelbredelige meget syge eller handicappede spædbørn som ikke er bevidste omkring døden, men har en bevidsthed på linie med en abes og det mener jeg godt man kan diskutere. Så ville man også komme udenom usikkeheden i diagnostiken ved de sene aborter. Dette betyde ikke at man ikke skal gøre alt hvad man kan for at hjælpe handicappede og uhelbredeligt syge senere i livet selvfølgelig skal man det udfra en næstekærlighedsbetragtning.I tråde med dette mener jeg også at aktiv dødshjælp skulle være tilladt for de to grupper, men ikke dødsstraf heller ikke for kriminelle.
Del Link

Re: Junglelov og kærlighedsetik

Slettet bruger, publiceret d.07/02 10:43 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Junglelov og kærlighedsetik
Mht. forige indlæg så skal der stå nyfødte spædbørn og ikke bare spædbørn. Mht. skoler for de særligt intelligente børn- mener jeg at det er vigtig6t at børn får de udfordringer de kan bære, så de ikke kommer til at kede sig , som det ofte er tilfældet idag. Så særlige skoler eller klasser eller hold lyder fint - det er umuligt at opnå det samme med differentieret undervisning mht. klassediskustioner og forklaringer af pensum.
Del Link

Re: Junglelov og kærlighedsetik

Nederby Jessen, publiceret d.07/02 15:01 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Junglelov og kærlighedsetik
Det var da et forfærdeligt koldt og kynisk menneskesyn "bikini" giver udtryk for.

Mennesker med downs syndrom er også mennesker og mange familier, der har et familiemedlem med downs syndrom, giver udtryk for, at verden ville blive meget fattigere, hvis de blev frasorteret.

Dine tanker om reinkarnation er så for mig så langt ude, så dem vil jeg undlade at kommentere yderligere.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Junglelov og kærlighedsetik

Peer Bentzen, publiceret d.07/02 16:44 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Junglelov og kærlighedsetik
I sine overvejelser om såkaldt frasortering af mennesker med Downs syndrom bør man holde tungen mere end almindeligt lige i munden. Så man hele tiden og udelukkende er på disse menneskers side, og ikke på noget tidspunkt hælder til overvejelser som i virkeligheden er kosmetik på samfundet.

Om noget er en skændsel, en skønhedsplet, eller et tegn på at samfundet fungerer optimalt, er i denne sammenhæng fuldstændig ligegyldigt. Her gælder kun én ting: Kan det i den helt konkrete enkeltsituation med rimelighed antages at dette nye menneske vil kunne få sig et liv uden at gå til i nederlag og smerte eller ej?
Svaret på dette spørgsmål (udbygget og forfinet) afgør sagen. Ikke hvordan en frasortering eller ej tegner noget samfund.
Del Link

Re: Junglelov og kærlighedsetik

Slettet bruger, publiceret d.08/02 10:47 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Junglelov og kærlighedsetik
Der er også forfærdelig meget sorg og bekymring forbundet med at få et handicappet barn, som man ikke altid kan tage sig af, men som altid vil have brug for omsorg også efter forældernes død. Selvom mongoler kan være glade så er det en fattig glæde i forhold til mulighederne i en normal krop. Vi kan nok ikke blive enige, men hvad angår menneskesyn, så er dine betragtninger udtryk for et koldt og kynisk sådan for hvorfor skabe en jord som er et mindre paradis end det burde være. Jeg syntes din holdning er en romantisering af udviklingshæmning. Mine tanker omkring reinkarnation og udviklingshæmning stammer i øvrigt fra den oplyste mester Osho som var lige så oplyst som Buddha, men som kunne komme med relevantere kommentere til samfundet fordi han var mere nutidig. Han har grundlagt en nyreligiøs bevægelse som 1000-vis følger.
Del Link

Re: Junglelov og kærlighedsetik

Nederby Jessen, publiceret d.08/02 13:06 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Junglelov og kærlighedsetik
Endnu et svar til "bikini":

Du skriver:"Der er også forfærdelig meget sorg og bekymring forbundet med at få et handicappet barn, som man ikke altid kan tage sig af, men som altid vil have brug for omsorg også efter forældernes død."

Der er ALTID forbundet sorg og bekymring med det at have et barn, men også masser af glæder - og man er forældre hele livet. Min kone og jeg er forældre til 5 voksne børn, hvoraf den ene af vore sønner er blind. Ham adopterede vi fra Thailand. Vi ved altså en del om at have et handicappet barn i familien.

Desuden er min kone uddannet ved Åndssvageforsorgen og har i 30 år arbejdet med åndssvager, herunder også mange mongolbørn.

Du skriver videre: "Selvom mongoler kan være glade så er det en fattig glæde i forhold til mulighederne i en normal krop."

Hvad ved du om det? Hvad ved du om, hvad det enkelte mennekske med downs syndrom tænker om livet, sit eget liv. Hvad ved du om, hvad forældrene tænker? Vi kender flere forældre til børn med downs syndrom, der siger: Vi ville aldrig have undværet at have det barn.

Iøvrigt har mange med downs syndrom mange evner. Jeg har oplevet mongoler med musiske og kunstneriske evner.

Du taler om, at jeg har et koldt og kynisk menneskesyn. Er det koldt og kynisk at lade livet leve? Jeg betragter som et kærligt menneskesyn, et kristent menneskesyn, hvorimod jeg synes, det er kynisk at fratage et menneske livet og de muligheder livet giver

Men du har ret, vi bliver næppe enige og slet ikke om menneskesynet. Jeg tror ikke på reinkarnation, men jeg tror på en levende Gud, der har skabt livet og som giver os mulighed for at tro på ham og dermed opnå det evige liv.


Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Junglelov og kærlighedsetik

Slettet bruger, publiceret d.08/02 17:33 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Junglelov og kærlighedsetik
Der er den forskel på mongoler og normale børn herunder blinde at intelligensen og hjenen på sidstnævnte er normal og at evnen til at klare sig i vidt omfang er til stede i modsætning til mongoler. Som forælder er man især efter sin død afhængig af at folk vil yde stor livslang omsorg for ens mongolbarn- det er forskellen. Børnenes afhængighed og forældernes bekymring følges ad.

At negligere den sorg der er forbundet med et handicappet barn er for mig helt uforståeligt.

Et blindt barn kan stadig blive oplyst i dette liv i modsætning til en mongol- der er forskellen.

Jeg har selv arbejdet med udviklingshæmmede både børn og voksne, så jeg kender til det.

Jeg ser på menneskesjælen og det er mest menneskevenligt og det er i overenstemmelse med menneskesjælens værdi at denne fortjener at fødes i en ordentlig krop.

Jeg er ikke kristen og ideer om at livet skal bevares og fremmes for livets egen skyld er jeg ikke enig i. Jordens massive overbefolkning viser med stor tydelighed at teser om at børn er Guds gave og altid en velsignelse er noget vrøvl. Det er sjælens muligheder og det enkelte menneskes gode muligheder for liv på jorden det kommer an på.

En rask person vil altid kunne yde mere end en syg og handicappet ditto. Også derfor er det at foretrække at give et rask foster livet frem for et syg eller handicappet.Lad mig tilsidst understrege, at jeg mener at syge eller handicappede mennesker som ikke er nyfødte og derfor kan få aktiv dødshjælp selvfølgelig skal have den nødvendige omsorg og støtte.
Del Link

Re: Junglelov og kærlighedsetik

Nederby Jessen, publiceret d.08/02 21:04 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Junglelov og kærlighedsetik
Kanal 4 havde her til aften et TV-program med titlen "Mit barn er mongol". Jeg håber du så det, bikini. Det var et meget livsbekræftende program, hvor produceren sluttede programmet af med at sige: Det var da godt, at de 3 i programmet, ikke var blevet valgt fra i sin tid.

Jeg kan kun være enig i det udsagn.

Bjarne Nederby Jessen
Del Link

Re: Junglelov og kærlighedsetik

Clara/Oscar, publiceret d.08/02 23:41 (for 3 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: Junglelov og kærlighedsetik
det er en kompliceret problematik, i hvert fald mere komplekst end Bikini giver udtryk for:

På den ene side kan man argumentere for at det altid må være op til forældrene, om de vil sætte et barn i verden, uanset hvilken art handicap der er tale om.

På den anden side er det dog vanskeligt at komme uden om, at det i vidt omfang er samfundet, som hæfter for regningen til specialbehandling, støtte til familien osv. hvorfor samfundet kan siges at have en legitim interesse i at nedbringe antallet af handicappede.

Endelig er det værd at overveje at der er utrolig meget sorg og besvær forbundet med at have et handicappet barn - det er for eksempel meget skadeligt for søskende til den handicappede, at den handicappede har behov for al den opmærksomhed og støtte forældrene har.
Del Link
flexblock
flexblock
flexblock

Nyhedsbrev

flexblock
flexblock

Prøv Kristeligt Dagblad gratis i 4 uger

Prøv os i 4 uger – gratis og uforpligtende

Billede af Kristeligt Dagblads avis
Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. eftertanke.dk​
  10. mindet.dk​
  11. kirku.dk​