Abortfilm virker mere stødende end vold og sex

MED VIDEO: Publikum i landets biografer har intet imod nøgne bryster eller vold, men virkeligheden kommer for tæt på, når det handler om abort

En ung, nøgen kvinde ligger i fosterstilling med sit ufødte barn i maven. Og med lyden af barnegråd i baggrunden siger reklamespeakeren:

Du kan godt fjerne dit barn. Der er bare det, er det det, du ønsker? Du vil altid huske det lille hjerte, der slog inde i dig.

Sådan lyder det i en reklame, som Abortlinien i sidste uge lancerede i landets mange biografer. (Se videoen nederst i artiklen). Siden er den blevet mødt af voldsomme klager og har vækket stort anstød hos publikum. Og selvom reklamen var blevet godkendt af Medierådet, fik omfanget af klagerne mandag Dansk Reklame Film til at trække abortfilmen tilbage fra landets biograflærreder:

Vi har aldrig nogensinde oplevet noget lignende før. Og eftersom biografmediet er afgørende forskelligt fra tv, hvor man kan slukke for reklamerne, har vi været nød til at reagere. Publikum er blevet stødt i en så stor grad, at vi ikke har kunnet sidde det overhørigt. Det handler ikke om ytringsfrihed, men om at vi har et ansvar over for vores kunder, siger direktør i Dansk Reklame Film, Claus Brix, der ikke vil fortælle, hvor mange klager man har modtaget.

LÆS OGSÅ: 40 år med fri abort: Et menneskesyns død

Resten af reklameblokkene i biograferne fyldes ofte med halvnøgne kvinder, vold og ødelæggelse, hvilket publikum ifølge Claus Brix kun meget sjældent protesterer imod.

Ifølge Jakob Wolf, der er lektor med speciale i etik ved Det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet, rører konfrontationen med abort et dybere og mere sårbart dilemma i mennesker end eksempelvis vold:

Jeg tror, at det afgørende i forhold til abort, er, at det uanset, hvilken situation, man er i, vil være en svær beslutning at tage. Og hvis man i en reklame beskylder kvinder, der har fået foretaget en abort, for at det er umoralsk, og at de nu skal opdrages med voldsomme virkemidler, så virker det meget ubehageligt. Man kan sagtens sidde i sofaen og se på sex og vold eller mennesker, der bliver dræbt i Syrien, men når det handler om vores eget liv, så kommer abort simpelthen for tæt på, siger han.

Og så er spørgsmålet, om emner som abort overhovedet hører hjemme i formatet reklamefilm.

LÆS OGSÅ: Hvorfor står danske abortmodstandere så svagt?

Når det bliver vist i en reklame, bliver det automatisk til propaganda. Og når man simplificerer et så alvorligt tema, er spørgsmålet, om vi som samfund kan være tjent med, at det bliver behandlet på den måde i det hele taget, siger Jakob Wolf.

Frederik Stjernfelt, der er professor ved Institut for Æstetik og Kommunikation på Aarhus Universitet, mener ikke, at det handler om følelser:

Efter min overbevisning henviser det her til en åben politisk kamp, hvor danske abortmodstandere på det seneste er begyndt at vejre morgenluft i takt med, at anti-abort-bølgen har rullet i USA. Og som reaktion på det føler de politiske modstandere sig stødt og vælger at klage over det. Årsagen til, at folk ikke reagerer på vold og sex for åben skærm, er, at det ikke er et verserende politisk spørgsmål, siger han.

Frederik Stjernfelt mener til gengæld, at der ligger et ytringsfrihedsproblem i, at det kun er den ene del af den politiske konflikt, der får lov til at komme til orde.

Man må jo give sin politiske modstander den samme taletid og det samme frie rum, som man selv får, siger han.

Abortlinien, der er afsender til reklamefilmen, er en del af den større organisation Retten til Liv, som de seneste uger har skabt stor debat efter, at dens medlemmer satte 16.000 hvide kors op på en mark ved en jysk motorvej som symbol på antallet af årlige aborter i Danmark.

Reklamefilmen blev kun vist i halvdelen af den planlagte kampagnetid, og Abortlinien har derfor fået tilbageført halvdelen af beløbet fra Dansk Reklame Film. Men selvom kampagnen blev afbrudt, er organisationen ganske tilfreds med udbyttet:

Filmen handler udelukkende om et rådgivningstilbud til unge gravide kvinder, så der er intet politisk i det. Vi er totalt uforstående overfor, hvorfor Dansk Reklame Film har valgt at bryde kontrakten. Det handler simpelthen om ytringsfrihed, og det grænser til censur, for der er intet ulovligt i filmen. Til gengæld er der kommet en større omtale af filmen på internettet og i medierne, end vi havde drømt om, siger Roland Knudsen, der leder af Abortlinien.

Omtalen har helt klart opvejet det økonomiske tab, vi har ved, at den ikke bliver vist den sidste uge i biografen. Så den sidegevinst er vi glade for. Vi har ingen konkrete planer, men kunne godt finde på at lave noget i samme stil igen, siger han.

SE VIDEOEN NEDENFOR, OG BEDØM SELV