Send artiklen En abort er ingen fødsel til din ven.
Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En abort er ingen fødsel


En abort er ingen fødselEn abort er aldrig en fødsel. En abort er til død, mens en fødsel er til liv. -

- stock.xchng

Forstør Send Print

Kristeligt Dagblads artikler om sene aborter i serien ”Etiske dilemmaer” har skabt en livlig debat blandt avisens læsere. Vi bringer i dag et udsnit af de mange tilsendte debatindlæg

DER FINDES provokerede aborter og spontane aborter, men en abort er aldrig en fødsel. En abort er til død, mens en fødsel er til liv.

At postulere noget andet – som medlem af Det Etiske Råd Cappelørn og chefredaktør Bjerager gjorde i sidste uge her i Kristeligt Dagblad – er at lege med begreberne på en uhensigtsmæssig og virkelighedsfjern måde, i vore øjne endda: en uetisk måde.

Vi mener i stedet, at når samfundet har tilladt abort, og vi opfatter dette som det mindste onde, så må vi også fælles tage ansvaret for, at den sker så smertefrit som muligt for både mor og barn. Alternativet – at dø på en metalhylde i et koldt hospitalsrum – er vel ikke spor bedre.

Apropos artiklen om den unge jordemoder sidste tirsdag, kan man sagtens forestille sig, at vagten er slut, og den unge jordemoder går hjem efter at have bragt bylten til vaskerummet, og at de øvrige i personalegruppen har set det for ofte til at foretage sig yderligere.

Annonce
VI MENER IKKE, man kan eller skal tale om liv for enhver pris, når døden er valgt, villet, lovlig og efter svære overvejelser tilrådet og tilskyndet fra lægeligt hold.

Hensynet til personalet er vigtigt, når vi som samfund pålægger dem at udføre et arbejde i vores sted. I 1972, mens debatten om fri abort var på sit højeste, kunne man opleve, at sygehuspersonalet havde det meget svært med de provokerede aborter, og i nogen grad viste det i mindre omsorg over for de kvinder, der havde valgt abort i forhold til den omsorg, de viste dem, der var indlagt med spontane aborter.

Derfor er det rigtigt godt, at stemningen i dag er en anden på afdelingerne, og vi kan ikke forstå, at personalet ikke skal have lov til at hjælpe den kvinde, der uanset grund skal have en abort, med at gøre den så smertefri som mulig for hende og hendes barn. Den barske sandhed er, at en abort er aktiv dødshjælp, hvis det er sådan, det skal siges.

FOR OS AT SE er der ikke tale om forkælelse eller beskyttelse af en forkælet generation.

Det er rigtigt, at der er problemer i (at tænke) sprøjten med saltvand, men ligesom hospitalspræsten på Herlev Sygehus tror vi, at det er en nødvendig og en brugbar vej for barnets skyld og forældrenes.

Det lukker både Cappelørn og Bjerager øjnene for, ligesom de ikke står ved, hvilket pinefuldt – også psykisk pinefuldt – spil deres idealisme driver med forældrene.

”Gråzonen” og de etiske problemer om sene aborter bliver næppe løst ved at postulere fødsel.

Og hvorfor er det, at kvinder altid skal ofres på livets hellige alter, når kirkens mænd skal bestemme?

Lisbet Kjær Müller er sognepræst ved Lindevang Kirke på Frederiksberg, og Helle Theill er sognepræst i Rødovre Sogn

FACEBOOK: Bliv ven med Etik.dk

Andre artikler:


Vil du kommentere artiklen?

Du skal være logget ind for at kunne kommentere artiklen.

  1. Jeg har glemt min adgangskode

En abort er ingen fødsel

Lars Sørensen, publiceret d.05/03 08:45 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En abort er ingen fødsel
Påstanden om fødsel til liv og abort til død er ikke korrekt.
Jf. Klinisk ordbog Munksgaard:
1. ” abortus er en misfødsel. Afbrydelse af svangerskabet før individet har nogen som helst mulighed for at kunne leve selvstændigt”
2. Handlingen som foretages er abortus provokatus legalis: ”lovligt fremkaldt abort”
3. ” Partus provokatus” (provokeret fødsel) hvor der er tale om at igangsætte en fødsel med den hensigt at føtus/fosteret skal leve.
Der er altså ikke, som fremstillet i Klinisk ordbog, umiddelbart dækning for provokeret abort af fostre som kan overleve, men måske dette er explicit udtrykt, med andre termer, i lovgivningen.
Dette må en jurist tage sig af.
Ansvaret for graviditeten er vel realt kvindens, med mindre der er tale om voldtægt.
Det sidste er ikke en provokation, men en kendsgerning. Jeg kan ikke tro der i lovgivningen, andre steder fritages for ansvar, hvis man har været friviligt fysisk involveret i en episode.
I al forståelse for problemstillingen.
Lars Sørensen
Link

Re: En abort er ingen fødsel

Lars Sørensen, publiceret d.05/03 09:47 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En abort er ingen fødsel
Jeg er blevet opfordret til at tydeliggøre mit tidligere indlæg og det gør jeg så her!

Lægens opgave er ubetinget at vedligeholde livet, efter bedste evne, her i landet kræves der ingen vedligeholdelse af viden for læger, i form af løbende certificering.

En abort er pr. definition en, naturlig eller provokeret, afbrydelse af et IKKE LEVEDYGTIGT FOSTER, det kan ikke leve efter efbrydelsen til/med moderkagen.

Hvis barnet lever efter afbrydelsen med moderkagen og kommer frem i lyset, og lever herefter/viser sikre livstegn, er der tale om en fødsel, og alle sejl SKAL sættes til for at holde barnet i live.

mvh

Lars Sørensen
Link

Re: En abort er ingen fødsel

ingen, publiceret d.08/03 18:45 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En abort er ingen fødsel
Hej Lars
Jeg er enig med dig langt henad vejen.

Lægens opgave er for mig også ubetinget at opretholde liv. Ikke at tage det. Jeg har det meget svært ved at erklære mig enig i den sidste tids hæftige debat om "aflivning" af fostre i live i livmoderen. Det er lidt svært at skrive/sige, men det minder mig for meget om dyrlægens aflivning af dyr, fordi det også foregår med en sprøjte i hjertet.

Jeg ved godt, at det er en følelse i mit hjerte, for jeg forstår intellektuelt med min hjerne, at det drejer sig om et ikke levedygtigt liv. Men grænsen for liv og død har jeg for mit eget vedkommende svært ved at forstå med andet end mit - hjerte.

Jeg er enig i dine forskellige definitioner, som jeg synes er meget klare og enkelte at forholde sig til. I min tidlige ungdom var jeg vidne til en nær veninde(14 år), som fik en abort. Jeg var chokeret og led med hende samtidig med at jeg tog afstand fra det - igen i hjertet. I forbindelse med min uddannelse og flere af livets aspekter overgav jeg mig til hjernens og vidensskabens holdning. Også i forbindelse med stærk påvirkning fra en af kvindekampens stærke forkæmpere. Men i hjertet har jeg altid været splittet.

Jeg ville til enhver tid erklære mig som enig i retten til fri abort, men jo flere aspekter i livet, jeg erfarer og får med, jo større tvivl. Ligesom i mange andre af livets store spørgsmål. Det kan lyde som en umoden "helgardering", det ved jeg godt. Men det er det IKKE. Jeg lytter måske bare lidt mere til mit hjerte, end jeg før har gjort. ISÆR i de store og vigtige spørgsmål.

Nå, det var min holdning. Ikke spor éntydig, klar og afklaret, men udtrykt fra mit hjerte... Men jeg går ikke ind for en saltvandsindspøjtning i hjertet. Abortspørgsmålet er som sagt stadig et stort dilemma for mig(hjerne/hjerte).

Uha, på selve dagen for "Kvindernes kampdag"...

Mange hilsener fra Frk.Himmelblå
Link

Re: En abort er ingen fødsel

Lars Sørensen, publiceret d.08/03 21:07 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En abort er ingen fødsel
Kære Frk. Himmelblå!

Det er efter min menig udtryk for et fint menneske, der kan tage sit hjete til indtægt for styring af sine handlinger.

Vi er egentligt alle primært følelsesstyret, og kun gennem vor livslange opdragelse/uddannelse kan vi få mere eller mindre styr på disse følelser.

Det eneste kritisable følelsesmæssige beslutningsgrundlag er sentimentalitet. Det er det letteste, men befordre ikke situationen.

I det omtalte emne er der behov for empati, det at kunne sætte sig i den andens sted, så at sige importere den andens situation, hvilket kun kan gøres delvist.

Ikke to mennesker ligner hinanden og derfor er dette så svært.

Det interessante ved min kommentar er om man egentlig i lovgivningen har med taget lægelovens bestemmelser om handlepligt til bevarelse af liv, hvis man kan omgå dette ved at injecerer en kaliumkloridopløsning i fosterets hjerte.

Hvis fosteret kunne leve efter adskillelsen fra moderkagen er der, efter min ringe indsigt i juraen, tale om et menneske i lovens forstand.

Jeg er ked af at plage dig som person med disse kolde informationer, men de er møntet på dem der har den fornødne indsigt i juraen.

Tak for dit svar!

Lars Sørensen
Link

Re: En abort er ingen fødsel

Anonym, publiceret d.08/03 22:04 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En abort er ingen fødsel
Kære Frk. Himmelblå

Jeg har længe villet skrive til dig som en hjertesøster, og nu er der lige en oplagt mulighed om det at følge sit hjerte i etiske dilemmaer.

Jeg forstår godt det med at man hen i livet, med større erfaring for livets for- og bagsider, får mod til at følge sit hjerte, hvis man ellers også er i stand til at mærke det. Jeg tror, jeg er en del ældre end dig og har måske også en større livserfaring. Ikke fordi jeg med bestemthed ved noget om din livserfaring og alder, og jeg kan jo heller ikke dømme om det, men du virker så ung og ind imellem drømmende og lidt naiv. Og det er ikke ondt ment. For jeg bedømmer ikke naivitet som umodenhed og blåøethed, på trods af dit navn.

Naivitet er en livsholdning som gør det muligt at have tillid og at tro. Tro på Gud, og tro på at man netop kan mærke sit hjerte ved ægte bøn både i afmagt og i taknemmelighed. Og derfor tror jeg og er også fuldt overbevist om at du i dit liv er i stand til både at mærke og at følge dit hjerte, i hvert fald lyder det som om du er blevet det med tiden og med større livserfaring. Og det skal du gøre både i velovervejede beslutninger, men også som din trofaste hjertevejviser i ethvert valg, du tager små som store. Også både de langsigtede eller de valg du stilles overfor i nuet.

Jeg kan fornemme, at du af et ærligt hjerte er troende. At du tror på Gud og på Jesus som hans søn. Og det vil hjælpe dig i enhver valgsituation. Bare du giver mulighed for altid at give dig selv og andre mulighed for at have en holdning og overbevisning, og at du giver mulighed for at du selv og andre også må have ret til at forandre standpunkt, og at acceptere og respektere dette både i forhold til dig selv og andre. Og så selvfølgelig at tro på det som et udtryk for oprigtighed i overensstemmelse med Gud og Jesus.

Jeg er vist nået langt ud over det oprindelige emne om abort, så for nu at komme tilbage til udgangspunktet for diskussionen, så tror jeg på, at du vil være i stand til at tage stilling også i de store etiske diemmaer, når bare du tror af et ærligt hjerte på Gud og på Jesus. Det tror jeg også du gør. Jeg har via mit arbejde stået i mange store og små etiske valg. Jeg har været bevidst om mit udgangspunkt i svære situationer, og jeg har troet på, at jeg ville kunne mærke, og endnu mere vigtig, at jeg ville kunne handle i overenstemmelse med et hjerte præget af Gud og Jesu kærlighed. Og jeg har kunnet det i langt de fleste situationer. Så opmuntring til dig med at tro og med at følge dit hjerte. Held og lykke til dig fra en åndelig søster eller moster om du vil.

Mange hjertelige hilsner fra
Karen Johansen, Diakonissestiftelsen
Link

Re: En abort er ingen fødsel

swl, publiceret d.17/08 08:35 (for 5 år siden)
Læs artiklen bag debatten her: En abort er ingen fødsel
Lars Sørensen skriver:
"om man egentlig i lovgivningen har medtaget lægelovens bestemmelser om handlepligt til bevarelse af liv"

For mig er det helt klart, at loven om fri abort, hvad enten det er abort af ikke-levedygtige eller levedygtige børn, er i modstrid med lægeloven.

Det ikke-levedygtige barn, ville jo være levedygtigt, hvis det fik lov til at blive i moders liv.

Der er ingen tvivl om, at abort er lig med et forsøg på at slå et barn ihjel og at hensigten vitterlig er at dræbe barnet.

At man desuden intet gør for et barn, der har overlevet et sådant drabsforsøg, er yderligere barbarisk og burde retsforfølges, som jeg forstår, det bliver gjort i andre lande.

Når vi ved, at "lægens opgave er ubetinget at vedligeholde livet", så forstår jeg ikke, hvordan denne fri abort lovgivning i det hele taget er kommet i stand og jeg forstår ikke, hvordan en læge med respekt for sig selv, som kender sit lægeløfte og ved hvad hans/hendes opgave er, overhovedet kan medvirke til disse drab.

Jeg kan ikke se andet, end at hele dette område er blevet til ét stort kvaksalveri.

Vi, som har afskaffet dødsstraffen og kæmper for at undgå krig, har i stedet indført nådesløs død og krig mod det mest uskyldige og forsvarsløse, der findes, det ufødte barn.

Jeg kunne ikke lade være med at tænke på sangen: "Kringsatt av fiender". Måske skulle vi begynde at synge den med tanke også for det ufødte barn og handle derefter.

Vi vil tage vare på
skjønnheten, varmen -
som om vi bar et barn
varsomt på armen.
Link
flexblock

Er Danmark ved at blive til et angiversamfund?

Kan et plejebarn både være et job og et familiemedlem?

Frank Esmann: Vi må ændre adfærd for at undgå klimakatastrofen

Pia Kjærsgaard: Nye kønsroller og familieformer er største etiske dilemma

V-politiker: Danskere på passiv forsørgelse er et kæmpe etisk dilemma

Etikos-direktør: Hvordan håndterer vi den stadig større gruppe af fattige?

Stine Bosse: Politisk tunghørhed over for klimaet er tidens største etiske dilemma

Maja Lisa Engelhardt: Dilemma hvordan kristendommen kan samle os bedre

USA-korrespondent: Førerløse dronefly kan føre til skødesløs krigsførsel

Røde Kors-chef: Hvilke krigsofre skal hjælpes først?

Skal alle danskere indgå i det centrale dna-register?

Skal vi have en ægbank i Danmark?

Skal man vende den anden kind til?

Er det en pligt at give lægehjælp til illegale indvandrere?

Er store lønstigninger til topchefer rimelige i økonomiske krisetider?

Skal organer kunne sælges? Nej, vi skal være medborgere, ikke kunder

Skal organer kunne sælges? Ja, vi skal belønne viljen til at hjælpe

Dilemma: Bestemmer man selv sit køn?

Hvorfor køber vi julemad til skraldespanden?

Vi holder fast i vores syge samlever

Hvor længe skal samleveren holde ud?

Er det i orden at fjerne bryster på 15-årig, der føler sig som en dreng?

Skal de fattige have billigere medicin mod livsstilssygdomme?

Filosof: Politikere bør ikke fritstilles i etiske spørgsmål

Skal man have lavere straf for at slå sit eget barn ihjel?

Hvorfor sende penge til Afrikas Horn, når landene bruger penge på krig?

Hvor langt må medicinalindustrien gå for at få forsøgspersoner?

Ville du fortælle dine børn om terroren i Norge?

Vind en graviditet

Etisk dilemma: Skal rige give mere til velgørenhed?

Taler vi nok om etik?

Hvor meget tæller det ydre?

Er handicappede hævet over besparelser?

Er vi gode nok til at diskutere de etiske dilemmaer?

Hvorfor skal vi kigge på afskrællede lig?

Trænger politikerne til en opsang som Fremtidens Danmark?

Skal lægerne vide mere om danskernes medicinforbrug?

Er der grænser for, hvad befolkningen bør vide?

"Det handler om, at folk skal gøre noget"

Bør det internationale samfund sende observatører til det svenske Riksdagsvalg?

Dagligdagens mange dilemmaer

Tænketank skal styre udvikling af kunstigt liv

Vi må forberede os på det kunstige liv

30 år med kunstig befrugtning

Kunstigt

Vi skal ikke være herre over liv og død

Der er for mange fosterreduktioner

Flere kvinder får fosterreduktion

Valentin og Philippa har to mødre

– Bare jeg når at få mit adoptivbarn

Politisk netværk til kamp mod abortmodstand

Det nærmer sig aktiv dødshjælp

SKRIV: Hvad mener du om abort?

Abortsprøjten vækker modstand

Sprøjte skal hindre levendefødte aborter

Intermezzo mellem liv og død

Forældre kæmper for små ønskebørn

En alt for tidlig, men nødvendig død

Flere giver en nyre til pårørende

Jeg kunne ikke tage imod min søns nyre

Flere kvinder får fjernet raske bryster

GENTEST SKABER ETISKE PROBLEMER

NÅR GENERNE TAGER FØRING OVER LIVET

Flere får fjernet raske bryster

Læger ignorerer livstestamenter

Jeg vil ikke holdes i live som en grøntsag

Kvinder søger til udlandet efter donoræg

Et ægte mirakel

Etisk kursskifte

Sene aborter

Med livet i hænderne

Ny stamcelle-teknik afværger etisk dilemma

Fosterundersøgelser skaber store dilemmaer

Det etiske dilemma omkring tortur

flexblock
flexblock
flexblock

Persondatapolitik og cookies

Alt fra Kristeligt Dagblad

  1. k.dk​
  2. religion.dk​
  3. kristendom.dk​
  4. etik.dk​
  5. pilgrimsvandring.dk​
  6. bogbasen.dk​
  7. hjertedating.dk​
  8. foredragslisten.dk​
  9. mindet.dk​
  10. kirku.dk​
  11. shop.k.dk​
  12. forlag​